Ținuturile joase, unul dintre cele mai îndrăgite spectacole din repertoriul Teatrului German de Stat din Timişoara, în regia lui Niky Wolcz, adaptat în 2012 după volumul omonim de povestiri al Hertei Müller, revine pe scenă.
Spectacolul va fi jucat în 23 şi 24 noiembrie, de la ora 19.30, pe scena Teatrului German din Timişoara.
Cartea descrie viața unui sat din Banatul șvăbesc, văzută din perspectiva unui copil. Nu există nicio poveste, nu există individualitate în personaje, iar descrierea este anti-idilică. Copilul trăiește lumea ca pe o folie în spatele căreia se ascund cruzimea, aderența încăpățânată la valorile tradiționale și simpatia pentru naziști. Discursul este critic, radical, dar poetic. „Când volumul de proză al Hertei Müller, «Ținuturile joase», a apărut la Editura Kriterion Verlag din București, în 1982, toți cei interesați de literatura româno-germană și-au dat seama că pe mica scenă literară și-a făcut loc o autoare de excepție. Pentru comunitățile șvabilor din întreg Banatul, însă, cartea a fost considerată scandaloasă. Publicarea acesteia în 1984 la editura Rotbuch Verlag, din Berlin, a avut parte de o primire senzațională”, reamintesc reprezentanţii Teatrului German din Timişoara.
În 2012, Niky și Ursula Wolcz, Valerie Seufert și scenograful Helmut Stürmer au reușit să „traducă” imaginile lingvistice cu ajutorul mijloacelor teatrale, producția bazându-se și pe alte texte din volumul de proză. Astfel, apare aici și dictatura, care abia mai târziu a devenit o temă în opera Hertei Müller. Cu toate acestea, refacerea producției nu caută să se confrunte cu lumea apăsătoare care nu mai există. Satul din Banat a devenit de mult timp o metaforă.
Spectacolul în versiunea 2023 îi are în distribuţie pe Isa Berger, Mina Șelariu (invitat), Ioana Iacob, Alexandru Mihăescu, Ida Jarcsek-Gaza, Franz Kattesch, Enikő Blénessy, Daniela Török, Simona Vintilă, Daniel Ghidel, Harald Weisz, Silvia Török, Tatiana Sessler-Toami, Yannick Becker, Rareș Hontzu, Boris Gaza, Radu Brănici, Ștefan Bogdan (invitat), Isolde Cobeț, Olga Török, Richard Hladik, Dana Borteanu, Aida Olaru şi Alma Diaconu. Din orchestră fac parte: Ioana Varadi – percuție, Aurel Pișleagă – trompetă, Sorin Steia – acordeon, Emil Zău – trompetă şi Titus Sărăcuț – tubă.
În secvenţele de film apar: Josef Kradi, Teodora Dan, Thomas Griesbacher, Emilian Roşculescu, Eva Bancea, David Dămăcuș, Ema Diaconescu, David Săracu, Luca Săracu şi Antonia Șurianu, cu toţii invitaţi ai Teatrului German din Timişoara. Noile înregistrări de film pentru versiunea 2023 a spectacolului sunt realizate de Cristian Ienciu
Co-regia spectacolului este semnată de Ulla Wolcz, decorul & light-design sunt realizate de Helmut Stürmer, costumele – Fehervári Zsolt (invitată), regia filmului – Bogdan George Apetri (invitat), dramaturgia – Valerie Seufert, asistenţa scenografică – Fehervári Zsolt (invitat), asistenţa coregrafică –Olga Török, regia tehnică – Costinel Stănescu, asistent costumier este Dana Borteanu, machiajul – Bojița Ilici şi Adriana Unguraș (invitată), consilierea coregrafică – Tiberiu Palikucsan şi Edith Singer, ambii invitaţi, consilierea etnografică – Edith Singer (invitată). Asistenți de regie sunt Isolde Cobeț şi Harald Weisz, iar îndrumarea copiilor este făcute de Isolde Cobeț.
Niky Wolcz s-a născut la Timișoara și a studiat actoria la Institutul pentru Artă Teatrală și Cinematografică din București. Și-a început cariera de actor la Teatrul German de Stat din Timişoara, iar mai târziu a jucat la renumitul Teatru Bulandra. După ce a părăsit țara, în 1975, a regizat la numeroase teatre și opere din Germania, printre care Bochum, Essen și Frankfurt, dar și în Austria, Elveția și Franța. De la mijlocul anilor 1990, Niky Wolcz a predat actoria la Universitatea Columbia din New York, împreună cu soția sa, Ursula. A lucrat ca regizor și coregraf printre altele la Teatrul La MaMa din New York, la American Repertory Theatre din Boston și la Metropolitan Opera din New York.
„Ceea ce frapează la «Ținuturile joase» este perspectiva particulară a copilului, care este însă întotdeauna dublată de reflecția critică. Există doi naratori care sunt mereu implicați, cel subiectiv și cel obiectiv, care constituie caracterul extrem de teatral. Limbajul poetic al Hertei Müller este ca o mască în spatele căreia se ascunde ceva, dar care capătă o viață proprie, devenind atât purtătorul acțiunii, cât și o referință clară asupra personajului care vorbește”, spune Niky Wolcz despre volumul Hertei Müller.
Helmut Stürmer s-a născut la Timișoara și a studiat scenografia la Academia de Arte Frumoase din București. Inițial a lucrat la Teatrul de Stat din Sibiu și la Teatrul Bulandra din București. A urmat realizarea de decoruri de film și comenzi pentru teatrele municipale din Köln și München. După ce a părăsit țara în 1977, a lucrat pentru numeroase teatre și opere din Europa, printre care Schauspielhaus Hamburg, Théâtre de la Ville din Paris și Opera din Bonn. De-a lungul carierei sale, a fost distins de repetate ori cu premii pentru scenografia sa atât pe plan național din partea Uniunii Teatrale din România UNITER, cât și pe plan internațional. În 2021, i se conferă Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Comandor din România.
Biletele pentru spectacolul Ţinuturile joase se pot achiziționa de la agenția Teatrului German din Timişoara, de pe str. Alba Iulia, nr. 2, sau online de pe Entertix.
Ultimele comentarii