Dominic Fritz anunță că Primăria pregătește schimbări majore în strategia culturală a orașului

Foto: Petre Cojocaru

Primăria Municipiului Timișoara anunță că a pregătit o nouă strategie care vizează sectorul cultural al orașului, estimarea fiind că va avea un impact major asupra modului de finanțare a proiectelor culturale, precum și pregătirea pentru 2023, anul în care Timișoara va deține titlul de Capitală Europeană a Culturii.

 

De când s-a schimbat conducerea în Primăria Timișoara, mulți au întrebat cum mergem mai departe cu proiectul Capitală Culturală, mai ales acum că s-a și amânat. Probabil că nu este nimeni printre noi care să nu simtă un pic de ușurare pentru că mai avem doi ani, totuși, până la anul cel mare, pentru că este evident că în acest an nu am fi fost pregătiți. Pe de altă parte, asta înseamnă o mare presiune ca să ne folosim de timpul rămas. Și de aceea aproape fiecare lună contează acum”, a declarat primarul Timișoarei, Dominic Fritz, la o întâlnire pe care a avut-o ieri, online, cu zeci de reprezentanți ai sectorului cultural.

Făcând o radiografie succintă, primarul Dominic Fritz a spus că au trecut patru ani de când Timișoara a câștigat titlul de Capitală Europeană a Culturii, iar entuziasmul de atunci a dispărut complet. Mai mult, proiectul a născut și multe frustrări și chiar a dezbinat comunitatea culturală din oraș. În plus, în ultimii ani nu s-au făcut progrese nici în domeniile adiacente programului cultural: promovare, turism, sponsorizări etc.

Asociația trebuie să fie parte a acestui puzzle, eu nu sunt unul dintre aceia care doresc să dizolve asociația sau să plece Primăria ca membru din asociație, dar nu mai trebuie să fie singura entitate care garantează succesul. Nu mai putem să mizăm tot proiectul Capitală Europeană a Culturii pe funcționarea asociației care este și blocată din mai multe puncte de vedere (…) Nu îmi doresc să pierdem următorii doi ani continuând luptele ultimilor patru ani și judecând litigiile apărute în trecut”, a declarat Dominic Fritz.

Edilul a propus un plan care se numește „Restart Timișoara 2023”, acesta bazându-se pe trei actori principali:

1. Serviciul de cultură din cadrul Primăriei Timișoara

Potrivit lui Dominic Fritz, misiunea acestui nou serviciu va fi de a elabora, coordona și implementa direcțiile strategice din cultură. De asemenea, acest serviciu va reprezenta primăria în foruri culturale locale, naționale sau internaționale. Totodată, acest serviciu se va ocupa de armonizarea calendarului evenimentelor culturale și va realiza studii privind percepțiile și impactul proiectului Capitală Europeană a Culturii la nivelul Timișoarei și regiunii.

2. Centrul timișorean de proiecte

Scopul acestui nou centru, subordonat Primăriei Timișoara, va fi de a oferi sprijin și de a finanța din banii orașului mai multe sectoare cheie: cultură, sport, educație, mediu etc. De asemenea, cu ajutorul acestui centru se vor putea obține finanțări nerambursabile pentru toate aceste domenii. Specialiștii de aici se vor ocupa și de sprijinirea în elaborarea, implementarea și raportarea proiectelor. Tot acest centru va dezvolta și programe de burse, rezidențe și formare culturală.

3. Asociația de promovare a Timișoarei

Un lucru cerut de reprezentanții HORECA în întâlnirile avute cu primarul Dominic Fritz a fost și înființarea unei Asociații de promovare a Timișoarei. Practic o organizație de management al destinației, această asociație va funcționa din veniturile obținute din taxa de turism și cotizații, iar scopul ei este dezvoltarea brandului de oraș și a strategiilor de atragere de turiști, investitori, studenți, resursă umană specializată, spune primarul. Noua asociație se va mai ocupa și de atragerea de resurse financiare private pentru oraș, sponsorizări, incusiv pentru co-finanțarea sectorului cultural din municipiu.

Nu în ultimul rând, primarul Timișoarei a prezentat și proiectul unui nou Regulament privind finanțarea nerambursabilă de la bugetul local al municipiului Timișoara a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale. Principalele modificări aduse vechiului sistem de acordare a finanțărilor nerambursabile vizează evaluarea și selecția proiectelor, care vor fi realizate de comisii cu specialiști externi, precum și digitalizarea procesului de înregistrare a documentelor.

Dominic Fritz dă asigurări că administrația locală este deschisă la orice sugestii de modificări venite din partea actorilor culturali, pe care i-a invitat să citească proiectul de Regulament și să completeze formularul de modificări, ambele documente putând fi găsite pe portalul Primăriei Timișoara, aici: https://www.primariatm.ro/cultura/consultare-publica/

Edilul a anunțat și că, în urma discuțiilor avute la București, Ministerul Culturii a decis ca, pe lângă alocarea de fonduri pentru infrastructura culturală a Timișoarei, să deschidă o linie specială de finanțare pentru proiectele culturale ale Timișoarei, prin Administrația Fondului Cultural Național. Tot în Ministerul Culturii va fi numit un subsecretar de stat care va avea principala misiune de a sprijini proiectul Capitală Europeană a Culturii.

De asemenea, pentru corelarea activităților în jurul proiectului Capitală Culturală și luarea unor decizii strategice dincolo de programul cultural pentru anul 2023 (de exemplu, privind infrastructura culturală) se va înființa un Comitet de coordonare pentru programul cultural Timișoara – Capitală Europeană a Culturii. Obiectivul central al acestui consiliu va fi, însă, coordonarea livrării programului cultural oficial, în acord cu viziunea și conceptele artistice ale dosarului de candidatură, și va fi format din reprezentanți ai instituțiilor finanțatoare și specialiști cu experiențe în Capitale Europene ale Culturii, transmite Direcția Comunicare-Relaționare din cadrul Primăriei Timișoara.

Print Friendly, PDF & Email