Tocmai s-a încheiat “Săptămâna mobilităţii”. Funcţionărimea din Primărie s-a gândit că evenimentul trebuia consemnat mai altfel din partea Municipalităţii. Aşa că, joia trecută, deşi era o după-amiază mohorâtă, cu ploaie măruntă şi rece, o parte din angajaţii Primăriei au renunţat la ţinutele la patru ace şi au înlocuit pentru câteva zeci de minute scaunele din birou cu şaua bicicletei.
Angajaţii de la Mediu, “modelul eco” al Primăriei
Bulevardul C.D. Loga numărul 1 – locul în care îşi are sediul instituţia în ale cărei încăperi se decide zi de zi destinul urbei, dar şi spaţiul în care vii şi te plângi că nu ai canalizare sau strada asfaltată, că pe trotuarul de la tine din zonă plimbarea cu bicicleta ţi-e întreruptă brusc de trunchiul unui copac.
Dacă tot am adus în discuţie subiectul bicicleta, în după-amiaza de 19 septembrie, de departe, ceea a atras atenţia trecătorilor care băteau la pas b-dul C.D. Loga era un pâlc de biciclete galbene, aşezate în rând, la milimetru, de-a lungul trotuarului din faţa Primăriei.
O parte a funcţionărimii Municipalităţii – femei şi bărbaţi, tineri şi mai puţin tineri – a luat cu asalt bicicletele din faţa clădirii, care aşteptau tăcute. Deşi apelul s-a dat pentru toată lumea şi deşi biciclete erau din belşug, nu au răspuns prezent decât vreo 30 de angajaţi ai Direcţiei de Mediu. Iar din staff-ul Primăriei, doar viceprimarul Adrian Diaconu.
Şi totul pentru a demonstra că bicicleta este un mijloc de transport ecologic, mai ales că, pe lângă mersul pe jos, a fost sărbătorită “Săptămânii mobilităţii”. Renunţând la costumele office, echipaţi în ţinute lejere, cu pantaloni şi jachete sport, angajaţii Primăriei dezbăteau de zor pe care bicicletă să o aleagă, deşi toate erau la fel.
Înainte de a se da startul cursei pentru care fuseseră invitaţi, aceştia verifică minuţios dacă frânele sunt în regulă şi şaua este potrivită pentru înălţimea fiecăruia. Din grup se remarcă viceprimarul Dan Diaconu care nu se agită deloc. A sosit la linia de start cu bicicleta personală. În timp ce schimbă câteva cuvinte cu jurnaliştii, câteva doamne pline de bunăvoinţă strigă cu patos la colegele lor care tocmai ieşiseră la geam să privească gaşca, încercând să le convingă să-şi scoată pentru câteva zeci de minute nasul din calculator şi să se alăture grupului. Însă femeile de dincolo de sticlă nu se lase înduplecate. Şi au şi argument: “Cineva trebuie să mai şi muncească”. Trecând peste această fină ironie, la locul cu pricina apar doi poliţişti locali atrăgându-ne atenţia că trebuie să “decolăm”. Aliniaţi, punem piciorul pe pedale şi dăm startul.
Bicicliştii, în coloană oficială, cu antemergător
Prima impresie a fost aceea că eram parte a unei coloane oficiale, ţinând cont că primul mijloc de transport era chiar o maşină a Poliţiei Locale, cu girofarul pornit şi din care răsuna din când în când replica “Staţionaţi şi faceţi loc bicicliştilor”.
Pe traseul b-dul C.D. Loga, Splaiul Nicolae Titulescu, strada Jiul, b-dul Republicii, sensul giratoriu de la Piaţa Regina Maria, b-dul Regele Ferdinand şi înapoi la Primărie, pe b-dul C.D. Loga, o bandă de mers era numai a noastră. Lumea se uita curioasă că un cârd de biciclişti cu un antemergător al Poliţiei Locale le trece prin faţă. Se făceau fotografii cu telefoanele mobile, iar unii dintre participanţi întrebau retoric dacă şi când se văd la televizor. Traseul s-a încheiat şi aşa am consemnat şi anul acesta, alături de angajaţii Primăriei de data aceasta, sărbătoarea mijloacelor de transport ecologice. E drept, cu o maşină în faţă.
“Ne-ar trebui piste de dimensiunea benzii carosabile”
Şi dacă tot am aflat că cei mai mulţi participanţi la plimbare lucrează la Direcţia de Mediu, i-am întrebat cât de des folosesc în viaţa de zi cu zi bicicleta. Mihaela Vătămanu îmi spune că este o mare fană a acestui mijloc de transport, folosind bicicleta zilnic, din Badea Cîrţan, zona în care locuieşte, şi până în centru, la Primărie: “Din punctul meu de vedere, este mult mai uşoară circulaţia cu bicicleta, mult mai ieftină şi ecologică. Totodată, scurtezi timpul de deplasare, nu mai stai la semafor sau blocat în trafic. Aş recomanda tuturor să folosească bicicletele, cu toate că oraşul nu ne permite chiar foarte mult”.
De aceeaşi părere este şi viceprimarul Dan Diaconu care recunoaşte, însă, că străzile Timişoarei nu sunt pregătite cum trebuie pentru mersul cu bicicleta, în contextul în care această plimbare a fost uşurată şi de prezenţa antemergătorului. La o concluzie asemănătoare a ajuns şi arhitectul-şef al urbei de pe Bega, Sorin Ciuraru, care, după plimbarea cu bicicleta, a conchis că „ne-ar trebui piste de dimensiunea benzii carosabile”. Vedem ce se va remedia până la viitoarea „Săptămână a mobilităţii”. În septembrie 2014.
Ultimele comentarii