Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, anunţă că vrea referendum pentru a întreba populaţia dacă îşi doreşte sau nu transport în comun gratuit. Unul dintre viceprimari spune, însă, că, la nivel de Municipalitate, nu s-a făcut o analiză a costurilor pe care le-ar implica această decizie. În plus, cine şi cum ar acoperi sumele care, în momentul de faţă, se încasează din vânzarea de bilete şi abonamente?
“Gratuitatea transportului în comun îi va costa scump pe timişoreni”
Reprezentanţii Partidului Mişcarea Populară Timiş avertizează că ideea lansată de primarul Nicolae Robu de a acorda gratuitate la transportul în comun pentru toţi călătorii se va dovedi păguboasă.
Eugen Stănescu, vicepreşedinte P.M.P. Timiş, confirmă că normele europene prevăd acordarea unor subvenţii, dar numai către categoriile defavorizate de cetăţeni. Ceea ce se întâmplă în momentul de faţă şi în Timişoara – unde pensionarii, elevii şi studenţii au gratuitate totală pentru mijloacele de transport în comun. Totuşi, spune că, raportându-se la experienţele altor oraşe europene care au aderat la acest sistem, s-a dovedit că nu este o opţiune profitabilă pentru autorităţi: “A condus la vandalizarea şi deteriorarea rapidă a mijloacelor de transport, înregistrându-se întârzieri majore, mijloacele de transport în comun devin suprapopulate, scăzând, în consecinţă gradul de confort”.
În plus, mai spune Eugen Stănescu, organizarea unui referendum pentru a afla răspunsul populaţiei la întrebarea “Vor timişorenii gratuitate pentru transportul in comun?”, este inutil: “Evident că răspunsul va fi «da»! Însă în ce condiţii?”.
Conform estimărilor sale, subvenţia acordată lunar R.A.T.T. de către Primăria Timişoara este de circa 3,5 milioane de lei, ceea ce reprezintă mai puţin de 40 la sută din bugetul lunar necesar al regiei: “Înseamnă că restul de peste 60 de procente va trebui suplinit tot din buzunarele timişorenilor, plătitori de taxe şi impozite”.
Eugen Stănescu afirmă că deficitul creat în bugetul R.A.T.T. ar putea fi acoperit din mărirea taxelor şi impozitelor locale. În plus, vicepreşedintele P.M.P. Timiş consideră că în acest fel investiţiile în mijloacele de transport în comun vor fi suspendate, având în vedere că “acoperirea costurilor cu personalul şi mentenanţa se va desfăşura cu dificultate”.
Viceprimarul Traian Stoia: “Nu există o estimare a costurilor”
Interesant, dar viceprimarul Traian Stoia susţine că la nivelul Municipalităţii nici nu s-a făcut o analiză a costurilor pe care le-ar implica această decizie. El se declară, însă, sceptic în privinţa oportunităţii gratuităţii totale pe mijloacele de transport în comun: “Ce se întâmplă dacă Primăria nu dispune la un moment dat de bani şi nu se vor face plăţile către R.A.T.T.? Oamenii nu-şi vor primii salariile? E absurd aşa ceva”. Traian Stoia se declară convins, însă, că, şi dacă se va decide acordarea de gratuitate pe mijloacele de transport în comun, în Timişoara nu vor creşte taxele şi impozitele.
Cine va acoperi pierderea banilor din vânzarea de bilete?
Cosmin Bradu, referent în cadrul Biroului de Relaţii Publice al Regiei Autonome de Transport Timişoara, spune că, lunar, regia încasează între 1.000.000 de lei şi 2.000.000 de lei din vânzarea de bilete şi abonamente, variaţiile provenind din perioada de vară, când sunt mai puţine abonamente. Dacă adunăm această sumă cu subvenţia pe care Municipalitatea o acordă lunar către R.A.T.T., de 3,5 milioane de lei, ajungem la o medie de 5.000.000. de lei, bani care, în opinia reprezentanţilor R.A.T.T. asigură jumătate din suma necesară pentru cheltuielile lunare ale societăţii.
Ultimele comentarii