Drumul „cetățenesc”, soluție pentru navetiștii rezidențiali ai Timișoarei

Cartierele rezidențiale construite pe suprafețe tot mai mari în comunele din jurul Timișoarei complică tot mai mult traficul la ieșirile din oraș. O soluție in extremis s-a găsit la Moșnița, unde mai mulţi localnici au fost de acord să doneze pământ Primăriei Timișoara, doar pentru a construi o variantă ocolitoare de drum.

 

O problemă care se acutizează

Din cauză că rețeaua de drumuri și legăturile cu orașul par să nu fi fost pe lista de priorități a unor dezvoltatori imobiliari, dimineața traficul a devenit infernal la intrarea în Timişoara. Se caută, deci, soluții pentru ca timișorenii care s-au mutat în afara orașului să nu petreacă ore întregi în trafic pentru a ajunge la serviciu sau pentru a-și duce sau a-și lua copiii de la școală.

O soluție interesantă s-a găsit la Moșnița unde mai mulţi localnici sunt dispuși să cedeze teren pentru realizarea unei variante ocolitoare de legătură cu orașul.

Un proiect în acest sens se va discuta la următoarea ședință de plen la Primăria Timișoara. Reprezentanții Municipalităţii spun că în urma dezvoltării imobiliare din zonele periurbane ale Timișoarei, traficul de intrare sau ieșire din oraș a devenit foarte aglomerat în anumite perioade ale zilei.

Acest fenomen este întâlnit și în zona sud-estică a municipiului, unde în localitatea Moșnița au fost dezvoltate numeroase ansambluri rezidențiale. Ansamblurile rezidențiale cele mai intens dezvoltate sunt în zona de nord a localității Moșnița, între satul Moșnița Veche, Moșnița Nouă și limita administrativ-teritorială  a Timișoarei, ceea ce conduce la aglomerări ale drumurilor existente.

Este necesară asigurarea unei legături alternative între Timișoara și localitatea Moșnița, în special spre zona de nord a localității Moșnița unde sunt cel mai intens dezvoltate zonele rezidențiale. Acest lucru este posibil prin amenajarea unei legaturi între Calea Mosnitei din municipiul Timișoara și drumul Comunal DC149 (Timișoara – Moșnița Veche – Bucovăț), denumit și Drumul Boilor”, spun reprezentanții Municipalității timișorene.

Primăria Timișoara a confirmat că a primit acceptul unor localnici dornici să doneze pământ, doar să se realizeze ruta ocolitoare alternativă.

 

În Europa vestică tendința este de revenire în oraș

Este un model care ar putea fi preluat și în cazul altor zone cu ansambluri rezidențiale, unde există aceeași problemă a traficului aglomerat. Cert este că dacă nu se iau măsuri, situația se va agrava, mai ales că sunt tot mai mulți timișorenii care își cumpără mașini, după eliminarea la începutul acestui an a taxei de timbru. „Practic, după eliminarea acestei taxe, numărul înmatriculărilor s-a dublat”,  declară Dinu Leiba, șeful Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Timiș.

O soluție pentru o fluidizare a traficului între cartierele rezidențiale mărginașe și oraș este considerată de arhitectul timișorean Radu Radoslav dezvoltarea unei rețele de trenuri periurbane. „Șoselele au cam ajuns la gradul maxim de extindere. Iar Timișoara a ajuns să aibă peste 50.000 de navetiști, ceea ce este cumplit. Trebuie găsită o soluție, și cred că trenurile periurbane ar fi varianta cea mai bună. Ele ar putea prelua mai mult de jumătate din acești navetiști. Multe din aceste cartiere nu au fost bine gândite de la început, din punct de vedere al legăturilor cu orașul. Nu mai vorbim de faptul că au o structură dezordonată, cu amestec de blocuri și case”, mai spune Radu Radolav.

În ceea ce privește tendința timișorenilor cu bani de a se muta la casă, în zonele limitrofe, Radu Radoslav consideră că este o chestiune trecătoare. „În Europa de vest asistăm la un fenomen invers, de revenire în oraș, în special din partea tinerilor”

Print Friendly, PDF & Email