În urmă cu cinci ani, reţeaua de cinematografe care aparţinea Regiei Autonome de Distribuţie a Filmului Româniafilm a fost descentralizată, ajungându-se la concluzia că prin trecerea spaţiilor respective la Primării, acestea ar putea fi reabilitate şi reintegrate în circuitul de distribuţie a filmelor. Acest lucru nu s-a întâmplat, iar în urma deciziei instanţelor şi printr-o ordonanţă aprobată anul trecut, majoritatea acestor cinematografe ar fi trebuit să se reîntoarcă la Româniafilm. Cu toate acestea, transferul întârzie, din cauză că de peste un an Româniafilm nu are consiliu de administraţie, spune sindicatul de profil. De aceea, majoritatea cinematografelor, probabil şi din cauza acestor ambiguităţi legate de administrare, continuă să rămână într-o stare de ruină şi degradare.
“Există interese ca de reţeaua de cinematografe să se aleagă praful”
În urmă cu şase ani, după ce se analizase starea în care ajunseseră o bună parte dintre cinematografele aflate în portofoliul Regiei Autonome de Distribuţie a Filmului Româniafilm, s-a decis transferarea acestor spaţii către Primării, convenţia fiind că acestea vor fi reabilitate, renovate şi reintegrate în circuitul de distribuţie a filmelor. Prin Legea 303/2008, prin care aceste spaţii au fost predate Primăriilor, administraţiile locale erau obligate ca într-o anumită perioadă de timp să investească în ele şi să nu le vândă.
Poate şi pentru că legea stabilea că specificul de cinematograf al acestor spaţii trebuie păstrat, Primăriile care nu au putut jongla cu aceste locaţii nu s-au arătat prea interesate de ele. Aşa că starea de degradare a multora dintre aceste imobile, în care nu s-a mai desfăşurat niciun fel de activitate de ani de zile, s-a accentuat. Ca atare, în 2011 era publicată în Monitorul Oficial o ordonanţă de urgenţă prin care reţeaua de cinematografe, descentralizată în urmă cu patru ani, se întorcea la R.A.D.E.F. În argumentaţia actului normativ se preciza că în foarte multe cazuri Primăriile nici nu s-au sinchisit să facă actele procedurale şi legale pentru preluarea acestor cinematografe: „Nepreluarea acestor imobile face ca situaţia lor administrativă şi juridică incertă să producă prejudicii şi consecinţe negative imediate în ceea ce priveşte asigurarea integrităţii şi exploatării cinematografelor, în interes public, potrivit destinaţiei acestora, ducând în unele cazuri la imposibilitatea de accesare a unor fonduri europene, precum şi la acumularea de datorii către buget”.
O parte din Primării nu au fost de acord cu restituirea acestor spaţii şi au apelat la instanţă, pierzând însă procesele în majoritatea cazurilor. În această situaţie, cinematografele ar fi trebuit să se întoarcă la Româniafilm, lucru care nu s-a întâmplat. “De mai mult de un an, la Ministerul Culturii nu se formează, în ciuda solicitărilor noastre, o comisie care să mandateze R.A.D.E.F. să preia aceste spaţii. Din cauza tergiversărilor de la minister, de peste un an Româniafilm nu are consiliu de administraţie, şi este legată de mâini şi de picioare, neputând prelua cinematografele de la administraţiile locale”, acuză liderul Sindicatului Româniafilm, Maria Bikfalvi.
În aceste condiţii, starea de degradare acestor spaţii, care se află acum într-un vid de administrare, se agravează. Acesta este şi motivul pentru care Sindicatul Româniafilm susţine că această idee a transferului către Primării pentru reabilitarea şi revitalizarea acestor spaţii a fost o greşeală. “Din 219 cinematografe predate autorităţilor locale, doar trei funcţionează. În rest, s-a ales praful de ele. Multe sunt într-o stare de degradare accentuată, şi s-a dovedit că multe Primării le-au preluat doar pentru că sperau că le pot folosi în alte scopuri, le pot vinde sau închiria pentru cârciumi sau discoteci. Spaţiile respective erau interesante pentru administraţiile locale mai ales că sunt mari şi sunt în poziţii centrale, foarte bine amplasate”, mai spune Maria Bikfalvi.
Directorul R.A.D.E.F. România Film, Marius Cristian Iuraşcu, declara recent că Ministerul Culturii intenţionează să predea toate cinematografele R.A.A.P.P.S.: “Ştim de dorinţa Ministerului Culturii de a trimite toate cinematografele la R.A.A.P.P.S. Se pare că privaţii, şi aici mă refer la marile lanţuri de cinematografe, doresc privatizarea acestor cinematografe. Să le privatizeze, dacă este în beneficiul cetăţeanului, dar problema este că nu veţi mai vedea film românesc nicăieri în România”.
Directorul R.A.D.E.F. România Film preciza că ordonanţa din 2011 care blochează transferul cinematografelor la Consiliile Locale a apărut tocmai datorită faptului că aceste Consilii Locale aveau obligaţia să investească în ele, să nu le schimbe destinaţia, dar nu au făcut aceste lucruri. “Deja, vreo 16 cinematografe, din cele 136 care nu funcţionează, au fost înstrăinate”, mai spune Marius Cristian Iuraşcu.
Degradare generalizată şi în Timiş
Teoretic, pentru spaţiile transferate din nou la R.A.D.E.F., în urma ordonanţei au fost declarate nule toate protocoalele încheiate între Primării şi R.A.D.E.F., cinematografele trecând din proprietatea privată a Statului şi administrarea Primăriilor în proprietatea publică a Statului şi în administrarea R.A.D.E.F.
Practic, acest transfer nu s-a realizat din partea blocajului care afectează Româniafilm, blocaj pentru care liderii de sindicat îi consideră responsabili pe oficialii Ministerului Culturii.
În Timiş erau vizate 15 astfel de locaţii. Majoritatea, din Timişoara: Cinematograful Fratelia, de pe strada Islaz, dat în folosinţă în 1915, cu 424 de metri pătraţi de construcţie şi 1.187 de metri pătraţi de teren, Cinematograful Victoria, de pe strada C. Porumbescu, dat în folosinţă în 1976, cu 695 de metri pătraţi de construcţie şi 886 de metri pătraţi de teren, Cinematograful Unirea, de pe strada Mureş, dat în folosinţă în 1985, cu 897 de metri pătraţi de construcţie şi 966 de metri pătraţi de teren, Cinema Freidorf, de pe strada N. Andreescu, dat în folosinţă în 1925, cu 292 de metri pătraţi de construcţie şi 429 de metri pătraţi de teren, Cinema Arta, de pe strada I. Văcărescu, dat în folosinţă în 1926, cu 475 de metri pătraţi de construcţie şi 698 de metri pătraţi de teren, Grădina de Vară Arta, de pe aceeaşi stradă, cu 2.000 de metri pătraţi de teren, Cinematograful Dacia, de pe strada Zborului, dat în folosinţă în 1982, cu 553 de metri pătraţi de construcţie şi 742 de metri pătraţi de teren, Grădina de Vară Capitol, de pe bulevardul C.D. Loga, cu un teren de 8.412 metri pătraţi, Cinema Studio, de pe strada N. Lenau, dat în folosinţă în 1930, cu 539 de metri pătraţi de construcţie, Cinema Capitol, de pe bulevardul C.D. Loga, dat în folosinţă în 1929, cu 1865 de metri pătraţi de construcţie, Cinema Timiş, de pe bulevardul Revoluţiei, dat în folosinţă în 1982, cu 1442 de metri pătraţi de construcţie. Acestor cinematografe din Timişoara li se alătură Cinematograful “Luceafărul”, din Teremia Mare, dat în folosinţă în 1923, cu 614 metri pătraţi de construcţie şi 1.439 de metri pătraţi de tren, şi Grădina de Vară “Select”, din Sânnicolau Mare, de pe strada Victor Babeş, dată în folosinţă în 1955, cu 816 metri pătraţi de teren.
La acestea se adăugau, în Timişoara, sediul fostului Oficiu de Difuzare şi Programare a Filmelor Timiş, de pe strada Elena Nicoară, dat în folosinţă în 1961, cu 880 de metri pătraţi de construcţie şi 3.000 de metri pătraţi de teren, şi sediul Filialei Timiş a R.A.D.E.F., de pe bulevardul C.D. Loga, cu 272 de metri pătraţi de construcţie.
Este vorba despre suprafeţe mari de construcţie şi teren, care probabil că ar fi interesat mult mai mult Primăriile dacă nu s-ar fi instituit interdicţia de schimbare a destinaţiei acestor spaţii. Probabil că multe Primării ar fi fost interesate de aceste clădiri şi terenuri mai degrabă pentru a-şi rezolva problemele legate de retrocedări. Din păcate, indiferent de schimbările legate de regimul de administrare, majoritatea spaţiilor de acest gen nu sunt folosite, în Timiş, pentru proiecţia de film şi sunt în stare avansată de degradare.
În 2011, Prefectura Timş a realizat un control legat de constatarea felului în care Primăriile s-au achitat de obligaţia reabilitării acestor spaţii. Rezultatele controalelor au fost dezastruoase. Raportul de control arăta că în Timişoara Cinematografele Dacia şi Arta, dar şi Grădina de vară Arta erau în stare avansată de degradare, Cinematograful Fratelia este revendicat de fostul proprietar, iar Cinematograful Victoria este închiriat, aici desfăşurându-şi activitatea o policlinică.
La Lugoj a fost organizat un concurs de soluţii pentru proiectul de renovare şi modernizare ale clădirii şi au fost prevăzute în buget fonduri pentru lucrări, dar nu se ştie când şi dacă vor începe.
La Sânnicolau Mare, Cinematograful Select şi terenul aferent au fost restituite în natură foştilor proprietari.
La Jimbolia, la încheierea protocolului de predare-primire, cinematograful era închiriat unei firme, cu aceeaşi societate comercială existând şi în prezent contract de închirierere.
La Cărpiniş, la preluare, cinematograful nu se afla în stare de funcţionare şi imobilul era foarte degradat. Aşa e şi acum, neexistând bani pentru reabilitare.
În Periam, Primăria a înscris imobilul în cartea funciară şi a iniţiat un proiect tehnic pentru reabilitare. Reprezentanţii Primăriei Periam spun că în interior este doar o groapă mare, realizată de un agent economic care a concesionat acest spaţiu pentru a-l transforma în discotecă, iar pentru a amenaja acest spaţiu în aşa fel încât să redevină cinematograf e nevoie de bani foarte mulţi.
La Cenad, la preluare, imobilul era în stare avansată de degradare, ca atare clădirea a fost demolată, cu promisiunea că se va trece la reconstrucţia imobilului, dar nu se ştie când.
În Teremia Mare, Primăria a refuzat preluarea cinematografului, motivând că Româniafilm a schimbat destinaţia clădirii şi ar fi necesară o investiţie foarte mare pentru a reabilita, dota şi moderniza imobilul şi a-l aduce la standardele de a funcţiona ca şi cinematograf.
La Grabaţi, la preluare, cinematograful nu se afla în stare de funcţionare, şi imobilul era foarte degradat. Primăria Lenauheim nu a dispus de fonduri pentru reabilitarea imobilului, dar în prezent a fost iniţiat un proiect de reabilitare cu fonduri austriece.
Iar la Tomnatic clădirea se află în renovare, la preluare fiind într-o avansată stare de degradare.
Starea cinematografelor din Timiş pare să indice că transferul acestora către administraţiile locale a fost o greşeală. Din păcate, cu cât se lungeşte actuala stare de lucruri, şi aceste spaţii rămân “în curs de transferare”, între Primării şi Româniafilm, eventualele lucări de reabilitare sunt excluse, pentru că nici primăriile, nici Româniafilm nu poate investi în nişte spaţii care nu se află în directa administrare. Şi, până când situaţia se va reglementa, pentru multe din aceste spaţii ar putea fi prea târziu.
Ultimele comentarii