Pentru a avea acces la alimente cât mai puţin chimizate, dar şi pentru a-i susţine pe cei care încă mai practică, în zonele rurale situate în apropierea oraşelor, agricultura tradiţională, sănătoasă şi cât mai naturală, timişorenii sunt invitaţi să semneze acorduri de parteneriat cu ASAT. În semn de solidaritate cu producătorii agricoli din împrejurimi.
„Hrană sănătoasă direct de la ţărani”
Timişorenilor dornici să îşi procure direct de la producătorii agricoli locali alimente proaspete le este oferită joi, 13 februarie, posibilitatea de a se înscrie pe liste care să le îngăduie să beneficieze de coşuri săptămânale cu produse proaspete. Şi aceasta, în baza unor parteneriate promovate de Asociaţia pentru Susţinerea Agricultirii Tradiţionale (A.S.A.T.) sub genericul „Hrană sănătoasă direct de la ţărani”.
Prezentarea parteneriatelor A.S.A.T. care mai sunt disponibile în Timişoara pentru anul 2014 va avea loc în ceainăria Librăriei Cărtureşti, de pe strada Mercy, joi, 13 februarie, începând cu ora 19. Prezentarea va fi făcută chiar de iniţiatoarea sistemului A.S.A.T. în România, Mihaela Veţan, şi se adresează, tuturor timişorenilor interesaţi să îşi asigure o sursă sigură pentru hrană, sub forma unui coş săptămânal cu o mare diversitate de legume cultivate natural, la care se pot adăuga o gamă largă de produse coplementare din gospodăriile ţărăneşti de proximitate.
Solidaritate cu producătorii agricoli autohtoni
Exerciţiul de solidaritate între producători şi consumatori pe care îl promovează parteneriatele A.S.A.T. garantează, în baza unor contracte care se semnează sezonier, pe durata a opt luni dintr-un an, faptul că solicitanţii vor primi săptămânal un coş cu legume netratate chimic şi cu produse complementare, începând cu lactate şi brânzeturi, ouă, carne, până la miere, fructe, gemuri şi murături. Toate obţinute cu respectarea unor principii de agricultură naturală.
Primul parteneriat A.S.A.T. a fost lansat în Timişoara, în 2008, iar de atunci au fost susţinute numeroase alte parteneriate, în diverse regiuni ale ţării, prin implicarea voluntară a unor membri activi ai grupurilor de consumatori, dar şi ai altor factori cu rol dinamizator.
Parteneriatul local de solidaritate între micii producători agricoli şi consumatori este, potrivit informaţiilor oferite de reprezentanţii A.S.A.T., „un angajament reciproc, în baza căruia consumatorii beneficiază în mod egal şi integral de recolta de pe o anumită suprafaţă cultivată de un agricultor”.
Un angajament venit în felul acesta din partea unui grup de consumatori aduce însă beneficii nu doar acestora, ci şi deţinătorilor de gospodării tradiţionale, întrucât le îngăduie acestora să îşi planifice bine recolta şi să obţină o retribuţie echitabilă şi corectă pentru munca lor.
Înţelegerea se face, de regulă, la sfârşitul toamnei, astfel încât să permită producătorului să îşi planifice nevoile pentru sezonul următor. În plus, pentru a creşte autonomia micului producător, grupul de consumatori plăteşte în avans o parte din costul abonamentului, astfel încât, cu banii strânşi, micul fermier să îşi poată asigura costurile pregătirii producţiei pentru anul următor. Preţul abonamentelor, precizează reprezentanţii A.S.A.T., se construieşte în baza unui calcul transparent şi are în vedere asigurarea unei retribuţii echitabile pentru munca micului producător agricol. Preţul stabilit nu este obţinut însă exclusiv prin corelaţie cu piaţa, mai informează reprezentanţii A.S.A.T., ci el reflectă costurile reale pe care le implică practicarea unei agriculturi naturale.
Conţinutul coşului de legume pe care consumatorii îl primesc de la producătorii agricoli ţine cont de specificul climateric al fiecărei regiuni în parte. Produsele din coş sunt în aşa fel selectate încât să asigure diversitatea, reflectând implicit nevoia consumatorului de a-şi asigura o alimentaţie echilibrată şi sănătoasă.
În fiecare an, cantitatea legumelor livrate poate varia faţă de cea preconizată, în funcţie de condiţiile meteorologice. Totodată, în fiecare sezon, surplusul realizat în parteneriatele A.S.A.T. se împarte în mod egal între familiile de consumatori, fără nici un cost suplimentar, în afara achitării preţului fix, pe sezon, pe care consumatorii îl plătesc în semn de asumare şi respectare a contractului de parteneriat.
Ultimele comentarii