Conform angajamentelor luate de Statul român faţă de Comisia Europeană şi F.M.I., C.F.R. continuă demersurile de închiriere a traseelor neinteroperabile din ţară. Cum la ultima licitaţie, organizată săptămâna trecută s-a reuşit atribuirea unui singur traseu din cele 14 scoase la bătaie, asupra celor 13 trasee rămase neînchiriate planează spectrul închiderii. Deşi în Timiş nu mai există nicio secţie neinteroperabilă care să nu fie închiriată de operatori privaţi, sindicatele din C.F.R. Infrastructură spun că se pregăteşte închirierea unor noi trasee în Timiş. Ceea ce înseamnă că operatorii privaţi îşi vor mări portofoliul de linii concesionate.
O licitaţie fără efectul scontat
C.F.R. S.A. a organizat săptămâna trecută prin Bursa Română de Mărfuri o licitaţie pentru închirierea a 14 secţii de cale ferată care fac parte din infrastructura feroviară neinteroperabilă, aferente sucursalelor Bucureşti, Timişoara, Cluj, Braşov şi Galaţi. Contractele urmau să aibă o durată de patru ani şi să fie atribuite firmelor care oferă cel mai mare preţ.
Printre secţiile de cale ferată licitate se numără Ploieşti Vest – Târgovişte Nord – Fieni – Pietroşiţa, Câmpina – Câmpiniţa – Telega, Ploieşti Nord – Măneciu, Oraviţa – Anina, Câmpia Turzii – Turda şi Făurei – Tecuci.
Câştigătorii licitaţiei trebuiau, conform caietelor de sarcini, să preia şi personalul C.F.R. existent sau care îşi desfăşoară activitatea pe secţia sau grupul de secţii aferent necesar pentru asigurarea pachetului minim social.
În urma procedurii anunţate, C.F.R. S.A. a reuşit să închirieze doar o singură secţie de cale ferată, pe relaţia Buzău – Berca, din totalul de 14 scoase la licitaţie, câştigător fiind desemnat Transferoviar Grup. Ceea ce înseamnă că în cazul celor 13 trasee rămase neadjudecate se va mai organiza o licitaţie şi, dacă nu se va reuşi atribuirea acestora, se are în vedere închiderea lor.
Închirierea unei părţi din infrastructura feroviară neinteroperabilă reprezintă unul din angajamentele asumate de Guvern în relaţia cu F.M.I. şi Comisia Europeană, incluse în programul de eficientizare a sistemului feroviar, care vizează reducerea cheltuielilor şi a activităţilor neprofitabile.
Noi linii ar putea deveni “private” în Timiş
În pachetul de linii scoase la licitaţie zilele trecute, deşi se regăseau trasee din portofoliul Regionalei Timişoara, niciunul nu era din Timiş, unde toate secţiile neinteroperabile au fost deja atribuite operatorilor privaţi. Conform sindicatelor din ramura C.F.R. Infrastructură, numărul liniilor ajunse în administrarea operatorilor privaţi s-ar putea mări în Timiş în perioada următoare. “Din informaţiile pe care le am, se discută posibilitatea trecerii unor trasee care sunt acum interoperabile în categoria celor neinteroperabile, ceea ce înseamnă trasee ce pot fi închiriate către operatorii privaţi. Ultima oară s-a discutat insistent în acest sens despre traseul Timişoara Sud – Buziaş – Lugoj – Ilia, care ar putea fi preluat cât de curând de concesionari privaţi”, ne-a declarat Constantin Petreanu, liderul sindical timişean al Federaţiei Sindicale Feroviare Drum de Fier.
În ultimii ani, inclusiv în vestul ţării a fost continuată politica de concesionare de linii neinteroperabile unor operatori privaţi. La penultima tranşă de concesionări, de pe raza Regionalei C.F.R. Timişoara au fost scoase la licitaţie pentru închiriere liniile Simeria – Pestiş (9,6 kilometri), Simeria – Hunedoara (15,8 kilometri), Jebel – Liebling (9,8 kilometri), Timişoara Est – Radna (64,1 kilometri), Cărpiniş – Ionel (16,9 kilometri), Lupeni – Lupeni Tehnic – Livezeni (31 de kilometri), fiind vorba în total de 147 de kilometri de cale ferată. Chiria, la pachet, propusă de C.F.R. pentru aceste trasee a fost modică, ţinând cont de lungimea traseului şi de faptul că în zonele respective nu prea mai există alternative de transport, şi anume 559.000 de lei pe an.
Ultimele comentarii