Deficitul de cadre didactice de la Politehnica Timișoara, acoperit prin specialiști din companii private

Foto: Eye in the Sky

„Mai multe domenii de top în piața muncii se confruntă cu un deficit de cadre didactice în mediul universitar. Pensionarea profesorilor, dar și salariile mari din privat în specializări precum Automatică și Calculatoare, Arhitectură sau Mecanică au dus la limitarea posibilității de a atrage personal nou”, transmit reprezentanţii Universităţii Politehnica din Timişoara.

 

Din acest motiv, reamintesc aceştia, în ultimii ani Universitatea Politehnica din Timişoara  a încheiat parteneriate cu companii din vestul țării, astfel încât acestea să pună la dispoziție specialiști care să predea un număr redus de ore.

Domeniul IT, spre exemplu, este cel care prezintă cel mai mare interes pe piața muncii, adaugă oficialii UPT. Potrivit lor, în perioada 2015-2019, UPT a mărit cu zece la sută în fiecare an numărul de locuri la specializările din această zonă: „Numai că s-a ajuns la o limitare a resursei umane, astfel că de acum încolo creșterile nu mai sunt posibile. De altfel, la specializările Facultății de Automatică și Calculatoare sunt cele mai multe cadre didactice care provin din rândul companiilor. Vorbim despre aproape 100 de specialiști care țin preponderent ore de aplicații și care sunt angajați în companii mari de IT, dar în afara programului de lucru vin să predea programa universitară.”

Acești colaboratori, conf. univ. Florin Drăgan, rectorul UPT, vin și predau începând de la două ore de laborator pe săptămână: „Ei îi ajută pe tineri pentru că vin cu experiența pe care o au în companii și pot să le deschidă și oportunități pentru anumite joburi. În multe cazuri s-a întâmplat ca aceste cadre didactice să îi recomande pe cei mai buni studenți în firmele unde activează. Pentru ei este al doilea job, iar un dezavantaj este că nu putem să îi implicăm în actvități administrative sau în diverse proiecte pe care le derulăm și am avea nevoie de experiența lor”, mai spune Florin Drăgan.

Oficialii UPT mai spun că doctoratele industriale, momentan nelegiferate în România, ar putea fi o soluție: „În prezent putem spune că un cadru didactic titular are în grijă un număr dublu de studenți, spre deosebire de începutul anilor 2000. Din acest motiv este nevoie de oameni din exterior care să completeze locurile libere de la catedră. La ora actuală nu se mai pot face creșteri ale cifrei de școlarizare în domeniile căutate pe piața muncii.2

Rectorul universităţii, Flori Drăgan, afirmă că a discutat cu reprezentanții companiilor modelul de doctorat industrial, care funcționează foarte bine în vestul Europei: „În România nu este legiferat, însă se pot găsi soluții astfel încât acest model să fie pus în practică și să ajute sistemul universitar. Asta presupune ca un număr și mai mare de specialiști din mediul privat să fie inclus în programele de doctorat și să poată ține cursuri în Politehnică. Noi avem nevoie de cadre didactice în IT, în special. De exemplu, pentru a putea crește din nou cifra de școlarizare în acest domeniu, ar fi nevoie și de o creștere de 20% a corpului profesional. Pentru o creștere mult mai pronunțată a numărului de locuri pentru studenți, adaptată nevoilor din piață, avem nevoie de o creștere cu 50% a numărului de cadre didactice. Și la Mecanică problemele încep să se arate, dar se vor acutiza în următorii ani pentru că un sfert dintre titularii existenți se vor pensiona”.

Reprezentanţi ai UPT afirmă că actuali studenți își doresc să predea, însă în paralel cu un job în domeniul privat, astfel că, pentru a-i determina pe tineri să rămână în domeniul universitar UPT a luat deja măsuri: „Cel mai important stimulent este acordarea unor burse din fonduri proprii care pot ajunge până la 2.000 de lei pe lună pentru studenții cu performanțe. Putem spune deja că mulți dintre cei care au obținut un astfel de beneficiu în anii trecuți, au rămas pentru un program de doctorat și au predat, în paralel la anumite specializări.2

Florin Drăgan adaugă că numărul celor care doresc să predea este în creștere datorită burselor și unei bune colaborări cu ligile studențești, dar problema este că unii doresc să predea lucrând într-o companie, nu ca titulari în cadrul universității. „Pornind de la această dorință, am discutat cu companiile să oferim burse sau granturi celor care rămân în universitate după doctorat. De asemene, ei pot avea acces la diverse activități de cercetare sau sunt sprijiniți să realizeze lucrări științifice”, mai spune Florin Drăgan.

Print Friendly, PDF & Email