Numărul accidentelor rutiere se menţine constant. În ciuda numeroaselor acţiuni de prevenire, conştiinţa multora dintre şoferi nu pare să poată fi „trezită” de ceva. Şi, totuşi, este nevoie de aceste imbolduri din partea poliţiştilor rutierşti? Nu e oare responsabilitatea fiecărui şofer în parte?
Acţiuni de prevenire pe bandă rulantă
Auzim frecvent despre campanii de conştientizare a conducătorilor auto, aşa-numitele acţiuni de prevenire, iniţiate de Poliţia Rutieră. Toate, gândite cu un singur scop: diminuarea numărului accidentelor.
Poliţiştii de la Serviciul Poliţiei Rutiere Timiş au iniţiat, anul trecut, numeroase acţiuni de prevenire a accidentelor, axate pe mai multe linii. De exemplu, acţiuni care au vizat combaterea indisciplinei pietonale, acţiuni ce au vizat diminuarea numărului de cazuri de neacordare de prioritate pietonilor ori respectarea vitezei legale.
Iar aceste acţiuni de prevenire ale poliţiştilor rutierişti au avut rezultate bune în 31 decembrie 2012, statistica arăta că au fost înregistrate scăderi şi în privinţa numărului de accidente, şi al persoanelor decedate şi al celor rănite grav.
Trendul acesta pozitiv s-a resimţit şi la nivel naţional. Statisticile Direcţiei Poliţiei Rutiere arată că numărul accidentelor a fost în scădere. Dacă în 2011 au fost înregistrate 3.939 de accidente, în 2012, numărul acestora a scăzut la 3.334. O situaţie similară se înregistrează în privinţa numărului victimelor accidentelor. Anul 2011 s-a încheiat cu un 846 de oameni decedaţi în coliziuni rutiere şi 3.743 de răniţi grav. În anul 2012, numărul persoanelor decedate a scăzut la 778, însă al celor care grav rănite a fost uşor mai ridicat: 3.786.
În Timiş, principala cauză a producerii accidentelor a rămas viteza. Dacă în 2011, în judeţ au murit 19 oameni, iar 23 au fost răniţi grav în cele 27 de accidente grave comise pe fondul vitezei prea mari, anul trecut, 15 persoane şi-au pierdut viaţa şi 23 au fost rănite grav într-un număr similar accidente care au avut aceeaşi cauză. După viteză, care reprezintă 19% din cauza accidentelor, următoarea a fost traversarea neregulamentară a pietonilor, întâlnită în proporţie de 17%, urmată de neacordarea de prioritate acestora, în 8% din cazuri, şi, în 3%, de conducerea sub influenţa alcoolului.
De ce doar Poliţia e responsabilă?
Nu am înţeles, însă, un lucru. De ce doar Poliţia Rutieră este responsabilă să facă astfel de acţiuni de prevenire? Şi de ce este vinovată doar Poliţia Rutieră atunci când numărul de accidente o ia razna? Pentru că opinia publică aşteaptă ca Poliţia Rutieră să rezolve, singură, aceste neajunsuri, acuzând poliţistul pentru numărul ridicat ale evenimentelor din trafic. Ceea ce se uită este că responsabilitatea pentru aceste drame îi aparţine în exclusivitate şoferului. Într-o majoritate covârşitoare, evenimentele din trafic nu sunt altceva decât consecinţele unor decizii luate de nişte oameni iresponsabili – fie de a se urca beţi la volan, fie de a conduce ignorând regulile de circulaţie, fie de a accelera iresponsabil, fie de a se urca la volan deşi nu au legal această calitate, fie de a nu acorda prioritate de trecere ori prioritate pietonilor, fie… De ce trebuie să vină Poliţia să reamintească toate regulile acestea?
Ultimele comentarii