Finalizarea lucrărilor la nodul hidrotehnic (ecluzele) de la Sânmihaiu Român și realizarea vămii pe Bega, pentru vapoare și biciclete, sunt principalele obiective, pentru acest an, ale Administrației Bazinale de Apă Banat. Sistemul de ecluze va asigura nivelul optim al apei în albie, permițând vaporașelor să circule până la granița cu Serbia.
„Nodul hidrotehnic de la Sânmihai creează probleme inclusiv pentru circulația vaporașelor. Suntem în procedură cu vecinii sârbi și sperăm să finalizăm partea de achiziție a lucrărilor, ceea ce la noi înseamnă executarea lucrărilor de la Sânmihaiu Român și proiectul pentru vama de pe Bega, la ieșirea din țară”, declară, citat de Agerpres, Titu Bojin, director executiv al ABAB. Acesta mai spune că spera ca, împreună cu Primăria Timișoara, să găsească modalitatea cea mai bună pentru ca, începând din această primăvară, vaporașele să poată circula pe Bega.
Reprezentanții ABAB s-au întâlnit, ieri, cu cei ai Biroului Regional de Cooperare Transfrontalieră și cu omologul din Serbia, pentru verificarea finală a documentelor ce stau la baza pre-contractării fondurilor pentru proiectul „Repararea infrastructurii de navigație pe canalul Bega”.
Potrivit lui Titu Bojin, proiectul are impact transfrontalier. Partenerii români și sârbi ai proiectului și-au propus să dezvolte reabilitarea Canalului Bega, care va redeveni astfel navigabil, așa cum era el cunoscut înainte de 1958, an când navigația pe canal în sectorul românesc a fost închisă.
Proiectul are o valoare totală de 13.878.000 de euro, din care părții române îi revin 7.000.000 de euro.
Reprezentanții ABAB spun că în cadrul acestui proiect strategic de navigabilitate, se impune și existența unui acord guvernamental interstatal privind deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei româno-sârbe, naval, pe Canalul Bega, dar și terestru, incluzând și pista de cicloturism. Acordul este semnat de Ministerul Afacerilor Externe și depus spre avizare la Ministerul Afacerilor Interne, urmând să fie înaintat autorităților sârbe.
Partenerii proiectului au fost marți pentru verificări la fața locului, la ecluzele de la Sânmihaiu Român, verificarea similară a documentelor având loc, azi, și la partenerii sârbi.
„Până la finele anului 2017, cel târziu în vara anului 2018, s-ar putea realiza reparația și schimbarea sistemului mecanic de acționare a ecluzelor, aceasta presupunând ca în șase ore opt oameni să deschidă și să închidă ecluza pentru a circula vapoarele. Ele vor rămâne funcționale și în varianta manuală, dar vor fi și electro-mecanizate prin manevrare electronică, pentru a fi mult mai ușoare deschiderea și închiderea vanelor și posibilitatea de tranzitare a nodului hidrotehnic de la Sânmihai”, mai spune Titu Bojin.
Ultimele comentarii