Teatru

Scrisori de dragoste către Stalin

De Juan Mayorga 

Un spectacol în regia artistică a lui Ştefan Iordănescu

Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 22 mai, ora 18

GaiteleGaiţele

De Alexandru Kiriţescu 

Un spectacol de Ion – Ardeal Ieremia

Anii 30. Căldură mare. Aneta Duduleanu, văduva răposatului Tasse Duduleanu, mare moşier, şi surorile ei îşi văd de _ariant bârfă, comentează înmormântările ca pe super-show-uri, mai „bat cărţile”, acidulate ca un vin spumant. Un vin spumant otrăvitor. Limba lor ascuţită nu-i iartă nici pe Mircea Aldea, soţul Margaretei şi ginerele Anetei, nici pe „Fraila”, jupâneasa casei, care le ţine piept înarmată cu o răutate ce egalează scorul, ba îl şi depăşeşte, nici pe Wanda, o _ariant cosmopolită a lor sau pe Ianache, ori Georges, demnii urmaşi ai Anetei. Pare că zilele trec una după alta doar din inerţia comic-toxică a acestei familii fundamental plictisite, până când Wanda îl seduce pe Mircea, care nu se simte nici el prea bine sufocat de ataşamentul maladiv al Margaretei, geloasă până şi pe copilul lor încă nenăscut. E momentul ca toate aceste energii toropite de căldură să irumpă în jurul scandalului. Ce contează că e vorba de unul de-al lor? Gaiţele se dezlănuţuie într-un ritm infernal, absurd, paradoxal, comic şi tragic în acelaşi timp, într-o avalanşă patetică fără scop.

Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 24 mai, ora 18

Spectacol A fost odata la TimisoaraA fost odată la Timişoara

De Peter Kerek 

Un spectacol în cadrul Festivalul TESZT, în regia artistic a lui Peter Kerek

A fost odată la Timişoara este o poveste despre oameni şi despre cum aceşti oameni sunt, individual şi în interiorul legăturilor lor de sânge, o proiecţie fidelă – deşi subiectivă şi la scară redusă – a istoriei „mari”. Timişoara, oraşul alcătuit din oameni care, mai demult sau mai recent, au venit şi l-au făcut să devină prin înseşi diferenţele dintre ei, are şi acest chip: cel al unei familii care îşi redescoperă esenţa compozită din cioburi, îndepărtări şi amintiri. Căci, până la urmă, un oraş e o familie: cu revoluţiile ei, cu prejudecăţile ei, cu acele lucruri mereu nespuse şi nefăcute la timp, cu momentele ei de curaj şi de laşitate, şi, da, cu memoria ei frântă.

Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 25 mai, ora 16

 

Forma lucrurilor

De Neil LaBute

Un spectacol în regia lui Cristi Juncu

Adam, student la anglistică, îşi câştigă existenţa lucrând ca paznic într-un muzeu. Aici o cunoaşte pe Evelyn, studentă la arte plastice. Phillip, prietenul cel mai bun al lui Adam, crede că tânăra studentă are o influenţă negativă asupra acestuia. Singura persoană din anturajul său care o acceptă pe Evelyn este Jenny, logodnica lui Phillip. Din studentul timid şi retras, Adam devine o persoană sigură de sine, care îşi poate asuma răspunderea propriilor fapte. Surpriza cea mare îl aşteaptă însă abia la final…

Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 22 mai, ora 19.30

Incendii

De Wajdi Mouawad

Montat în premieră naţională la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara, textul Incendii, de Wajdi Mouawad (canadian de expresie franceză, cu origini libaneze), este o poveste de tip puzzle despre pierderea unui trecut misterios şi plin de tenebre, ce se lasă cu greu recuperat. Subiectul reprezintă parcursul sinuos şi iniţiatic al gemenilor Jeanne şi Simon, în încercarea acestora de a decripta trecutul mamei lor care, înainte de moarte, a tăcut cinci ani de zile. 
Piesa a fost adaptată pentru filmul omonim nominalizat la premiile Oscar la categoria „Cel mai bun film străin” al anului 2011.

Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 21 şi 24 mai, ora 19

7 - 77/7

Un spectacol în regia şi coregrafia lui Baczó Tünde

Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 23 mai, ora 19

Regina frumusetii din LeenaneRegina frumuseţii din Leenane

De Martin McDonagh

Un spectacol în regia lui Upor László

Acest mic sat irlandez numit Leenane se află foarte departe de Timişoara, Novi Sad sau chiar Budapesta. Dar întâmplările din această piesă sunt de zi cu zi, chiar şi aici. Sper sincer că răsturnările de situaţie şi momentele cele mai dramatice din piesă îi sunt cunoscute spectatorului numai din auzite. Rar mai găsim printre noi pe cineva atât de norocos/ghinionist, care să nu fi experimentat pe propria-i piele agoniile, respectiv frumuseţea ciudată şi profundă a relaţiilor dintre personajele interdependente, fără nicio speranţă. “Aşadar Leenane este aici, iar noi suntem acolo în Leenane”, spune Upor László

Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 23 mai, ora 19

Print Friendly, PDF & Email