Danyflor a preluat din nou serviciile de gestionare a câinilor fără stăpân din Timişoara

DanyflorLa capătul a mai bine de opt luni în care problema câinilor fără stăpân din Timişoara s-a aflat, oficial, în grija nimănui, primarul Nicolae Robu a anunţat că a fost semnat un nou contract vizând serviciile de gestionare a populaţiei canine. Câştigătorul contractului, realizat în baza unor noi exigenţe, prevăzute de edil, este, de altfel, vechiul titular, operatorul privat Danyflor.

 

Danyflor, vechiul şi noul deţinător al contractului de gestionare a câinilor din Timişoara

Edilul Timişoarei, Nicolae Robu, a anunţat, vineri, că, în urma licitaţiei organizate în 11 noiembrie, a fost semnat un contract, pentru o perioadă de trei ani de zile, cu operatorul Danyflor, căruia îi va reveni rolul de a gestiona populaţia canină din Timişoara. „Am semnat contractul de gestiune a populației canine, în sfârșit, dar abia acum. De săptămâna viitoare va trebui să-i vedem împuținați (câinii vagabonzi – n.r.)”, a declarat primarul. Acesta a precizat şi că noul contract are incluse și ceea ce edilul a numit “clauze inventate de mine, cu penalități în funcție de numărul de câini găsiți pe stradă de echipele mixte de control, formate din reprezentanți ai Primăriei și reprezentanți ai firmei”.

Edilul a precizat, însă, că Primăria un poate aplica peste noapte aceste prevederi, după ce de atâta timp nu a mai existat un operator de gestiune a populației canine. “Evident, câinii s-au înmulțit și nu putem săptămâna viitoare să-i penalizăm că sunt câini pe stradă”, mai spune Nicolae Robu.

Anteriorul contract având drept obiect de activitate gestionarea populaţiei canine din oraş a fost încheiat de Municipalitate tot cu compania Danyflor. Acesta a expirat la finalul lunii februarie 2014. Din acel moment şi până la recenta semnare a noului contract, de aceste servicii s-a ocupat tot compania Danyflor, în baza asumării unui angajament, care nu a avut însă caracter oficial.

Actualul contract, semnat pentru o perioadă de trei ani, valorează 3.541.531 de lei +TVA.

O dilemă dificil de tranşat: serviciu public al Primăriei sau externalizare?

Dan DiaconuLicitaţia, organizată în data de 11 noiembrie, ar fi trebuit să se desfăşoare deja de mai bine de opt luni. Explicaţia reprezentanţilor Municipalităţii, ori de câte ori acest subiect a fost adus în discuţie, a fost aceea că în instituţie s-a evaluat vreme îndelungată rentabilitatea a două posibile alternative în ce priveşte gestionarea câinilor comunitari: varianta externalizării serviciilor sau cea a înfiinţării unui serviciu public de ecarisaj, în subordinea Primăriei.

Incertitudinile legate de posibilele modalităţi de soluţionare a problemei s-au dovedit dificil de soluţionat, decizia organizării licitaţiei pentru încredinţarea serviciilor unui operator extern fiind luată cu dificultate. Edilul  a anunţat, încă în cursul lunii februarie, că fostul contract, încheiat cu compania Danyflor, a expirat. Dar, asigura pe atunci primarul Timişoarei, preparativele pentru lansarea unei noi licitaţii se află în fază avansată, iar în caietul de sarcini care urma să fie întocmit urmau să fie specificaţi în mod riguros toţi indicatorii care ar fi trebuit să fie îndepliniţi de către unitatea privată care îşi va adjudeca licitaţia.Cât priveşte posibilitatea ca Primăria să gestioneze singură această problemă, edilul Nicoale Robu se arăta, în primăvară, extrem de circumspect, precizând că instituţia pe care o conduce nu dispune „nici de personal, nici de cunoştinţe necesare pentru aceasta”.

Ulterior, viceprimarul Dan Diaconu a explicat întârzierea organizării licitaţiei prin aceea că au fost hotărâri de Consiliu Local pentru ambele servicii, atât pentru cel al ridicării cadavrelor de pe domeniul public, cât şi pentru acela de ecarisaj, fără să se opteze, însă, la nivelul instituţiei, pentru o variantă optimă de abordare. Dan Diaconu a precizat şi că au fost analizate la nivelul Primăriei repercusiunile care ar fi generate de posibila înfiinţare a unui serviciu public propriu, variantă care, potrivit unor aprecieri, s-ar fi putut dovedi chiar mai eficientă din punctul de vedere al eficienţei costurilor. Doar că, a mai explicat acesta, există o limită de personal impusă instituţiilor publice. „Nu e vorba de sume de bani, sumele de bani poate că nu ar fi diferite, sau prin serviciul public ar putea fi chiar mai ieftine. Problema ar putea fi limita de personal şi măsura în care noi putem să angajăm aceste persoane în serviciu public. Noi putem să facem un adăpost sau să închiriem unul, dar toate aceste elemente trebuie analizate”, a explicat Dan Diaconu.

În ceea ce priveşte a doua variantă, cea a externalizării serviciilor, viceprimarul a informat că, în acest caz, trebuie stabiliţi cu precizie indicatorii care trebuie realizaţi: „Pentru externalizare, variantele pozitive sunt acelea că se stabilesc nişte indicatori pe care trebuie să îi urmărească o entitate. Partea negativă este controlul asupra câinilor de pe stradă, care este mai redus. Singurele clauze care leagă Primăria de operator sunt cele din contract şi din caietul de sarcini”.

Primarul Nicolae Robu: „Amânarea licitaţiei, o greşeală”

Nicolae Robu Foto Constantin DumaPrimarul Timişoarei a informat, la jumătatea lunii martie, cu privire la varianta de lucru a contractului de gestionare a populaţiei canine că se doreşte introducerea unor prevederi noi în caietul de sarcini, care se vor reflecta în contractul ce va fi semnat de Municipalitate cu compania care va câştiga licitaţia. Tot în primăvară, edilul a dat şi asigurări că „preţul de atribuire a serviciilor va fi mai mic decât până acum”. În plus, a mai declarat primarul, societatea care va gestiona de acum încolo problema câinilor fără stăpân va plăti despăgubiri persoanelor muşcate de câini pe domeniul public. Şi vor fi prevăzute penalizări, în funcţie de numărul persoanelor care vor fi muşcate de câini pe străzile oraşului, care se vor adresa camerelor de gardă ale spitalelor, pentru îngrijiri medicale. Penalizările, a precizat edilul, vor fi acordate şi în funcţie de numărul de câini fără stăpân semnalaţi de cetăţeni pe străzile oraşului.

Referindu-se la felul în care ar putea fi gestionată eficient această problemă, edilul a subliniat şi faptul că trebuie luate măsuri de responsabilizare socială: „Nu ne jucăm. Vrem să dăm un semnal foarte ferm că nu îşi poate nimeni bate joc de oraşul acesta, luând câini spre adopţie, pentru ca noi să cheltuim apoi alţi bani pentru a-i duce din nou în adăposturi”. Tot atunci, edilul a evocat şi posibilitatea introducerii unor clauze speciale adresate persoanelor care iau câini spre adopţie din adăpostul oraşului, clauză care să îi oblige pe aceştia să permită periodic controale ale reprezentanţilor Poliţiei Locale, pentru a verifica dacă animalele adoptate nu au fost ulterior abandonate.

Edilul nu a putut oferi însă nicio informaţie concretă despre numărul câinilor aflaţi în libertate pe străzile Timişoarei şi nici despre numărul câinilor care se aflau pe străzile oraşului în momentul preluării contractului de gestionare a problemei câinilor comunitari de către compania Danyflor: „Nu cred că dispunem de o informaţie validă”.

Acestei serii de ambiguităţi i s-a adăugat şi faptul că, vreme de mai bine de opt luni, problema gestionării animalelor fără stăpân de pe străzile Timişoarei nu a revenit, prin contract, nimănui. Şi aceasta în condiţiile în care, încă de la jumătatea lunii martie, edilul a admis public că întârzierea procedurii de licitaţie a fost „o greşeală”. Acesta a adăugat şi că,, în situaţiile în care s-ar impune ridicarea de pe străzi a câinilor care ar putea reprezenta un pericol, Municipalitatea va trebui să se bazeze exclusiv pe o promisiune venită din partea directorului companiei Danyflor, al cărei garant ar fi fost Adrian Bere, şeful Direcţiei de Mediu din Primăria Timişoara: „Îi ridică sau cel puţin ar trebui să-i ridice. Danyflor, cel puţin aşa mi-a spus domnul Bere. Din păcate s-a întârziat cu licitaţia, e o greşeală că nu s-a lansat mai din timp, ca să nu traversăm această perioadă fără contract”.

Print Friendly, PDF & Email