Cum văd cadrele didactice ale UVT noul context educațional online

Starea de urgență, instituită cu regulile stricte de distanțare fizică, a necesitat o reacție de adaptare a universităților. În acest context, Universitatea de Vest din Timișoara a realizat un studiu pentru a identifica practicile de educație la distanță utilizate de către cadrele didactice, precum și sprijinul de care acestea ar avea nevoie pentru continuarea activității în condiții favorabile.

 

În perioada 30 martie – 9 aprilie la acest studiu au răspuns peste 52% din cadrele didactice titulare ale Universității de Vest din Timișoara. La nivel general, cadrele didactice au adoptat sugestiile metodologice propuse instituțional (aducând, însă, și numeroase adaptări contextuale) și au resimțit suportul instituțional, oferit prin departamentele suport ale UVT, ca fiind unul util și prompt, declară oficialii instituției.

Din studio rezultă că au fost și dificultăți cu care s-au confruntat în această perioadă, resimțite din cauza lipsei comunicării directe cu studenții, colectării și oferirii de feedback de la studenți, dar și din cauza absenței formelor de stimulare pentru o mai bună implicare activă a studenților în activitățile didactice.

Peste jumătate dintre participanții la acest studiu apreciază că au resimțit mai degrabă nevoia de suport pentru diverse aspecte pedagogice ale adaptării demersului didactic la specificul educației la distanță. Facilitarea interacțiunii cu studenții și colectarea de feedback de la aceștia par a fi cele mai resimțite nevoi ale respondenților.

În percepția cadrelor didactice, studenții UVT nu au dificultăți deosebite în a aborda procesul de învățământ în online. Mai mult, cadrele didactice manifestă o încredere ridicată față de faptul că studenții UVT vor acumula materia integral. În contextul celor menționate anterior, majoritatea cadrelor didactice (68,75%) sunt de acord cu păstrarea structurii actuale a anului universitar, chiar și în eventualitatea în care examenele de licență ar fi necesar să se susțină la distanță, prin videoconferință (49,43%). Totuși, 32% sunt împotriva susținerii examenelor de licență la distanță, iar 18,57% preferă să nu se pronunțe în acest sens.

În ceea ce privește implicarea studenților în activitatea didactică, avem două situații diametral opuse, transmit reprezentații UVT. Prima este situația în care cadrele didactice resimt o implicare chiar mai mare în formatul activităților online decât în contextul educaţional față-în-față. A doua situație se află la polul opus, implicarea studenților fiind percepută ca doar de suprafață în activitățile online.

„Este important de remarcat faptul că, la nivelul comunității UVT, nu s-a resimțit o dificultate majoră în adoptarea practicilor online, fapt rezultat din acestui studiu cuprinzător, la care au participat mai mult de jumătate din cadrele didactice care formează comunitatea academică din UVT. În schimb, răspunsurile au indicat faptul că s-a resimțit un volum de efort de lucru dublat față de situația normală și doar pe alocuri o eficiență mai crescută a predării online în comparație cu cea clasică (față-în-față), indicând stringența unei mai rapide adaptări la instrumentarul online, în primul rând din partea cadrelor didactice”, declară rectorul UVT, prof. univ. Marilen Pirtea.

Acesta mai spune că va exista și un câștig calitativ din experiențele trecerii la activitățile online: „Am traversat un proces de trecere totală la activități didactice online, ceea ce a contribuit la o evoluție categorică a educației universitare spre modernizare.”

Cadrele didactice din UVT văd însă ca absolut viabilă finalizarea la termen a anului universitar.

Print Friendly, PDF & Email