Deşi contractele de deszăpezire ar trebui să fie definitivate, parafate şi gata de aplicare încă din perioada verii, în Timiş încă mai sunt de încheiat o parte din contracte, în condiţiile în care iarna bate la uşă.
Verificări preliminare
Pentru a nu se ajunge la surprize de amploare şi “revelaţii” atunci când deja zăpada e aşternută, Prefectura Timiş a solicitat în această lună, primarilor şi autorităţilor cu responsabilitate în domeniu, o informare care să cuprindă date privind modul în care va fi asigurată activitatea de deszăpezire la nivelul judeţului.
În Timişoara lucrurile sunt, cel puţin teoretic, destul de clare, în sensul că Primăria a prezentat “planul de măsuri pentru desfăşurarea acţiunilor de prevenire şi combatere a urmărilor fenomenelor meteo specifice iernii 2016 – 2017”. Ideea de bază este că activitatea se va derula în baza contractelor de prestări servicii valabile din 2011 cu Retim şi Drumuri Municipale, oraşul fiind împărţit în şase sectoare de lucru. “Conform planului prezentat, societăţile menţionate dispun de utilaje de intervenţie suficiente şi sunt în grafic cu calendarul de pregătire”, susţin reprezentanţii Municipalităţii.
În judeţ însă lucrurile, dintre cele 99 de Primării, 42 au contracte de deszăpezire încheiate, iar şapte “sunt în faze diferite de licitaţie şi pregătire”. În restul de 50 de localităţi, activitatea de deszăpezire “se va desfăşura cu mijloace de intervenţie proprii”. Probabil, după principiul “băieţi cu lopeţi”.
În 93 de localităţi există stocuri de materiale antiderapante, respectiv sare si nisip. În restul urmează să se facă aprovizionarea.
La numărătoarea centralizată, pe Timiş, a reieşit că sunt disponibile 172 de buldoexcavatoare, încărcătoare cu lamă, sărăriţe, utilaje multifuncţionale, autospeciale cu lamă. În ceea ce priveşte stocurile de material antiderapant există 1.744 tone de nisip, 219 de tone de sare, şi s-a reuşit să se pună deoparte şi un stoc de 10 tone de combustibil.
Consiliul Judeţean Timiş dă şi el asigurări că, în urma licitaţiilor efectuate în 2014, are acorduri-cadru pe o perioadă de trei ani, cu şase societăţi, sunt asigurate 76 autoutilaje şi echipamente.
După atâtea asigurări, rămâne de văzut ce se va alege de planul de acţiune la prima zăpadă. “S-au verificat în mare contractele, iar acum, potrivit noilor prevederi, autorităţile locale să facă publice măsurile luate şi contractele încheiate, pentru a fi verificate, inclusive de cetăţeni. Este o măsură care probabil că le va stimula să se mobilizeze mai bine ca în alţi ani”, spune subprefectul Marossy Zoltan.
Practici împământenite
Anul trecut, cu toată experienţa negativă din 2014, când probleme legate de atribuirea şi implementarea contractelor de deszăpezire au dus la anchete şi destituiri, tot nu s-a reuşit încheierea la timp a unor contracte atribuite prin licitaţie. În cazul unor tronsoane din vestul ţării s-a recurs astfel la atribuiri de contracte prin negociere.
“Pentru sectorul de autostradă A1, Traian Vuia – Remetea Mare şi drumurile naţionale administrate de Secţia Drumuri Naţionale Timişoara (pentru judeţul Timiş) şi Secţia Drumuri Naţionale Deva (pentru judeţul Hunedoara) şi Secţia Drumuri Naţionale Arad (pentru judeţul Arad), până la contractarea unor servicii de deszăpezire, în caz de necesitate, vor fi dislocate auto-utilaje de la SDN-urile învecinate”, comunicau, senini, în decembrie 2015, reprezentanţii Direcţiei de Drumuri şi Poduri Timişoara, ilustrând perfect mersul lucrurilor în ceea ce priveşte pregătirea de iarnă în România.
Direcţia timişoreană nu putea preciza atunci un preţ pe kilometru deszăpezit, menţionând că, “în contractele încheiate până la data prezentei nu se regăsesc asemenea formule de calcul”.
Ultimele comentarii