De Peter Kerek
Un spectacol în regia artistică a lui Peter Kerek, susţinut , în cadrul FEST-FDR2014
A fost odată la Timişoara este o poveste despre oameni şi despre cum aceşti oameni sunt, individual şi în interiorul legăturilor lor de sânge, o proiecţie fidelă – deşi subiectivă şi la scară redusă – a istoriei „mari”. Timişoara, oraşul alcătuit din oameni care, mai demult sau mai recent, au venit şi l-au făcut să devină prin înseşi diferenţele dintre ei, are şi acest chip: cel al unei familii care îşi redescoperă esenţa compozită din cioburi, îndepărtări şi amintiri. Căci, până la urmă, un oraş e o familie: cu revoluţiile ei, cu prejudecăţile ei, cu acele lucruri mereu nespuse şi nefăcute la timp, cu momentele ei de curaj şi de laşitate, şi, da, cu memoria ei frântă.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 14 mai, ora 18
Nu ne-am născut la locul potrivit
De Alice Monica Marinescu şi David Schwartz
Un spectacol în regia artistic a lui David Schwartz, susţinut de Asociaţia O2G Bucureşti, în cadrul FEST-FDR2014
Studio “Uţu Strugari”, 14 mai, ora 19
Solitaritate
Un spectacol susţinut de Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu, în cadrul FEST-FDR2014
„Fiecare dintre cele cinci scene ale spectacolului este o ficţiune inspirată dintr-o realitate sau dintr-un anumit tip de discurs public prezent în societatea românească actuală: de la zidul construit în Baia Mare pentru a separa comunitatea rromă de şoseaua principală a oraşului şi până la marcarea din ce in ce mai radicală a diferenţelor între categorii sociale, etnii, generaţii. Sub pretextul respectării unor convenţii sociale şi al salvarii cetăţeanului, sunt inventate de fapt reguli noi menite să stigmatizeze diferenţa şi să estompeze tot ceea ce ar putea să ne apropie. Mai grav decât radicalizarea discursului politic despre sărăcie – vazută ca o vină a celui incapabil să fie eficient – este faptul că acesta a contaminat spaţiul public şi riscă să devină o perspectivă normală, justă, perfect îndreptăţită.”, spune Gianina Cărbunariu.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 14 mai, ora 21
Green Hours! Best of
Show teatral site-specific serial
De Maria Manolescu şi Peca Ştefan
Un spectacol în regia artistică a Andreei Vălean, susţinut de Teatrul Luni de la GreenHours Bucureşti, în cadrul FEST-FDR2014
Jazzissimo lounge & pub, 15 mai, ora 17
Sânziana şi Pepelea
Un spectacol în regia artistică a lui Alexandru Dabija, susţinut de Teatrul Naţional Cluj, în cadrul FEST-FDR2014
Cu Sânziana şi Pepelea redescoperim copilăria teatrului românesc, acea naivitate hazlie, jucăuşă, care grăieşte însă multe adevăruri despre firea românească valabile şi astăzi; un text foarte teatral, cu potenţialităţi scenice, de joc… „E jucăuş, da – afirmă regizorul, era şi vremea când se descopereau, cel puţin la noi, efectele scenice, trapa, lumina electrică, schimbatul rapid al decorurilor, coborârea din plafon… şi într-adevăr, ceea ce se vede la Alecsandri, şi o făcea mai mult sau mai puţin calculat, era cunoaşterea folclorului. Iar noi am mers mult pe această cale a folclorului, şi nu la modul superficial, ci mai aprofundat: am ajuns la iele, la vrăjitoare, la blesteme, la legătura cu religia creştină, cu ortodoxismul. Ţinta spectacolului este însă în primul rând să bine-dispună.”
Multe personaje au fost reinventate, regândite, aşa cum spune Alexandru Dabija „după mintea noastră de acum”: „Alecsandri nu a introdus popa ca personaj, noi am folosit până şi rugăciunile de ploaie. Ne jucăm. Din punctul acesta de vedere e foarte bine, pentru că textul este extrem de liber. De-aicea vine poate dimensiunea lui shakespeariană, pentru că este foarte liber în schema pe care o propune. Propune o schemă pe care poţi face multe lucruri. Şi râzi, şi e mult folclor şi multă Moldovă prezentă, chiar şi tipul de haz… care trece de la un comic grosolan la o melancolie foarte prezentă.”
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 15 mai, ora 19
Tipografic majuscule
Un spectcaol susţinut de Teatrul Odeon Bucureşti, în cadrul FEST-FDR2014
Spectacolul, o coproducţie dramAcum şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Nitra, Slovacia, în parteneriat cu Teatrul Odeon, face parte din proiectul european “Vieţi paralele – Secolul 20 văzut prin ochii Poliţiei Secrete”, în cadrul căruia artişti din şase foste ţări socialiste au creat spectacole bazate pe studiul materialelor păstrate în arhivele poliţiei secrete. Gianina Cărbunariu a ales să lucreze pe dosarul minorului Mugur Călinescu. Mugur Călinescu (28 mai 1965 – 13 februarie 1985) avea doar 17 ani şi era elev la Liceul “A.T. Laurian”, din Botoşani, când, în septembrie 1981, a alertat organele de Securitate timp de o lună pentru că a scris pe ziduri şi pe panouri inscripţii menite să provoace în oameni o reacţie faţă de încălcarea flagrantă a tuturor drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, faţă de situaţia dezastruoasă a economiei din acea perioadă. După ce a fost prins, a fost continuu chemat la Securitate. La doi ani după momentul septembrie 1981, Mugur Călinescu se îmbolnăveşte de leucemie şi moare în 1985. „Pe lîngă documentele scrise în limbajul de lemn al aparatului opresiv al vremii (planuri de măsuri, note informative, note de analiză etc), în cele 200 de pagini ale dosarului nr. 738 privind Elevul sunt păstrate şi declaraţiile unui tînăr care reuşeşte să rămînă fidel propriilor convingeri în ciuda presiunilor Securităţii şi a lipsei de solidaritate a celor din jurul său. Cred că tinerii au nevoie de modele pe care să le înţeleagă, iar Mugur Călinescu este, în acest sens, un model de atitudine necesar”.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 15 mai, ora 21
Carpathian Garden
Un spectacol de Radu Iacoban, susţinut de Godot Cafe-Teatru Bucureşti, în cadrul FEST-FDR2014
O comedie tăioasă realizată de doi actori – Tudor Aaron Istodor şi Radu Iacoban – Carpathian Garden însumează 80 de minute de format TV transpuse scenic, un „act comic social” susţinut de personaje contemporane delicioase. Prezentatori de ştiri, parcagii, preoţi, staruri de filme XXX, moguli de presă, politicieni, se succed în faţa spectatorului, provocându-i umorul şi inteligenţa. Carpathian Garden: comedie pură, ironie şi mult, mult farmec.
Studio “Uţu Strugari”, 16 mai, ora 17
Bucharest Calling
De Peca Ştefan
Un spectacol în regia lui Andi Gherghe, susţinut de Studio Yorick Târgu-Mureş , în cadrul FEST-FDR2014
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 16 mai, ora 19
Punct triplu
Un spectacol de Bogdan Georgescu, susţinut de Teatrul Naţional Târgu-Mureş, în cadrul FEST-FDR2014
Un tată decide să-şi pună capăt zilelor, împreună cu doi dintre copiii săi. Punct triplu ficţionalizează o realitate imediată, refuzată şi trecută rapid cu vederea şi analizează, prin speculaţie şi prin documentare, contextul în care un eveniment ca cel prezentat a putut avea loc, factorii determinaţi şi consecinţele imediate.
Punct triplu este un proiect de observaţie socială şi artă activă care îşi propune să exploreze mutaţiile sociale contemporane, raportul bărbat – femeie şi conceptul de familie în dinamica socială a începutului mileniului trei. Punct triplu este o ficţiune bazată pe fapte reale. Orice asemănare cu personaje sau fapte reale este pur întâmplătoare.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 14 mai, ora 21
Moment poetic
Stand-up comedy cu Dragoş Pop, un spectacol prezentat în cadrul FEST-FDR2014
Moment Poetic cu Dragoş Pop este un spectacol de umor, de tip „One man show”, recomandat persoanelor cu vârsta cuprinsă între 18 – 90 ani. Este un show de Stand-up Comedy interactiv şi funny.
Dragoş Pop face Stand-Up Comedy de aproape 15 ani. De la glumele spuse prietenilor, acesta a ajuns să aibă spectacole pe scena Teatrului Naţional, iar acum lucrează la o carte despre Stand-Up Comedy ca artă, dorindu-şi să atragă tot mai mulţi tineri spre acest domeniu.
Jazzissimo Louge & pub, 16 mai, ora 22.30
Efectul Genovese
Un spectacol în regia artistică a lui Gavril Cadariu, susţinut de Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”, prezentat în cadrul FEST-FDR2014
O poveste a zilelor noastre, spectacolul cheamă la regândirea valorilor pe care ne clădim viaţa, a răspunderii faţă de ceilalţi, de trecutul şi prezentul românesc. Cu participarea extraordinară a Cătălinei Mustaţă şi lansând într-un rol important o talentată tânără actriţă, Diana Avrămuţ, cu susţinerea experimentată a actorului Niki Cristache şi în colaborare cu studenţii facultăţii de teatru din Târgu-Mureş, Efectul Genovese este un spectacol delicat dar plin de forţă, în scenografia lui Bartha József şi în spaţiul sonor creat de muzicianul american de origine română, Lucian Ban.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 17 mai, ora 19
Dontcrybaby
Un spectacol-performance de Eugen Jebeleanu, susţinut de Teatrul Luni de la GreenHours & Compagnie 28, Paris, în cadrul FEST-FDR2014
interzis sub 12 ani
O fată se îndepartează de la drumul ei. O mamă tot timpul departe. O bunică decisă să facă ultimul pas. Un lup în căutarea victimei. Un vânător care-şi caută direcţia….Totul ca-ntr-un ring de box. Este vina individului pentru faptele sale? Sau a societăţii care l-a ghidat?
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 17 mai, ora 21
Pisica verde
De Elise Wilk
Un spectacol în regia artistică a lui Cristi Juncu, susţinut de UNATC Bucureşti, prezentat în cadrul FEST-FDR2014
Studio “Uţu Strugari”, 18 mai, ora 17
Dreaming Romania
Un spectacol susţinut de Asociaţia Centrul Multimedia Teatru Fix, prezentat în cadrul FEST-FDR2014
Dreaming Romania este un spectacol care, prin umor şi ironie, _xtreme o viziune mai relaxată asupra cotidianului. Este o comedie spumoasă despre realităţile României de azi, având are la bază o temă _xtreme de generoasă: creaţia colectivă, dar şi, dincolo de scenă, responsabilitatea colectivă. Acest spectacol profund neconvenţional „atacă” prin râs tiparele comportamentale pe care le regăsim în societatea românească a zilei de astăzi.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 18 mai, ora 19
Cabaretul cuvintelor
Un spectacol în regia artistică a lui Ştefan Iordănescu, prezentat în cadrul FEST-FDR2014
La început a fost un sunet, apoi a fost cuvîntul. Cuvintele au creat propoziţii, propoziţiile au creat fraze, frazele au creat adevărul şi minciuna. Cuvintele s-au umplut de sens. Aceasta ar putea fi o definiţie tandru – ironică a Creaţiei şi acesta este declanşatorul celei mai recente piese a lui Matei Vişniec, Cabaretul cuvintelor, unde cuvintele sunt personaje principale, secundare şi episodice, unde sensul e un foc de artificii care-o ia în toate direcţiile, bucuros să scape de corsetul limbajului. Cabaretul cuvintelor este un exerciţiu în care toate simţurile se coalizează pentru a reinventa noţiunea de comunicare.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 18 mai, ora 21
Forma lucrurilor
De Neil LaBute
Un spectacol în regia lui Cristi Juncu
Adam, student la anglistică, îşi câştigă existenţa lucrând ca paznic într-un muzeu. Aici o cunoaşte pe Evelyn, studentă la arte plastice. Phillip, prietenul cel mai bun al lui Adam, crede că tânăra studentă are o influenţă negativă asupra acestuia. Singura persoană din anturajul său care o acceptă pe Evelyn este Jenny, logodnica lui Phillip. Din studentul timid şi retras, Adam devine o persoană sigură de sine, care îşi poate asuma răspunderea propriilor fapte. Surpriza cea mare îl aşteaptă însă abia la final…
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 13 mai, ora 19.30
Ziua Teatrului Nil
Ziua Teatrului NiL este acea zi din an în care toate trupele de teatru NiL vor juca pe scena Teatrului German de Stat – o adevărată sărbătoare!
Trupa de teatru NiL este trupa oficială a Liceului „Nikolaus Lenau”, din Timişoara. A fost înfiinţată în anul 1996, de Christian Bormann, actor invitat din Germania, împreună cu elevi ai liceului. În anul 1998 s-a înfiinţat trupa de teatru NiL-Junior pentru elevii din ciclul gimnazial, iar în anul 2008 trupa de teatru After NiL la iniţiativa unei studente care a dorit să cultive în continuare pasiunea pentru teatru. Trupele au participat la mai multe festivaluri de teatru şcolar în Germania, Ungaria, Croaţia şi România.
În program figurează următoarele piese: Banca, de Isolde Cobeţ (de la ora 11), Slugă la doi stăpâni, de Carlo Goldoni (ora 13), Barbă albastră sau speranţa femeilor, de Dea Loher (ora 14.30), Chefuri şi vrăjeli, un colaj după A.P. Cehov (ora 16), Uneori ninge în aprilie, de Joao Santos Lopez (ora 17.30), De ce nu Hamlet?, monodramă de Isolde Cobeţ (ora 19) şi Iadul este amintirea fără puterea de a mai schimba ceva,de Jonas Gardell (ora 20.30)
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 15 mai, începând cu ora 11
Ultimele comentarii