Cu toată experienţa negativă de anul trecut, când probleme legate de atribuirea şi implementarea contractelor de deszăpezire au dus la anchete şi destituiri, nici în acest an nu s-a reuşit încheierea la timp a unor contracte atribuite prin licitaţie. În cazul unor tronsoane din vestul ţării s-a recurs astfel la atribuiri de contracte prin negociere.
30,4 milioane de lei – iarna trecută, iarna aceasta – sub semnul întrebării
Contractele de deszăpezire continuă să pună probleme în vestul ţării, deşi e greu de înţeles de ce nu pot fi iniţiate proceduri de atribuire din primăvară, pentru ca eventualele contestaţii sau nereguli să nu dea totul peste cap.
În urma unor licitaţii, deci cu procedură normală, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara a reuşit să încheie, pentru iarna 2015 – 2016, contracte de de întreţinere pentru autostrada A1, pe tronsonul km 292+455-369+110 Cunţa – Şoimuş, cu SC Hidroconstrucţia SRL. În acelaşi fel, pentru autostrada A1, sectorul km 494+236-584-818, Remetea Mare – Nădlac şi Autostrada A11 km 0+000-2+300, Arad – DN 7, pentru drumurile naţionale din Caraş-Severin şi o parte din Timiş şi Mehedinţi s-a încheiat contract servicii de întreţinere pe timp de iarnă încheiat cu SC Diferit SRL.
“Pentru sectorul de autostradă A1, Traian Vuia – Remetea Mare şi drumurile naţionale administrate de Secţia Drumuri Naţionale Timişoara (pentru judeţul Timiş) şi Secţia Drumuri Naţionale Deva (pentru judeţul Hunedoara) şi Secţia Drumuri Naţionale Arad (pentru judeţul Arad), până la contractarea unor servicii de deszăpezire, în caz de necesitate, vor fi dislocate auto-utilaje de la SDN-urile învecinate”, ne-au comunicat reprezentanţii DRDP Timişoara, ilustrând perfect mersul lucrurilor în ceea ce priveşte pregătirea de iarnă în România.
Direcţia timişoreană nu poate preciza un preţ pe kilometru deszăpezit, menţionând că, “în contractele încheiate până la data prezentei nu se regăsesc asemenea formule de calcul”.
DRDP menţionează că, la determinarea valorii estimate a întregii activităţii de deszăpezire, pentru perioada 1 noiembrie 2015 – 31 martie2016, s-au luat în calcul preţul pe oră, pe acţiune şi utilaj, “stabilindu-se astfel o valoare maximă la care s-ar putea ajunge pe întreaga perioadă contractuală, aceasta reprezentând şi valoarea maximă a unui contract.”
Pentru activitatea de deszăpezire din iarna precedentă, valoarea totală decontată pe DRDP Timişoara a fost de 42% din valoarea totală contractată. Prin urmare, estimează reprezentanţii instituţiei, “valoarea totală a activităţii de deszăpezire, pentru iarna 2015 – 2016, poate oscila în funcţie de durata perioadelor cu ninsori sau polei şi de acţiunile privind prevenirea şi combaterea înzăpezirii drumurilor, dar nu poate depăşi valoarea maximă din contract.”
În total, pentru aceste lucrări, s-a plătit iarna trecută suma de 30,4 milioane de lei, dintre care 7,2 milioane de lei, în cazul Secţiei Drumuri Naţionale Timişoara.
Contracte încheiate pe ultima sută de metri
Cu toate experienţele de anul trecut, nici în acest an nu s-a reuşit să se realizeze licitaţii încheiate cu succes pentru toate contractele de deszăpezire de pe raza de acoperire a DRDP Timişoara, şi astfel s-a ajuns din nou în situaţia de a se acţiona sub presiunea timpului, încheindu-se contracte cu proceduri de achiziţii simplificate, care presupun însă, de regulă, costuri mai mari.
“Cauzele care au dus la necontractarea de servicii de deszăpezire, pentru unele sectoare de drum naţional şi autostrada A1, au fost fie contestarea licitaţiilor de către unele societăţi declarate necâştigătoare, fie excluderea unor societăţi care nu au îndeplinit condiţiile impuse de legislaţie, în conformitate cu procedurile privind achiziţiile publice. Având în vedere urgenţa contractării unor astfel de servicii de deszăpezire, pentru sectoarele de drum şi autostrada A1 în cauză, au fost demarate proceduri de achiziţie de servicii de deszăpezire fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, prin negociere directă, procedură aflată în derulare”, spun reprezentanţii DRDP Timişoara.
Rămâne de văzut cum se vor descurca contractanţii cu care s-a bătut palma pe ultima sută de metri. “Din informaţiile comunicate nouă, s-a reuşit să se încheie contracte pentru toate sectorele de drum naţional din Timiş. Pentru un plus de transparenţă, în urma dispoziţiei Ministerului Afacerilor Interne, toate contractele de deszăpezire vor fi publicate pe site-ul Prefecturii”, ne-a declarant subprefectul de Timiş Marossy Zoltan.
Ultimele comentarii