Ca rezultat direct al descentralizării tipic româneşti, despre care se vorbeşte tot mai mult în ultima perioadă, Primăriile din Timiş se aleg cu tot mai multe responsabilităţi care presupun finanţare, deşi majoritatea au din ce în ce mai puţini bani. Printre aceste responsabilităţi se numără şi paza, întreţinerea şi promovarea siturilor arheologice. Cum însă cele mai multe abia au bani pentru şcoli şi drumuri, siturile arheologice rămân “descentralizate”, în sensul că nu se mai ocupă aproape nimeni de ele.
Încă o responsabilitate pentru Primării
Deşi Timişul se numără printre judeţele cu foarte multe situri arheologice valoroase, în lipsa preocupărilor şi, mai ales, a finanţării necesare pentru întreţinerea, paza şi promovarea lor, majoritatea se degradează şi devin o pradă uşoară pentru căutătorii de comori. În această idee, în ultima perioadă, Ministerul Culturii a primit mai multe interpelări în care i se atrage atenţia asupra valorii unor situri arheologice din Timiş şi a necesităţii alocării unor fonduri pentru întreţinerea acestora.
Una dintre cele mai recente interpelări îi aparţine deputatului timişean P.P.-D.D. Adrian Diaconu, care a atras atenţia Ministerului Culturii asupra situaţiei actuale a sitului arheologic de la Corneşti – Iarcuri, din Timiş. Acesta a transmis Ministerului Culturii că Timişul are şi nu trebuie să piardă un sit arheologic foarte valoros, reprezentat de fortificaţia preistorică de la Corneşti – Iarcuri (lângă Orţişoara), care datează din a doua jumătate a mileniului al II-lea î.Ch. “Această descoperire s-a dovedit extrem de valoroasă datorită dimensiunilor sitului arheologic de la Corneşti-Iarcuri pentru patrimoniul arheologic românesc, ce oferă acestuia o unicitate pe plan mondial, fiind cu siguranţă cea mai mare fortificaţie preistorică din Europa”, spune parlamentarul timişean. Adrian Diaconu a arătat în interpelarea sa că, în ciuda valorii, acest sit arheologic nu beneficiază de promovarea corespunzătoare importanţei sale şi a solicitat Ministerului Culturii să precizeze ce strategie şi programe are în derulare pentru promovarea acestuia.
Răspunsul Ministerului Culturii este tipic pentru felul în care au reuşit multe ministere să scape de responsabilităţi, prin aşa-zisa descentralizare: “Ministerul Culturii nu poate promova direct toate siturile arheologice din România, având în vedere numărul acestora – în prezent, sunt cunoscute peste 14.000 de situri arheologice – dar şi posibilităţile financiare reduse”, dar precizează că sprijină prin cofinanţare activităţile de cercetare arheologică, în cazul în care instituţiile de cercetare solicită acest lucru. Reprezentanţii Ministerului Culturii consideră că autorităţilor administraţiei publice locale le revine obligaţia principală de a promova obiectivele de patrimoniu din aria de competenţă, ministerul putând sprijini iniţiativele locale, în limita bugetului propriu. “În cazul sitului arheologic de la Corneşti-Iarcuri, instituţia organizatoare a cercetării arheologice, Muzeul Banatului, se află în subordinea Consiliului Judeţean Timiş”, mai spun reprezentanţii Ministerului Culturii.
Cu alte cuvinte, soluţiile trebuie căutate şi găsite la nivel local. Nu este singurul caz de acest gen, ci mai degrabă o regulă încetăţenită în ultimii ani. “Chiar dacă, prin lege, Primăriile au primit responsabilităţi legate de paza şi întreţinerea acestor situri, majoritatea sunt constrânse de bugetul local, pentru că, până la urmă, dincolo de bunele intenţii, totul se reduce la bani”, spune arheologul Florin Draşovan, care face parte din colectivul Secţiei de Arheologie a Muzeului Banatului. Acesta admite, însă, că au fost şi Primării cu care muzeul a colaborat foarte bine, “pentru că au încercat să facă tot ce le stătea în putinţă pentru conservarea şi paza siturilor arheologice din zonă. Aş putea să menţionez, de pildă Primăriile Sânandrei şi Foeni.”
În lipsa banilor pentru pază, săpăturile arheologice neautorizate au împânzit judeţul
Degradarea siturilor arheologice timişene este accentuată în Timiş nu doar de lipsa de reacţie a multor autorităţi de resort şi de penuria de finanţări disponibile, ci şi de lipsa unor minime măsuri de protecţie şi pază. Teoretic, mergând pe argumentul descentralizării, Ministerul Culturii a delegat spre Primăriile comunale responsabilitatea păzirii obiectivelor din lista de monumente istorice. Cum multe din Primăriile timişene ajung după jumătatea anului să constate că nu mai au bani de salarii, iar o bună parte din Posturile de Poliţie rurale au efective de doi lucrători, care trebuie să acopere situaţia infracţională din comună şi din trei – patru sate aparţinătoare, majoritatea siturilor arheologice, mai ales cele din zone izolate, rămân fără pază.
Iar rezultatele acestor politici în domeniul protejării monumentelor istorice sunt vizibile. Arheologii Muzeului Banatului spun că au fost multe situaţii în care, în momentul în care au făcut săpături arheologice în judeţ, s-au trezit cu căutători de comori, care filau respectivele locaţii. Conform arheologilor, unele dintre cele mai vizate locaţii pentru săpături neautorizate sunt cele de la Corneşti, Parţa, Igriş şi Dudeştii Noi. Unii căutători au detectoare de metale extrem de performante. Evidenţa acestor posesori de detectoare e ţinută de Poliţie, iar când au fost prinşi în flagrant, le-a fost confiscată aparatura. Cu toate acestea, săpăturile arheologice neautorizate continuă.
Pe lângă căutătorii de comori, multe situri arheologice, inclusiv din lista monumentelor istorice, sunt ameninţate de proiectele lucrărilor de infrastructură făcute fără să se ţină seama de potenţialul arheologic al unor zone.
Nu în ultimul rând, mai sunt primari care fac proiecte locale sau repartizări de parcele pentru construcţie fără să ţină seama de siturile arheologice din zonă.
Conform unor arheologi timişoreni, unele Primării fac demersuri de acest gen, solicitând puncte de vedere cu privire la unele amplasamente. La Şag, la Fibiş, de exemplu, tot timpul s-a cerut opinia arheologilor Muzeului Banatului în astfel de cazuri. Însă cei mulţi primari nu ţin cont de aceste “detalii”.
Sărăcie la Primării
Majoritatea Primăriilor comunale care au în raza de acoperire situri arheologice spun că resursele alocate pentru paza şi amenajarea acestora lipsesc cu desăvârşire.
La Remetea Mare, de exemplu – unde figurează pe lista monumentelor situl arheologic cu punctul “Gomila lui Gabor” şi două aşezări, una din epoca medievală timpurie, iar alta din mileniul I înaintea erei noastre –, reprezentanţii Primăriei spun că nu s-au primit în ultimii ani bani de la Ministerul Culturii pentru conservarea sau paza acestor obiective. “Nu ni s-au alocat fonduri pentru conservarea sau paza siturilor arheologice. Şi se vorbeşte doar despre necesitatea promovării şi întreţinerii acestor situri, fără să se aloce vreun leu, probabil doar pentru că unii factori de răspundere de pe plan central sunt mereu în campanie electorală. De unde să scoatem fonduri pentru siturile arheologice, când nu avem bani pentru drumuri şi şcoli? În anii trecuţi primeam un buget de peste şapte miliarde de lei vechi. Acum abia ne-au fost alocate două miliarde, şi pretenţiile şi cheltuielile cresc de la an la an”, spune Venus Oprea, primarul comunei Şag.
Cert este că, în prezent, de existenţa multor obiective din lista celor 333 de monumente istorice timişene din judeţ, printre care se regăsesc şi situri arheologice, nu ştiu, probabil, nici unii factori locali cu competenţe în domeniu.
Cetatea turcească de pământ de la Alioş, Tell-ul din Bucovăţ, Cetatea Morisena, din Cenad, Câmpul de tumuli, din Checea, necropola din zona “La Picioroane”, din Hodoni, fortificaţia medievală, din Opatiţa sunt tot atâtea obiective care, bine puse în valoare, ar putea face din Timiş o zonă mult mai atractivă din punct de vedere turistic.
Din păcate, pentru întreţinerea şi restaurarea acestora e nevoie de sume care, de cele mai multe ori, depăşesc cu mult posibilităţile administraţiilor locale. De aceea, singura speranţă rămân granturile europene şi finanţările bugetare date de Ministerul Culturii, prin Institutul Naţional al Patrimoniului. “Planul Naţional de Restaurare este principalul program al Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional prin care se alocă fonduri provenite de la bugetul de stat pentru lucrări de restaurare a patrimoniului arhitectural din România. Numărul mare de obiective care necesită intervenţii urgente de consolidare a structurii de rezistenţă, restaurare a componentelor de arhitectură sau artistice, comparativ cu sumele alocate de la bugetul de stat şi nesemnificativa participare la cofinanţarea lucrărilor de către proprietari a determinat conceperea si utilizarea de noi criterii pentru stabilirea priorităţilor, in finanţarea lucrărilor din Programul Naţional de Restaurare”, precizează conducerea Institutului Naţional al Patrimoniului. Totul e ca lista de priorităţi să cuprindă mai multe obiective din Timiş, pentru a nu mai exista cazuri în care se contabilizează o alocare de fonduri pentru un obiectiv din Timiş doar odată la trei ani.
Ultimele comentarii