Anotimpurile lui Vivaldi şi ale lui Piazzolla, pe scena Filarmonicii Banatul

Concertele sunt incluse şi în programul Festivalului Internațional “George Enescu"

Orchestra Filarmonica BanatulÎnainte de deschiderea stagiunii de concerte a Filarmonicii Banatul, publicului meloman din Timișoara îi sunt oferite două concerte simfonice incluse în programul Festivalului Internațional “George Enescu”.

 

Joi, 3 septembrie la Filarmonica Banatul vor putea fi ascultate două concerte Antonio Vivaldi şi Astor Piazzolla, incluse în programul Festivalului Internațional “George Enescu”.

Vom urmări felul în care Antonio Vivaldi şi Astor Piazzolla, la un interval de 240 de ani, au descris în muzică cele patru anotimpuri. La «Anotimpurile», de Vivaldi va fi protagonistă violonista Clara Cernat, iar la cele de Piazzolla, violonista Cătălina Trincă, concertmaestru al orchestrei noastre simfonice”, spune, într-un comunicat, Mircea Tătaru, de la Filarmonica Banatul.

Antonio Vivaldi, unul dintre marii reprezentanţi ai stilului baroc italian, a compus foarte multe concerte instrumentale. 78 au fost editate, iar altele 300, needitate, “din multiple cauze, între care și unele îndoieli în legătură cu paternitatea lor”, spune Mircea Tătaru. Dintre toate concertele sale, cele mai cunoscute şi iubite sunt Anotimpurile. “Le oferea artiştilor peisaje, culori sau situaţii diverse, dându-le posibilitatea să se confrunte de fiecare dată cu soluţii tehnice noi, cu modalităţi artistice deosebite. Să ne gândim la frigul, gheaţa şi ninsorile iernii, la explozia renaşterii naturii în primăvară, la căldura sau furtunile verii şi la tonurile calde si moi ale toamnei cu sărbătorile recoltelor sau sărbătoarea vinului. «Cele patru anotimpuri» sunt patru concerte, fiecare format din trei părţi, cu vioară solistă. Fiecare din cele patru concerte are frumuseţea şi particularitatea sa. Bunăoară, iarna, a fost concepută spre a fi cântată în biserică şi pentru a nu deranja rugăciunile celor aflaţi acolo doar pentru a se ruga, Vivaldi a căutat tonuri pastorale, calde, sonorităţi în surdină”, explică reprezentantul Filarmonicii Banatul. 

Mai puţin cunoscute sunt, însă, Anotimpurile lui Astor Piazzolla, pe care Mircea Tătaru îl numeşte “adevărat geniu al Americii de Sud, care a revoluţionat tangoul mondial”.

Este unirea într-o singură creaţie a patru lucrări scrise pe parcusul a şase ani, 1964 – 1970. Piazzolla nu a compus anotimpurile ca o replică la cele de Vivaldi. A compus separat fiecare anotimp în diferiţi ani, unindu-le mult mai târziu. Piesele sunt particularizate pentru Buenos Aires, fiecare titlu de anotimp fiind însoţit de cuvândul  porteno, care  este porecla, cuvântul de alint dat acestui oraş”, spune Mircea Tătaru.

Dând asigurări că, ascultând lucrarea, publicul va desluşi nu numai marea perioadă de timp ce-l desparte pe Piazzolla de Vivaldi, dar va simţi şi spiritul muzicii latino-americane, iubirea dulce din tangourile argentiniene, dar şi accentele dure ale pasiunii nestăvilite.

Vineri, 4 septembrie, maestrul Radu Popa, dirijorul concertului, propune un program închinat memoriei lui George Enescu. Acesta va debuta cu Patru lieduri pentru tenor şi orchestră, înmănuncheate şi orchestrate de Erich Bergel. “Nu este vorba despre binecunoscutul ciclu de cântece compus în 1908 pe versuri de Clément Marot op.15 şi orchestrat de Theodor Grigoriu. În interpretarea tenorului Marius Budoiu vom asculta trei lieduri compuse în anul 1898, la Paris, şi un lied compus la Bucureşti, în octombrie 1902. «Le Désert» este pe versuri de Jules Lemaitre, «Le Galop» şi «Soupir» sunt pe versuri de Sully Prudhomme. Toate trei au fost dedicate Mathildei Colonne. Al patrulea cântec se numeşte «De la flaut la corn», după un poem de Fernand Gregh şi a fost dedicat lui Edgar dall`Orso”, detaliază Mircea Tătaru.

Următoarele două titluri care vor putea fi ascultate în acelaşi concert aparţin compozitorului Thierry Huillet, care împreună cu soţia sa, violonista Clara Cernat, sunt invitaţii Filarmonicii Banatul, în aceste zile. Publicului îi este oferită lucrarea pentru orchestră Preludio, a cărei primă audiţie s-a petrecut în Palatul Congreselor din Ajaccio, Franţa, la 12 decembrie 2008. Cealaltă lucrare, Micul Prinţ, este un concert pentru vioară şi pian inspirat din cartea cu acelaşi nume a lui Antoine de Saint-Exupery. Prima audiţie a fost la 14 decembrie 2011, la Toulouse, Franţa.

 

Citeşte şi:

Concerte ale Festivalului „George Enescu”, transmise live la Timişoara

Print Friendly, PDF & Email