Rectorul Universităţii de Vest Timişoara contestă ideea de privatizare a universităților: „Se riscă «francizarea» educației!”

Marilen PirteaLa începutul acestui an, în mass-media românească era publicată informaţia că Uniunea Europeană intenționează să impună privatizarea tuturor universităţilor de stat din România. „În urmă cu o lună am fost la Viena la o dezbatere la care au participat toate ţările din UE şi concluzia a fost că se doreşte o privatizare masivă a universităţilor de stat şi doar în cazuri rare să mai fie acordate burse de la stat. Mai degrabă vor un sistem de sprijinire a tinerilor prin credite. Intenţia ţărilor dezvoltate din UE este ca, odată învăţământul privatizat, să se facă un clasament al tuturor universităţilor din Europa şi, în acest fel, atractivitatea universităţilor valoroase ale Europei să crească”, declara, citat de presa centrală, preşedintele Federaţiei Naţionale Sindicale „Alma Mater”, prof. dr. ing. Anton Hadăr.

Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea, contestă ideea de privatizare a universităților. Acest concept, explică el, își are rădăcinile în sistemul transatlantic, unde educația este privită ca un serviciu, iar toate serviciile trebuie privatizate. „Cu toate acestea, nici în Statele Unite ale Americii universitățile nu sunt complet privatizate. Administrația alocă sume considerabile educației, iar cei interesați pot urma cursurile unei universități publice din statul de proveniență (acolo unde cotizează deja la bugetul public prin impozite) fără a plăti taxe de școlarizare, aceasta aplicându-se doar dacă se studiază în afara statului de reședință”, explică prof. univ. Marilen Pirtea.

Acesta declară că riscul și substratul aşa-numitei privatizări a educației constă în „francizarea” acesteia. „Pe scurt, precum în sistemul economic, furnizorii de educație principali, de pe plan mondial, vor prelua o parte din instituțiile de învățământ superior din țară, folosind aceeași resursă umană cu costuri reduse, aceeași infrastructură, instituind, însă, taxe mult mai ridicate, la nivelul renumelui. Astfel, supraprețul plătit va fi pentru «brand» și nu pentru diferențe majore în procesul de educație. Să nu ne mirăm, într-un asemenea context, că Universități precum Stanford, Oxford, Yale sau chiar și mai aproape de noi… din Viena sau Amsterdam ar putea prelua o bună parte a pieței educaționale universitare românești, măsură care nu ar schimba decât destinația taxelor studenților, mult mai mari, pentru aceeași educație de acum, dar realizată la costuri acceptabile”, avertizează rectorul UVT.

Creșterea calității în învățământul superior românesc, este de părere Marilen Pirtea, se poate realiza altfel decât prin privatizare. Mai exact, prin schimbarea modalității de finanțare a universităților. Acesta declară că, în momentul de faţă, 90% din bugetul alocat de la nivel central către instituțiile de învățământ superior se distribuie în mod cantitativ și doar 10%, în baza performanțelor. „O propunere personală, în calitate de rector, manager al celei mai mari universități din Vestul țării, ar fi ca finanțarea să se realizeze în proporție de 50% cantitativ și 50% calitativ. Într-un asemenea context, al promovării performanței și excelenței în educație, universitățile cu rezultate deosebite ar putea să se dezvolte și mai mult, iar cele slabe să își înceteze activitatea, situație în care cu toții am ieși câștigători. Tinerii ar avea la dispoziție o educație de calitate, iar riscul diplomelor «fără acoperire» pe piața muncii ar fi considerabil redus”, declară prof. univ. dr. Marilen Pirtea. Acesta estimează că, aşa, aproximativ 20 – 25 de universități de stat din România și-ar închide porțile, întrucât, în momentul de față, sunt doar consumatoare de fonduri, fără a produce valoare adăugată comunității.

Rectorul UVT este de părere că o asemenea măsură ar conduce la schimbări pozitive de un impact major în rândul mediului universitar, al ofertei, al motivării celor care performează și ar crea noi perspective pentru tinerii noștri: „În final, întreaga comunitate ar fi câștigată, educația fiind baza oricărui proces socio-economic”.

Print Friendly, PDF & Email