Un milion de lei – cheltuieli diverse şi neprevăzute pentru extinderea reţelei de troleibuz către Ghiroda

autobuz ratt„Tradiţia” Primăriei Timişoara de a aloca, pe contractele de achiziţie publică de lucrări cote generoase pentru aşa-zisele „chestiuni diverse şi neprevăzute” se menţine şi în prezent, contractul de extindere a reţelei de troleibuz către Ghiroda prevăzând aproape un milion de lei pentru aceste chestiuni adiacente, deşi e greu de apreciat ce surprize ar putea oferi un asemenea contract.

 

„Neprevăzutele” – la ordinea zilei

La sfârşitul săptămânii trecute Primăria Timişoara a anunţat atribuirea contractului pentru lucrările de extindere a reţelei de troleibuz până la Ghiroda. Primul aspect care sare în ochi la finalizarea procedurii este discrepanţa foarte mare între valoarea estimată de către Primărie – 19.429.675,19 lei şi valoarea cu care s-a atribuit contractul – 12.377.101 lei – lucru de natură să ridice semne de întrebare cu privire la felul în care se fac aceste estimări la nivelul Primăriei.

Al doilea aspect ciudat legat de acest contract este valoarea foarte mare a cheltuielilor diverse şi neprevăzute stabilită de către Primărie – 746.866,80 de lei fără TVA, adică aproximativ un milion de lei, cu tot cu taxa pe valoare adăugată.

„Este evident că nu la orice contract de lucrări se poate aplica această cotă pentru cheltuieli diverse şi neprevăzute. La lucrări precum cele din centrul istoric, unde în urma săpăturilor au apărut elemente neprevăzute este justificată alocarea unor astfel de sume. Nu văd însă de ce ar fi nevoie de alocarea de fonduri pentru cheltuieli neprevăzute la contractul de extindere a reţelei de troleibuz către Ghiroda”, spune consilierul local P.D.-L. Ştefan Constantin Sandu.

O practică cu continuitate

De-a lungul timpului, cu toate alocările de fonduri de acest gen, lucrări importante ale Primăriei s-au împotmolit, sau s-au scumpit semnificativ din cauza unor lucrări neprevăzute care nu au fost cuprinse în bugetul iniţial al proiectului, întrucât nu au fost prevăzute în documentaţia iniţială.

Operaţiunea de reabilitare a malurilor Begăi a întâmpinat probleme generate de greşelile de proiectare, care ar putea majora, în final, preţul întregii lucrări, pentru care oricum există o sumă foarte mare, rezervată pentru cheltuieli neprevăzute. După ce, iniţial, s-a constatat că unele alei sunt mult prea înguste, fiind imposibilă deplasarea pe ele altfel decât în şir indian, s-a venit cu scuza existenţei unor greşeli de proiectare şi a faptului că aleile au trebuit făcute astfel pentru a nu se ajunge la tăieri de copaci. Între timp, s-a ajuns la concluzia că şi aceste tăieri de copaci sunt necesare. Mai mulţi consilieri locali au declarat că eventualele greşeli de proiectare nu pot fi acceptate ca scuze, mai ales că era datoria Direcţiei Tehnice să verifice dacă proiectul este aplicabil în realitate, şi că este cu atât mai grav să se spună că sunt greşeli de proiectare, pentru că un asemenea proiect nu poate fi făcut din birou, fără să se verifice posibilitatea aplicării sale pe teren. Cel mai controversat caz legat de cheltuielile neprevăzute în execuţia unui proiect de lucrări publice de către Municipalitate rămâne însă cel legat de Parcul Copiilor. Pentru reabilitarea acestuia s-au investit 8,8 milioane de lei, adică aproape două milioane de euro, bani luaţi din bugetul local. Bugetul de investiţii a fost majorat semnificativ în mai 2012, din cauza unor lucrări suplimentare, descoperite pe parcurs. Astfel, suma alocată execuţiei proiectului a trebuit majorată cu aproximativ 1,2 milioane de lei. Majorarea de buget a fost necesară în primul rând din cauza unei revelaţii tardive, legate de faptul că parcul era traversat de două linii electrice aeriene a căror prezenţă ar constitui un pericol pentru activităţile din parc.

Print Friendly, PDF & Email