Parlamentul European a aprobat, zilele trecute, în primă lectură, propunerea legislativă de simplificare a gestionării traficului aerian pentru a face liniile aeriene europene mai competitive, pentru a reduce durata zborurilor şi preţul biletelor şi pentru a reduce poluarea. Este greu de spus, însă, cât de repede îşi vor face efectul aceste noi reglementări asupra preţului biletelor de avion achiziţionate de români.
Prevederi uniform aplicate
Raportul recent aprobat, numit “Implementarea Cerului Unic European” sau SES2+, al eurodeputatului P.D.L. Marian-Jean Marinescu, încurajează cooperarea între autorităţile aviatice naţionale pentru o mai bună gestionare a spaţiului aerian în Europa şi pentru a reduce fragmentarea controlului traficului aerian. Propunerea permite Comisiei Europene să desemneze o organizaţie imparţială, independentă care să ajute autorităţile aviatice naţionale să atingă ţintele de performanţă privind îmbunătăţirea serviciilor.
Prin crearea Cerului Unic European, U.E. îşi propune reducerea zborurilor cu escală şi a duratei curselor aeriene, scăderea consumului de combustibil şi a emisiilor de carbon. Primul pachet de măsuri (SES1) a fost adoptat în 2004, dar nu a dat rezultate, iar SES2 a fost lansat în 2009, SES2+ având scopul de a accelera reforma serviciilor în domeniul aviaţiei. “Implementarea Cerului Unic European” sau SES2+ are două elemente principale: înlăturarea barierelor naţionale pentru crearea unor rute mai scurte, care înseamnă şi un consum mai mic de combustibil, şi înfiinţarea a nouă blocuri de spaţiu aerian regionale, în locul celor 28 de sisteme de control al traficului aerian, pentru îmbunătăţirea performanţelor.
Prin acest proiect se doreşte asigurarea “transparenţei bazei de calcul a tarifelor în funcţie de costuri”. În plus, tarifele stabilite trebuie să încurajeze “furnizarea în condiţii de siguranţă, eficienţă, eficacitate şi durabilitate a serviciilor de navigaţie aeriană în vederea realizării unui înalt nivel de siguranţă şi rentabilitate”.
“Cred că un serviciu trebuie modelat pentru beneficiar. În acest caz, beneficiarii sunt cei 600 de milioane de pasageri care zboară în Europa în fiecare an. Aceştia ar trebui să se bucure de siguranţă, de confort şi de un preţ corect. O arhitectură a spaţiului aerian bazată pe eficienţă şi nu pe graniţe poate aduce aceste beneficii”, a declarat Marian-Jean Marinescu. Totodată, acesta a explicat că rezultatul implementării Cerului Unic European se traduce prin “15 minute de zbor mai puţin la un zbor mediu de două ore, mai mult confort pentru pasageri, consum şi emisii mai reduse, costuri mai mici, preţuri mai mici”.
Obiectivul Cerului Unic European este de a asigura o utilizare optimă a spaţiului aerian european, care să poată răspunde exigenţelor tuturor utilizatorilor săi.
Pachetul legislativ cuprinde acest regulament-cadru şi trei regulamente tehnice privind dispoziţii referitoare la serviciile de navigaţie aeriană, organizarea şi utilizarea spaţiului aerian şi interoperabilitatea reţelei europene de management al traficului aerian. Aceste regulamente sunt menite, în special, să îmbunătăţească şi să consolideze securitatea şi să restructureze spaţiul aerian în funcţie de trafic şi nu de frontierele naţionale. Obiectivul regulamentului este de a consolida normele actuale de securitate şi eficienţa globală a traficului aerian general în Europa, de a optimiza capacităţile, prin conformarea cu cerinţele tuturor utilizatorilor spaţiului aerian şi reducerea la maxim a întârzierilor.
Statele membre trebuie să numească sau să stabilească, împreună sau individual, unul sau mai multe organisme în calitate de autoritate naţională de supraveghere care să îşi asume atribuţiile primite. Aceste autorităţi trebuie să fie independente de furnizorii de servicii de navigaţie aeriană.
Ieftiniri aşteptate şi în România
În momentul de faţă, este greu de apreciat când îşi vor face simţite efectele noile reglementări europene pe chestiunea care interesează cel mai mult: ieftinirea biletelor de avion. “Prin aceste noi reglementări se elimină o serie de costuri care, în mod normal, ar trebui să ducă la ieftiniri ale biletelor de avion. Dar este greu de spus care vor fi efectele la nivelul tarifelor practicate de companiile aeriene”, ne-a declarat Dan Idolu, directorul Aeroportului Internaţional Timişoara.
Anul trecut, Aeroportul Timişoara a procesat peste 700.000 de pasageri. Reprezentanţii Aeroportului apreciază că “o conjunctură nefavorabilă a constituit-o declinul volumului de trafic al companiei Carpatair în România, ceea ce a afectat negativ volumul de pasageri şi veniturile aeroportuare, în condiţiile în care Timişoara reprezenta în trecut baza de operare a companiei aeriene”. De aceea, pentru creşterea volumului de trafic, administraţia Aeroportului a adoptat o politică de marketing de atragere a unor noi operatori de transport pasageri şi marfă pe destinaţii noi, care să conducă la o creştere a valorilor de trafic. Negocierile purtate cu operatorii aerieni au produs şi primele rezultate. Astfel, programul de zboruri ce va fi operat începând cu sezonul de vară 2014, de către una dintre companiile partenere de pe Aeroportul Internaţional Timişoara “Traian Vuia”, include o creştere a frecvenţei zborurilor către cele mai importante destinaţii europene. Noul program de zboruri operat în 2014 de către această companie include şase zboruri suplimentare către unele dintre destinaţiile europene operate deja de pe Aeroportul Internaţional Timişoara – Londra (cu două zboruri suplimentare) şi Dortmund, Milano, Valencia şi Paris – cu câte un zbor suplimentar.
Ultimele comentarii