Deşi preţul serviciilor funerare s-a tot indexat în ultimul an, în beneficiul firmelor concesionare, suma ajunsă la bugetul local de pe urma administrării cimitirelor a scăzut. În paralel, comerţul ilegal cu locuri de veci continuă fără probleme la Timişoara.
Mai puţini bani ca în 2014
În multe oraşe mari administrarea cimitirelor se dovedeşte a fi o sursă importantă de venituri pentru bugetul local. La Timişoara, însă, nu s-a găsit „formula câştigătoare”, mergându-se pe o variantă împământenită în fosta administraţie – respectiv, concesionarea marilor cimitire din oraş. Asta, în condiţiile în care mai mulţi consilieri locali consideră că Municipalitatea ar fi trebuit să şi le păstreze în administrare directă.
O dovadă în acest sens este faptul că, în pofida indexărilor în raport cu rata inflaţiei, adică a creşterilor periodice a cuantumului serviciilor funerare, percepute de firmele administratoare, banii care s-au încasat la bugetul local de la aceste firme concesionare s-au împuţinat de la an la an. Aceasta, în condiţiile în care chiar şi numărul înhumărilor, deci şi al serviciilor aferente, a crescut. Cifrele vorbesc de la sine.
În anul 2014 au fost înhumaţi 1.657 de decedaţi. Pentru concesionare şi reconcesionare locuri de veci în cimitire s-a depus în contul Primăriei suma de 940.642,76 lei inclusiv TVA. Pentru plata permiselor de lucru a construcţiilor funerare din cimitire s-a depus în contul Primăriei suma de 15.146,91 lei inclusiv TVA. Totalul cumulat este de 955.789,67 lei inclusiv TVA.
În 2015 au fost înhumaţi 1.733 decedaţi, iar pentru concesionare şi reconcesionare locuri de veci încimitire s-a depus în contul Primăriei suma de 789.715,90 lei inclusiv TVA. Pentru plata permiselor de lucru a construcţiilor funerare din cimitire s-a depus în contul Primăriei suma de 12.888,80 lei inclusiv TVA. Totalul cumulat depus în contul Primăriei a fost de 802.604,70 lei inclusiv TVA, adică mai puţin cu peste 150.000 de lei faţă de anul anterior. Iar numărul locurilor de veci pentru care s-au plătit taxe de concesionare şi reconcesionare nu a scăzut, dimpotrivă.
În plus, exact în urmă cu un an, Primăria Timişoara indexa tarifele serviciilor funerare prin hotărâre de Consiliu Local cu 1,07% cifra reprezentând rata de inflaţie stabilită pentru anul 2014 fiind comunicată de către Institutul Naţional de Statistică – Direcţia Regională de Statistică Timiş. Acum pentru şedinţa de plen din februarie un nou proiect similar a fost depus, prin indexarea cu rata inflaţiei stabilită pentru anul 2015, adică 2,04%, „compensată” cu noua cotă TVA de 20%.
În aceste condiţii, unii consilieri locali spun şi acum că este greu de înţeles de ce Primăria nu şi-a menţinut ca atribuţie a unui compartiment propriu concesionarea locurilor de veci din toate cimitirele din oraş, considerată o activitate foarte bănoasă. Aceiaşi aleşi locali mai spun că Primăria Timişoara a optat pentru varianta mai puţin avantajoasă a concesionării cimitirelor către operatori privaţi deoarece, probabil, este o variantă mai comodă.
În 2013 era discutat în plen proiectul care propunea noi reglementări legate de administrarea cimitirelor din Timişoara. Rezervele consilierilor care s-au opus votării acestui proiect s-au dovedit în timp întemeiate. Nivelul redevenţei minime anuale de la care ar urma să pornească licitaţia, stabilit iniţial la 72.000 de lei pe an la fiecare cimitir, a fost considerat mult prea mic de către consilierii democrat-liberali care au declarat că, din informaţiile care se vehiculează în oraş, suma de 6.000 de lei, percepută lunar pentru administrarea unui cimitir, poate fi obţinută în câteva ore de un administrator de cimitir.
O altă prevedere controversată din noul regulament a fost şi cea care împuternicea firma administratoare să se ocupe de pază în cimitire. „Primăria ce control mai are? Nici nu mai poate intra în cimitire. Din punctul nostru de vedere, de pază în cimitire trebuie să se ocupe în continuare Poliţia Locală, chiar dacă administratorii privaţi ai cimitirelor îi plătesc după aceea aceste servicii. O autoritate are un poliţist în uniformă, o alta, un bodyguard făcut la apelul de noapte”, se spunea atunci în Consiliul Local.
„Bursa” locurilor de veci are continuitate
În paralel, în jurul locurilor de veci din cimitirele timişorene prosperă un alt gen de afacere, care are continuitate, deşi de ani de zile se discută despre caracterul său ilegal.
De ani de zile, sute de locuri de veci sunt vândute prin mica publicitate ca proprietate personală, deşi suprafeţele respective aparţin Primăriei Timişoara, respectiv domeniului public al oraşului. Practic, a apărut o piaţă alternativă, la negru, a locurilor de veci. Tranzacţiile se fac, de multe ori în baza unei simple procure.
„Vând loc de veci în cimitirul Ordodox Eroilor pe Calea Lipovei. Cavoul este amenajat: postament-marmură, monument-marmură, vază-marmură, felinar-marmură, cavoul este cu 2 etaje (locuri) pe vertical, un loc (etaj) este ocupat din 2009, dar se poate folosi (ocupa) şi acesta. Se poate vedea în parcela 8, rândul 6”, sună un anunţ de pe un site local de mică publicitate. „2 locuri de veci in cimitirul Stuparilor – placă mozaic şi monument funerar – poziţionat pe aleea principală, la intrarea în cimitir”, „Vând loc de veci Timisoara, cimitirul Rusu Şirianu situat pe aleea principală. Locul este amenajat”, sau „Loc de veci dublu ori simplu, cu monument funerar” sunt alte câteva din multiplele oferte de acest gen.
În unele situaţii, la fel ca în cazul unor agenţi imobiliari, cei care publică astfel de anunţuri au portofolii de locuri de veci disponibile, în trei sau patru cimitire, au morminte cu capac sau simple, situate pe alei centrale ori spre marginea cimitirului, cu vedere spre stradă sau spre gardul din spate, au cripte dar şi mini-parcele, în funcţie de preferinţele şi posibilităţile clienţilor.
Vânzarea de locuri de veci este ilegală
Toată această afacere înfloritoare este însă ilegală, întrunind toate elementele necesare pentru a fi considerată înşelăciune. Şi aceasta pentru că locurile de veci nu pot fi vândute în cimitirele Timişoarei, pentru simplul motiv că nu sunt deţinute de către titulari, ci doar concesionate, pe perioade de şapte ani, de la Primăria Timişoara, care a fost şi rămâne proprietarul acestor bucăţi de teren. În acest sens, este spectaculoasă diferenţa între concesiunea cerută de Primărie pentru perioada de şapte ani – 87,63 de lei pe loc de veci, adică 12 lei pe an, şi sumele fabuloase, de mii de euro solicitate de vânzătorii acestor locuri de veci.
„Locurile nu se pot reconcesiona decât spre rudele de gradul IV, inclusiv, sau în baza unui certificat legalizat, către moştenitori. Vânzarea este exclusă. Chiar vă rog să mediatizaţi acest aspect, pentru că sunt multe persoane care se păcălesc în acest mod. O declaraţie notarială în acest sens nu are nicio valoare, nu se poate vinde un loc de veci care este doar concesionat de la Primărie”, precizează Nicolae Cacuci, directorul Administraţiei Cimitirelor Timişoara.
Prejudicii rămase nerecuperate
Faptul că e loc de mai bine în ceea ce priveşte gestionarea problemei cimitirelor de către Primăria Timişoara este dovedit şi de un audit făcut public anul trecut, care abordează probleme vechi legate de gestionarea unor cimitire din Timişoara, încă din perioada fostei administraţii Ciuhandu. Deşi s-a discutat nu o dată despre faptul că au fost probleme legate de încasarea concesiunilor de la fostele firme administratoare ale unor cimitire timişorene, nu s-a luat în calcul un prejudiciu precis. În urma unui audit retroactiv s-a făcut calculul, care ajunge la o sumă impresionantă, şi a ieşit la iveală că, timp de nouă ani, unii administratori de cimitire din Timişoara nu au dat niciun leu Primăriei pentru taxa de concesiune pe care erau obligaţi să o achite. În raportul de audit se menţionează că s-a constatat menţinerea folosinţei prin concesiune a cimitirului din Calea Sagului şi a celui de pe strada Rusu Şirianu, deşi în toată perioada de concesionare a terenurilor Primăria nu a încasat redevenţa stabilită prin contractul încheiat în 25 iunie 2003, pentru perioada 2004 – 2013. Asta, în condiţiile în care prin clauzele contractuale, nerespectarea obligaţiilor de plată avea drept consecinţă încetarea relaţiilor contractuale, ce trebuia finalizată prin rezilierea contractului.
Aceste constatări au venit să întregească tabloul ce se putea intui încă de anul trecut, când conducerea Primăriei Timişoara evidenţia, pentru prima oară în public, incredibila problemă a concesiunii fără bani din anumite cimitire ale oraşului. Constatând că există situaţii în care firmele concesionare nu au plătit niciun leu către bugetul local, Municipalitatea remarca şi faptul că aceste firme sunt în insolvenţă, deci sunt slabe şanse de recuperare a sumelor datorate.
Şi reprezentanţii Executivului instituţiei recunoşteau că situaţia este de neînţeles, în contextul în care în Primărie exista un birou de recuperare creanţe, unde lucrau nouă oameni. Acum, orice recuperare este tardivă, patrimoniul foştilor concesionari, aflaţi în insolvenţă, neacoperind nici 1% din acest debit.
Şi tot anul trecut, analizând situaţia fostelor contracte de concesiune a cimitirelor, conducerea Primăriei vorbea despre pierderi de mai bine de un milion de euro înregistrate la bugetul local în urma ineficientei gestionări a cimitirelor. Recentul audit dovedeşte însă că, de fapt, prejudiciul se întinde spre trei milioane de euro, şi e greu de estimat ce se va întâmpla dacă şi acesta va fi confirmat de instanţă, în mod definitiv şi irevocabil.
Ultimele comentarii