Evaluarea naţională, un eşec anticipat ce poate echivala dezastrul de la bacalaureat

Doar 45% dintre elevii timişeni au obţinut medii mai mari de 5

bacalaureat   2Dezastrul generalizat de la bacalaureat are mari şanse să fie echivalat în acest an de cel al examenului de evaluare pentru elevii de clasa a VIII-a. Cel puţin asta par să indice rezultatele centralizate la nivel naţional, Timişul reuşind “performanţa” de a obţine o medie de promovare sub media naţională, care oricum este catastrofală – 48,8%.

 

Eşec de sistem

Probabil că nimeni nu mai poate spune în momentul de faţă că sistemul de învăţământ funcţionează normal, după ultimul eşec confirmat săptămâna trecută, legat de faptul că doar 48,8% dintre elevii care au susţinut simularea examenului de evaluare au medii peste 5. Mai puţin de jumătate dintre elevii de clasa VIII-a prezenţi la simularea evaluării naţionale au obţinut medii peste 5, respectiv 66,95% la limba română şi 30,4% la matematică, Ministerul Educaţiei recomandând efectuarea unor ore de pregătire. Din totalul celor 187.886 de elevi înscrişi, 177.946 (94,7%) au participat şi la proba de Limba română şi la cea de Matematică. Dintre aceştia, 86.893 (48,8%) au obţinut medii peste 5.

La proba de limba română, 119.963 (66,95%) de elevi au obţinut note peste 5, în timp ce la matematică au fost 54.465 (30,4%) cu note de promovare.

Potrivit Ministerului Educaţiei, scopul simulării a fost aducerea în atenţia elevilor şi a profesorilor a situaţiei reale privind pregătirea înainte de evaluarea naţională din vară.

“Din datele prezentate rezultă că peste jumătate dintre cei prezenţi la simulări au obţinut note peste 5 la disciplina limba română, fapt care nu s-a înregistrat şi la disciplina matematică, unde procentul de 30,4% indică un nivel scăzut de pregătire a elevilor, în condiţiile în care subiectele au fost concepute pentru un nivel mediu, tipic oricărei evaluare de masă”, susţin reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale.

Cea mai mare pondere a elevilor care au obţinut medii peste 5 a fost înregistrată în municipiul Bucureşti – 64,21 la sută, urmat de judeţul Brăila – 60,42 la sută şi judeţul Cluj – 59,18 la sută. Cele mai slabe rezultate s-au înregistrat în Călăraşi – 34,18 la sută, Caraş-Severin – 36,28 la sută şi Dolj –37,95 la sută.

Ca urmare a situaţiei înregistrate, conducerea M.E.N. a decis adoptarea mai multor măsuri de remediere a situaţiei, printre care efectuarea unor ore de pregătire pentru evaluarea naţională de la vară. Totodată, lucrările fiecărui elev vor fi analizate la nivelul clasei, pentru a se identifica punctele slabe şi, în consecinţă, pentru a putea corecta neajunsurile înregistrate.

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat că este nemulţumit de rezultatele de la simularea evaluării la clasa a VIII-a, pentru că subiectele se puteau rezolva uşor, dacă elevii s-ar fi pregătit, precizând că nici la examenul din vară nu se aşteaptă la rezultate spectaculoase. “Avem uşor sub 50 la sută rată de succes, dacă nota 5 o considerăm un succes. Observăm că la română avem peste 60 la sută care au reuşit să facă faţă subiectelor şi la matematică 30,4 la sută, adică un procent extrem de mic pe subiecte de nivel mediu”, a spus ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, adăugând că subiectele au fost mai dificile faţă de anul trecut, dar până la nota 9 se puteau face uşor, dacă elevii s-ar fi pregătit.

Ministrul Educaţiei s-a declarat nemulţumit de rezultate şi a arătat că nu speră la rezultate spectaculoase până în vară. “Eu sunt optimist, chiar dacă sunt nemulţumit de rezultatele acestei simulări, o să vedem şi la bacalaureat ce se întâmplă. Cred că vom reuşi să remediem. Sigur, nu mă aştept la un rezultat spectaculos în vară, dar important este ca încet, gradual, să ajungem la rezultate mai bune”.

Ministrul Educaţiei a mai spus că a cerut ca simularea să se desfăşoare atât de devreme pentru a fi timp “pentru intervenţii” până la examenul din vară.

“În mod deliberat am cerut ca simularea să se facă cu câteva luni înaintea examenului propriu-zis, pentru a avea totuşi timp pentru intervenţii. Suntem în luna martie, examenul este în vară, prin urmare încă putem să ne concentrăm asupra acestor evaluări”, a precizat Remus Pricopie.

Referitor la unele opinii potrivit cărora notele ar fi trebuit trecute în catalog pentru o mai bună mobilizarea elevilor, ministrul Educaţiei a spus că dacă s-ar fi decis acest lucru, ar fi apărut altfel de probleme, precum “tentaţia unora de a copia şi, practic, de a falsifica rezultatele”.

“Acesta este nivelul de pregătire al elevilor şi de mobilizare. Constatăm din aceste rezultate că gradul de mobilizare al elevilor este foarte scăzut, cel puţin la matematică”, a subliniat Remus Pricopie. Ministrul a declarat că a trimis deja instrucţiuni pentru demararea unor discuţii în toată ţară referitor la rezultatele simulării. “Am transmis deja instrucţiuni foarte clare inspectoratelor. Vom avea în continuare discuţii cu inspectorii generali, cu inspectorii generali adjuncţi, cu inspectorii de specialitate – matematică, română, limba maternă –, astfel încât la nivelul fiecărui judeţ să existe discuţii cu toţi profesorii de matematică, română şi limba maternă din ţară, să existe o abordare foarte clară cum recuperăm materia şi cum creştem gradul de mobilizare al elevilor pentru ca la examenul naţional să avem rezultate mai bune”, a spus Remus Pricopie.

Întrebat dacă vor fi inspecţii în şcolile cu rezultate slabe, ministrul a spus că vor fi “evaluări, discuţii individualizate, cu profesorii de la clasă, cu părinţii, iar lucrările vor ajunge în mâna fiecărui elev, astfel încât elevul să vadă unde a greşit, să poată să prezinte şi părintelui lucrarea”.

Dezastru şi în Timiş

La această simulare a examenului de evaluare, Timişul a reuşit “performanţa” de a obţine o medie de promovare sub media naţională. Rezultatele pe judeţe arată că doar 45,5 % dintre elevii de clasa a VIII-a din judeţul Timiş au obţinut medii peste 5. Pe discipline, elevii din Timiş stau mai bine la limba română – 64,3% obţinând note mai mari de 5, spre deosebire de matematică unde doar 27,1% dintre elevi au luat peste 5. La limba maternă, procentul elevilor care au luat peste 5 a fost de 69,1%.

Şi Ministerul Educaţiei a reuşit şi el o “performanţă”, atunci când a anunţat rezultatele examenului, transformând judeţul Timiş în judeţul Timişoara.  

La limba şi literatura română numai patru elevi din Timiş au reuşit să obţină calificativul maxim. Ei învaţă la Colegiul C.D. Loga din Timişoara, Colegiul Naţional “Coriolan Brediceanu” Lugoj, Şcoala Gimnazială “Anişoara Odeanu”, din Lugoj şi Şcoala Gimnazială Jimbolia. Rezultatele la limba română situează judeţul Timiş pe locul 15 la nivel naţional în privinţa rezultatelor de la simularea Evaluării Naţionale. În schimb, raportat la rezultatele obţinute la matematică, Timişul este pe locul 25 pe ţară.

Ca urmare a situaţiei înregistrate, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş va decide adoptarea mai multor măsuri de remediere a situaţiei, care urmează să fie aplicate la nivelul fiecărei unităţi. Inspectoratul Şcolar va prezenta situaţia reală tuturor directorilor de şcoli şi vor aduce la cunoştinţa acestora măsurile dispuse de Ministerul Eduaţiei şi, după caz, a celor adoptate la nivel local. De asemenea, inspectoratul va monitoriza implementarea acestora. La nivelul şcolii, va fi analizată situaţia şi se vor lua măsurile impuse de M.E.N., dar şi alte măsuri suplimentare pentru pregătirea elevilor, acolo unde şcoala consideră necesar. Lucrările fiecărui elev vor fi analizate la nivelul clasei, pentru a se identifica punctele slabe şi, în consecinţă, pentru a putea corecta neajunsurile înregistrate şi se vor efectua ore de pregătire pentru examinarea naţională din vară.

Educer: “Nu se poate continua în acest fel”

Stefan VlastonProfesorul Ştefan Vlaston, preşedintele Asociaţiei EduCer, apreciază că, la simularea evaluării naţionale la clasa a VIII-a, jumătate din elevi nu au reuşit să ia sub nota 5 spune un lucru destul de clar despre sistem. “Nu se mai pune problema orientării greşite a copiilor, spre profile nepotrivite, ci faptul că aceştia învaţă ceva ce nu înţeleg. Este foarte clar în momentul de faţă că nu se mai poate continua în acest fel.”

Sindicat “Spiru Haret”:  “După muncă, şi răsplată, sau invers”

virgil popescu (1)Profesorul Virgil Popescu, liderul Sindicatului “Spiru Haret” Timiş, spune că o cauză a acestor rezultate extreme de slabe poate fi şi subfinanţarea în care se zbate de ani buni sistemul de învăţământ. “S-ar putea spune că, după muncă, şi răsplată, sau invers, după răsplată şi muncă. Nu este niciun secret că mulţi dintre profesori, din cauza salariilor foarte mici, au trebuit să-şi mai ia o a doua slujbă, pentru a-şi completa veniturile până la un nivel decent. Sau, în momentul în care un cadru didactic este hărţuit de problemele de zi cu zi, generate şi de lipsurile materiale, îi poţi cere oare un exces de entuziasm la clasă?”, se întreabă liderul sindical.

Fost in spector şcolar: “Rezultatele arată nivelul sistemului”

Dumitru TomoniProfesorul Dumitru Tomoni, fost inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Timiş consideră că rezultatele la simularea examenului de evaluare nu pot fi considerate bune sau salbe, ci doar o reflectare a nivelului sistemului. “Este şi un rezultat al slabei motivaţii a elevilor, dar şi al experimentelor în serie făcute în serie în ultimii ani în sistemul de învăţământ. Şcoala nu mai pare să fie o preocupare, nici pentru elevi, nici pentru părinţi. Şi nu poţi avea rezultate când nu există interes şi frecvenţa lasă mult de dorit. Iar aceste probleme nu se pot rezolva cu proiecte pe hârtie şi cu ore suplimentare”, susţine profesorul timişean.

Print Friendly, PDF & Email