Geografia inutil
Un spectacol prezentat în cadrul FEST-FDR2014, în regia artistic a lui Pedro Bennaton, susţinut de Erro Grupo, din Brazilia
Perioada medievală e un context comun de origine atât pentru limba română, cât şi pentru cea portugheză, Brazilia şi România fiind cele mai îndepărtate – geografic vorbind – ţări latine cu un vocabular comun. Cum Geografia inutil… şi-a propus să găsească punctele comune între cele două culturi, o privire aruncată asupra practicilor medievale a fost inevitabilă, aşa cum a fost şi analiza stereotipurilor legate de fiecare dintre ele, aşa cum sunt ele exploatate de industria turistică. România e ţara gimnasticii şi a lui Dracula, frumuseţea ascunsă şi încă neexplorată a Europei, iar Brazilia este ţara fotbalului şi a sambei, a plajelor şi a fetelor, a violenţei şi jafului, unde chiar şi oamenii săraci sunt întotdeauna fericiţi. Plecând de la aceste premise, Geografia Inutil explorează cu mult umor şi cu multă energie relaţia dintre un bărbat şi o femeie care, pornind de la o clădire şi de la străzile ce o înconjoară, vor propune schimbări de perspectivă asupra unuia şi aceluiaşi loc. Spectacolul, în care se vorbesc limbi felurite (română, portugheză, franceză, italiană, spaniolă, latină şi engleză), reprezintă totodată un gest de adio faţă de sens şi un ironic „bine ai venit” spus aparenţelor.
Proiectul a primit premiul Edital Elisabete Anderle 2013, din partea Fundaţiei Culturale Santa Catarina, Guvernul Statului Santa Catarina – Brazilia.
Piaţa Victoriei, 16 iunie, ora 17
Bezna de mină
Un spectacol prezentat în cadrul FEST-FDR2014, în regia artistică a Abei Sebestyén, susţinut de Compania „Tompa Miklós”, din Târgu Mureş
Corupţie şi naţionalism… două teme la ordinea zilei, socotite tabu într-o comunitate maghiară rurală, tradiţionalistă, dar reprezentând subiecte valabile oriunde şi oricând. Beznă de mină priveşte aceste probleme prin ochii cruzi ai realităţii, unde situaţiile groteşti, aparent neverosimile chiar se petrec, ne îngrădesc, contaminează societatea şi pot căpăta dimensiuni alarmante, afectându-ne în profunzime existenţa. În mijlocul lor, omul devine din ce în ce mai mic şi mai neputincios. În substratul unor astfel de întâmplări se ascund răni nevindecate, porniri necontrolate, iar consecinţele lor pot fi înspăimântătoare. Mai e posibilă o vindecare? Dacă da, ea presupune un proces complicat, extins pe o perioadă lungă de timp. Dar şi o mare responsabilitate socială.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 16 iunie, ora 19
Ulro
Un spectacol prezentat în cadrul FEST-FDR2014, în regia artistică a lui Zdzislaw Gorski, susţinut de Teatr Snów, din Polonia
Un spectacol pe nocturnă cu efecte spectaculoase de lumină şi atmosferă science fiction, ULRO vorbeşte despre cel mai mare pericol ce planează asupra omului modern: acela al uitării. Deşi ne putem adapta la absenţa sacrului, niciunul dintre noi nu are puterea de a descifra o lume lipsită de el. O parabolă a totalitarismului spusă în modul cel mai spectaculos, de pe picioroange, Ulro este o producţie plină de culoare, dar şi de forţă, care explorează simbolul unui tărâm al suferinţei spirituale, împrumutat de la scriitorul William Blake.
Piaţa Victoriei, 16 iunie, ora 22
Pilgrimage
Un spectacol prezentat în cadrul FEST-FDR2014, în regia artistică a lui Zdzislaw Gorski, susţinut de Teatr Snów, din Polonia
Un spectacol adaptat adaptat oraşului şi spaţiului de joc, cu mult dans şi mişcare, ce presupune explorare a diverselor spaţii urbane. Poate fi jucat atât pe nocturnă, cât şi ziua. Aşa cum o arată şi numele, spectacolul e un pelerinaj prin viaţă şi prin vise. Performerii se întorc în timp cu aceeaşi uşurinţă cu care privesc spre viitor. Şcoală sau maturitate, vise sau disciplină, varietate sau ordine, trudă sau momente de respiro, Pelerinaj este o recreare teatrală a pelerinajului prin viaţă: o călătorie nu întotdeauna confortabilă, pe parcursul căreia putem (sau nu) avea parte de miracole şi revelaţii. Dar indiferent spre ce ne îndreptăm, suntem toţi pelerini care au nevoie să se oprescă în loc şi să se întrebe care e scopul călătoriei şi de ce drumul unuia e atât de diferit de al celorlalţi. Şi uneori avem nevoie să contemplăm minunile ivite în cale.
Strada Mărăşeşti, 17 iunie, ora 17
Întoarcerea acasă
Un spectacol prezentat în cadrul FEST-FDR2014, în regia artistică a lui Peter Stein, susţinut de Teatro Metastasio Stabile della Toscana, din Italia
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 17 iunie, ora 18
Zic Zac
Un spectacol de Andrea Gavriliu, prezentat în cadrul FEST-FDR2014, susţinut de stidenţi ai UNATC şi de Godot Café-Teatru
Zic Zac este spectacolul generaţiei noastre. Vorbeşte despre etapele unei relaţii: simpatie şi antipatie, porniri animalice şi dezbateri filosofice, sensibilitate şi cruzime, frici personale şi nevoia de a ne găsi jumătatea. Toate acestea sunt înglobate într-o călătorie psihedelică plină de umor şi, mai ales, Muzică!
Zic Zac este un spectacol care transpiră – şi la propriu şi la figurat – energie explozivă, sexualitate, umor şi sensibilitate care ne învaţă că dacă ai carte, nu se face primăvară, că “Tăcerea este unul din argumentele cele mai greu de combătut”, că “Limba pe români îi încurcă-n gură” şi că ne e frică de frică. Aşadar, doamnelor şi domnilor, dansaţi!
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 17 iunie, ora 21
Exit Oz
Spectacol prezentat în cadrul FEST-FDR2014
Exit Oz este un trio format din Alexandru Iovan (saxofon tenor, voce), Dorothea Iordănescu (sintetizator) şi Ovidiu Zimcea (bass, sampler). Muzica propusă de Exit Oz nu se înscrie cu uşurinţă în vreun gen muzical prestabilit, având elemente din jazz contemporan, ambient şi folk.
Albumul de debut, Împământenit, lansat în mai 2014, este unul tematic, centrat pe elementul Pământ, antitetic în relaţia cu locul de baştină. Temele sale sunt întoarcerea, stagnarea şi liniştea, fără a exclude momentele de paroxism. Partea a doua a concertului conţine şi pasaje din albumul viitor, axat pe elementul Apă.
Sub cerul liber, in parc, partea din faţa cladirii Sala 2 a Teatrului Naţional Timişoara, 16 iunie, ora 22
Festivalul Internaţional de Teatru pentru Tineret
Programul poate fi vizualizat aici
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, din 19 – 23 iunie
Ultimele comentarii