Dreptul de administrare al Begăi, revendicat de Ministerul Transporturilor

Solicitat din nou să se pronunţe asupra blocajului stupid care face ca de peste un an vaporaşele cumpărate de Primăria Timişoara, pentru transport în comun, să stea trase pe dreapta, Ministerul Transporturilor susţine că lui, nu Primăriei îi revine dreptul de a administra canalul. Şi că proiectele de reabilitare a malurilor au fost realizare fără aprobarea sa.

 

Un punct de vedere surprinzător

Ministerului Transporturilor i-au fost cerute, în ultimele luni, de mai multe ori, lămuriri oficiale cu privire la faptul că din cauza refuzului său de a da toate avizele necesare, ambarcaţiunile cumpărate de Primăria Timişoara pentru transport în comun nu sunt utilizate.

„Ulterior achiziţionării de către Primăria Timişoara a celor şapte vaporaşe, administraţia publică locală a anunţat că a iniţiat demersuri care să permită derularea activităţilor de transport public pe Canalul Bega, demersuri care, potrivit declaraţiilor oficialilor din Primăria Timişoara vehiculate în s11ului, fapt concretizat printr-o tergiversare a înfiinţării unei Administraţii a Căii Navigabile a Canalului Bega”, se arată într-o interpelare recentă a senatorului USR de Timiş Nicu Fălcoi.

Ministerul Transporturilor răspunde că dreptul de administrare îi aparţine în totalitate, invocând faptul că există acte normative care stabilesc că „dreptul de administrare al unei căi navigabile interioare/canal navigabil revine statului si nu unei unităţi administrative teritoriale.”

Oficialii ministeriali mai spun că, prin hotărâre de guvern, trebuie înfiinţată o singură administraţie de cale navigabilă a Canalului Bega  şi că solicitarea Primăriei de autorizare a administraţiei portuare de cale navigabilă intră în contradicţie cu legea.

Principala sursă de probleme este văzută de Ministerul Transporturilor ca „dubla înregistrare a bunului imobil Canal Bega, acesta fiind înregistrat ca aparţinând domeniului public al statului aflat în administrarea Administraţiei Naţionale Apele Române.”

În acest sens, Ministerul Transporturilor spune că este nevoie să se clarifice regimul juridic al Canalului Bega şi să se stabilească dacă viitoarea Administraţie a Canalului Bega va fi în subordinea Ministerului Transporturilor sau în coordonarea Ministerului Apelor şi Pădurilor.

 

Ministerul Transporturilor: „Primăria e de vină”

Ministerul Transporturilor are un punct de vedere ciudat legat de proiectele de reabilitare a malurilor canalului Bega, susţinând că ele au fost realizate fără aprobarea sa, deşi ele au fost publice, şi se ştia foarte bine care e situaţia canalului: „Orice lucrări de investiţii, precum şi lucrările de modificare şi modernizare a infrastructurii de transport naval, indiferent de forma de proprietate asupra terenului, se pot realiza numai după obţinerea aprobării sau a avizului conform al Ministerului Transporturilor”.

Conform ministrului Răzvan Cuc, proiectele de amenajare a canalului Bega par să fie principalul impediment pentru colaborarea între minister şi Primăria Timişoara: „Ministerul Transporturilor susţine reluarea navigaţiei pe Canalul Bega numai cu respectarea cadrului legislativ aplicabil dar, în continuare sunt promovate proiecte privind navigabilitatea Canalului Bega care nu sunt avizate/aprobate de către Ministerul Transporturilor, astfel cum a fost derulat şi cel al Primăriei Municipiului Timişoara.”

În acest punct de vedere, transmis zilele trecute, Ministerul Transporturilor nici nu propune o soluţie, nici nu simplifică în vreun fel situaţia cu clarificări legate de viitori paşi care ar trebui făcuţi.

„Ministerul Transporturilor trebuie să participe la administrare, nu cred că a contestat cineva asta. Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor a dat hotărârea din care reiese că Bega e cale navigabilă. E ca şi cum ai deschide o autostradă. Faptul că Ministerul spune acum că nu a fost cooptat în proiectele de reabilitare mi se pare surprinzător. Ştiau starea canalului, trebuiau să pună semnalizare, pontoane şi aşa mai departe. Ei nu au observat că de 70 de ani nu s-a mai făcut nimic pe canal?”, spune Alexandru Bărboi, şeful Oficiului de Căpitănie Timişoara.

Print Friendly, PDF & Email