Deşi reabilitate, unele pieţe timişorene sunt surse de pierderi financiare mari pentru Municipalitate

Piata Iosefin Timisoara Foto Ora de TimisDeşi la reînnoirea contractelor de concesiune pentru pieţele agroalimentare timişorene mai mulţi consilieri locali au opinat că valoarea concesiunii ar fi prea redusă, cuantumul acesteia ar putea scădea în perioada următoare. Pieţe SA a solicitat scăderea valorii concesiunii pentru Piaţa Iosefin, motivând că reabilitatea acesteia a generat… pierderi. Propunerea a fost deocamdată retrasă, dar urmează probabil să fie repusă pe ordinea de zi la o şedinţă viitoare.

 

Modernizare cu minusuri

Mai mulţi consilieri locali spun că valoarea concesiunii plătite pentru pieţele agroalimentare – bani care ajung în vistieria Primăriei Timişoara , ar trebui revizuită pe motiv că ar fi prea mică. Contrar acestor opinii, în perioada următoare, valoarea acesteia ar putea scădea, cu creşte, în mod semnificativ, un proiect în acest sens fiind propus în ultima şedinţă de plen a anului trecut. Deşi nu era o chestiune arzătoare sau nouă, proiectul a venit la vot pe ultima sută de metri, fiind introdus suplimentar pe ordinea de zi a şedinţei din luna decembrie, alături de alte 13 proiecte. Ulterior, pe fondul unor discuţii în contradictoriu, acesta a fost retras, urmând a fi repus în plen la o şedinţă viitoare. Cert este că în momentul de faţă nu se regăseşte acest proiect pentru consultare pe lista de proiecte de hotărâre.

În esenţă, în acest proiect se cerea reducerea concesiunii plătită de către SC Pieţe SA pe motiv că reabilitarea Pieţei Iosefin, în loc să genereze plusuri de fonduri, cauzează, de fapt, pierderi.

Reprezentanţi ai Primăriei Timişpara declară că modificarea contractului de concesiune este solicitată de mai multă vreme, având în vedere că după toate amenajările din Piaţa Iosefin, Pieţe SA merge lunar cu o pierdere importantă. “Erau nişte hale care nu comportau niciun fel de costuri, acum este o clădire care aduce beneficii şi oferă un alt nivel de civilizaţie şi confort timişorenilor şi comercianţilor care vând pentru timişoreni, dar, comportă şi costuri”, precizează reprezentanţii executivului Primăriei.

Şi primarul Nicolae Robu afirmă că solicitarea este veche. “Eu nu am dat drumul proiectului către Consiliul Local, până nu s-au clarificat lucrurile sub aspect juridic. Am un principiu, să nu vă supun la vot lucruri care nu au un aviz de legalitate”, a mai spus edilul.

La rândul său, Victor Ştefan, directorul societăţii Pieţe SA, afirmă că, în cazul Pieţei Iosefin, tocmai pentru că sunt generate aceste pierderi, Pieţe SA a solicitat reducerea valorii concesiunii, de la 573 de milioane de lei pe lună, până la aproximativ jumătate din această sumă. Acesta mai spune că Piaţa Iosefin merge în pierdere, din cele 113 spaţii, 40 fiind goale. “Concesiunea este foarte mare, la consumul de energie electrică, pe timp de vară, n-am scăzut sub 300 şi ceva de milioane de eli, având în vedere că avem aerul condiţionat centralizat, el nu poate fi oprit pe un anumit nivel, la fel, încălzirea centrală pe gaz, costurile sunt foarte mari”, adaugă Victor Şerban.

Dacă proiectul va fi discutat în plen şi aprobat într-o şedinţă viitoare, peste 280 de milioane de lei ar fi minusul care s-ar regăsi în bugetul Primăriei, aferent veniturilor care nu se vor mai încasa din concesiunea Pieţei Iosefin. În plus, rămâne de văzut dacă această reducere nu va fi considerată un precedent, care să fie aplicabil şi în cazul concesionării altor pieţe, reabilitate sau nu. 

Proiect controversat

Una dintre cele mai mari investiţii făcute în Timişoara în sectorul pieţelor agro-alimentare, modernizarea Pieţei Iosefin, a fost contestată încă de la început chiar de către beneficiari, respectiv de către o parte din comercianţii care vând aici.

Lucrările extinse de reabilitare care au avut loc în Piaţa Iosefin nu par să fie pe placul vânzătorilor de aici, care spun că structura etajată a noii pieţe îi dezavantajează pe cei de la etajele de sus pentru că, dacă nu merg lifturile, nimeni nu urcă până la etajele superioare pe scări “pentru un fir de pătrunjel”.

O parte dintre producătorii de aici susţineau că vânzările le-au scăzut substanţial după modernizarea pieţei şi planifică să se mute în alte pieţe din oraş. Intenţia venea în contradicţie cu scopul modernizării, Municipalitatea putând avea surpriza să constate că a dat milioane de euro pentru un spaţiu care riscă să rămână aproape gol.

Inaugurarea Pieţei Iosefin a fost amânată cu câteva luni decât data stabilită iniţial. Construcţia a fost ridicată pe o suprafaţă de 1.645 de metri pătraţi.

La subsol sunt 12 boxe pentru depozitarea mărfii, un depozit general, încăpere cu rezervor de apă şi o staţie de pompe. La parter au fost amplasate aproximativ 250 de mese pentru comercializarea de zarzavaturi, legume şi fructe, prevăzută cu fântâni pentru spălarea produselor, grup sanitar pentru persoane cu handicap. La etajul I, au fost prevăzute 32 de spaţii pentru comercializarea de produse proaspete: lactate, carne şi produse derivate. La etajul 2, va funcţiona sectorul de alimentaţie cu 12 unităţi aferente, gen fast-food, şi alte 22 de spaţii pentru comercializarea de mărfuri de uz casnic şi gospodăresc.

Intenţia de a moderniza Piaţa Iosefin există încă din 2002. Însă abia în 2006 a fost votat planul de fezabilitate, iar în 2009 au fost eliberate documentaţia tehnico-economică şi devizul general, în valoare de aproximativ trei milioane euro. 

Atunci, în 2009, au existat serioase dubii legate de devizul general pentru reabilitarea Pieţei Iosefin, care iniţial fusese de 6,1 milioane euro (cu tot cu TVA), ulterior venindu-se cu un amendament în plen, în numele Direcţiei de Dezvoltare a primăriei, prin care s-a propus o altă valoare, de aproximativ… jumătate din această sumă. Cu alte cuvinte, s-a tăiat o sumă importantă, lucru ce i-a contrariat pe consilieri, care au acuzat proiectantul de neseriozitate.

Atunci conducerea Primăriei menţiona că… s-au revizuit nişte calcule. “Iniţial, valoarea de deviz a fost calculată la un preţ mediu, pe considerentul că e posibil ca până la începerea lucrărilor de execuţie să se modifice preţurile de piaţă din acest moment. Noi am cerut coborârea până la limita minimă posibilă a costurilor de execuţie. Acesta a fost unul dintre motive. Apoi, a fost extrem de dificil de negociat cu echipe care se schimbau tot timpul din partea proiectantului”, precizau atunci reprezentanţii Direcţiei de Dezvoltare a primăriei. Probleme întâmpinate de la început cu acest proiect s-au menţionat şi pe parcursul execuţiei, când s-au remarcat multiple întârzieri faţă de graficul de lucru stabilit iniţial. Comercianţii se plângeau pe parcursul proiectului că piaţa e prost gândită, iar execuţia lucrării a fost îndoielnică, dovadă crăpăturile apărute în ziduri şi înclinarea pereţilor. Ulterior, nici unii membri ai comisiei de recepţie nu s-au arătat prea încântaţi de modul în care arată piaţa şi de calitatea finisajelor.

În ultimii ani s-a mai încercat o schimbare a configuraţiei pieţelor agro-alimentare din Timişoara şi nu întotdeauna efectul a fost cel scontat. După modelul din Iosefin, este greu de spus dacă o modernizare similară aplicată celorlalte pieţe i-ar mulţumi pe clienţi şi comercianţi. Cert este că, după cum spune şi Primăria, ceva trebuie schimbat pe segmentul pieţelor agro-alimentare.

Planuri de extindere

În privinţa Pieţei Iosefin anul trecut s-a anunţat că Primăria Timişoara ar putea răscumpăra terenul din vecinătatea pieţei, se ia în calcul amenajarea de spaţii pentru vânzarea produselor în vrac – de la pepeni, varză şi cartofi la brazi – şi amenajarea unei parcări pentru piaţă. Suprafaţa acestui teren vizat pentru achiziţie, în varianta în care Primăria ar avea banii necesari, ar fi de aproximativ 2.500 de metri pătraţi.

În 2013, în contractul de concesiune prin atribuire directă a Pieţei Iosefin către societatea Pieţe SA se arăta, printre altele, că „redevenţa datorată de către concesionar reprezintă recuperarea valorii de investiţie într-o perioadă de 25 de ani – din care anul 1 şi anul 2 perioadă de graţie”.

Ca atare, Municipalitatea intenţionează nu să obţină venituri cât mai mari de pe urma exploatării pieţei, ci să-şi recupereze măcar investiţia pentru reabilitare pe o perioadă ce se întinde pe un sfert de secol, lucru care cumva girează faptul că Municipalitatea intenţionează să păstreze administrarea pieţelor de către SC Pieţe SA, deşi îşi exprimase nemulţumirea cu privire la felul în care arată şi funcţionează majoritatea pieţelor din municipiu.

Conform raportului anual, activitatea Pieţe SA s-a încheiat anul trecut cu raportarea unor venituri de 8.030.000 de lei. Cu toate acestea, profitul a fost de doar 687.178 de lei, pentru că s-au făcut cheltuieli de 7.280.109 lei.

Pe de altă parte, reprezentanţii Pieţe SA susţin că în toate pieţele s-au făcut reparaţii la îmbrăcămintea asfaltică, canalizare, tinichigerie, reparaţii la acoperişuri, platforme pentru gunoi, reparaţii absolut necesare pentru buna funcţionare a acestora, pentru realizarea unui cadru civilizat de desfăşurare a comerţului.

Print Friendly, PDF & Email