În urmă cu un an, în urma unui audit, la Agenţia Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor s-au descoperit nereguli grave în modul de repartizare a dosarelor de despăgubire, constatându-se, totodată, că sunt peste 40.000 de dosare în aşteptare. Printre dosarele cu probleme se numărau peste 1.000 din Timiş. Deşi, atunci, Executivul promitea o descâlcire a neclarităţilor legate de retrocedări, lucrurile nu s-au lămurit nici în prezent.
Niciun fel de date legate de controalele A.N.R.P. în Timiş în 2012 şi 2013
În iulie 2012 se finaliza cu greu un audit la nivelul Agenţiei Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, concluziile verificărilor fiind, după cum se putea anticipa, surprinzătoare. Un exemplu edificator îl reprezenta ierarhizarea dosarelor în funcţie de urgenţele medicale ale proprietarilor, printre diagnosticele invocate şi acceptate pentru urgentarea procesării dosarelor numărându-se infecţie urinară, tahicardie, faptul de a fi fost fumător şi consumator de etanol.
Conform auditului, în 80% dintre dosarele constituite în baza Legii Fondului Funciar, reprezentând titlurile de despăgubire, nu au fost ataşate certificatele care să ateste calitatea de moştenitor. Totodată, s-a constatat că, în unele cazuri, onorariile avocaţilor ajungeau să fie mai mari decât valoarea despăgubirilor.
Tot atunci fost identificate aproape 40.000 de dosare nerezolvate care au fost înregistrate în perioada 2005 – 2011. Din aceste dosare, peste 1.000 de dosare sunt din Timiş – unele în stadiu de aşteptare fără să fi fost repartizate consilierilor, iar altele erau în lucru, fără a fi fost încă analizate. Aceste dosare erau gestionate de Serviciul de Contencios al A.N.R.P., al cărui şef, releva acelaşi raport de audit, nu avea studii juridice, ci de psihologie.
Numărului mare de dosare care sunt în aşteptare la A.N.R.P. i se adaugă, anual, noi şi noi cazuri. Anul trecut, Prefectura Timiş a preluat din judeţ 71 dosare cu propuneri de măsuri reparatorii în echivalent, prin emiterea dispoziţiilor primarilor. Dintre acestea, 100 de dosare, depuse în 2011şi 2012, au fost predate Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, iar 45 sunt în curs de verificare, urmând a fi transmise A.N.R.P.
Pe lângă faptul că, raportat strict la Timiş, A.N.R.P. nu a dovedit că poate gestiona eficient şi rapid situaţia dosarelor cu vechime, o altă ramură de lucru a Agenţiei – cea legată de control – a avut, de asemenea, destule carenţe raportate la nivel local. Astfel, deşi în Timiş sunt extrem de multe probleme legate de retrocedări şi restituiri, pe site-ul A.N.R.P., cu situaţia controalelor efectuate în teritoriu nu doar pe acest an, ci şi pe anul trecut lipsesc cu desăvârşire date legate de realizarea unor controale în Timiş. Cele mai “proaspete” date sunt din 2011, când, de asemenea, pe aplicarea Legii 10/2001, A.N.R.P. nu a făcut nici măcar un control în judeţ. La fel, pe restituirile de fond funciar, în 2011, deşi au controlat 26 de comisii locale şi judeţene de aplicare a legislaţiei în domeniului fondului funciar, inspectorii A.N.R.P. nu au ajuns în Timiş.
Datele mai complete se regăsesc pe site-ul A.N.R.P. pentru anul 2010, când, în ceea ce priveşte aplicarea Legii 10/2001, pe lângă Primăriile Sânnicolau Mare şi Gottlob, reprezentanţii A.N.R.P. au făcut un control la Primăria Timişoara. În urma acestuia, conducerea de atunci a Primăriei a fost amendată, iar la începutul anului trecut Serviciul Juridic al Municipalităţii anunţa ca pe o mare victorie faptul că a reuşit să anuleze această amendă: Un alt litigiu important având ca obiect anularea proceselor-verbale de contravenţie a fost şi cel formulat de Primărie împotriva unui proces-verbal prin a fost dispusă sancţionarea primarului cu amendă în cuantum de 5.000 de lei. Municipalitatea a cerut anularea procesului-verbal, motivând că ar fi ilegal întocmit, şi exonerarea de la plata amenzii. Judecătoria Timişoara, ca prima instanţă, a admis plângerea formulată şi, în consecinţă, a exonerat primarul de la plata amenzii.
Între timp, situaţia s-a schimbat, Serviciul Juridic al Primăriei timişorene menţionând recent că A.N.R.P. a formulat recurs împotriva aceleia sentinţe, pronunţate în decembrie 2011, iar Tribunalul Timiş a admis recursul şi a modificat sentinţa recurată, în sensul admiterii în parte a plângerii contravenţionale.
Este clar însă cam ce efect mai are acum sancţiunea respectivă, dacă nu va fi din nou atacată şi cam care sunt şansele de aplicare, ţinând cont că fost echipă de conducere a Primăriei a fost înlocuită de peste un an.
370 de procese doar la Prefectură
Disfuncţionalităţile survenite la nivelul A.N.R.M.A.P. au, nu o dată, efecte negative la nivelul instituţiilor locale de resort, care sunt primele date în judecată de proprietarii nemulţumiţi. De exemplu, Prefectura Timiş, prin Comisia judeţeană pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, este implicată în aproximativ 370 de cauze aflate pe rolul instanţelor pentru restituiri de terenuri. Cum este de aşteptat, cele mai multe procese, peste 160, vizează punerea în posesie şi eliberarea titlurilor de proprietate pe seama persoanelor validate. Acestora li se adaugă acţiunile formulate de cetăţeni străini împotriva hotărârilor Comisiei judeţene de respingere a cererii acestora de reconstituire a dreptului de proprietate. În multe cazuri este vorba despre moştenitori mai mult sau mai puţini autentici ai unor persoane care au deţinut mari suprafeţe de pământ în Timiş.
Nici la Primăria Timişoara lucrurile nu stau mai bine. Din cele 9.051 de procese cu care Municipalitatea încheia anul trecut, o bună parte erau cele legate de restituiri şi retrocedări. Doar pe Legea 10/ 2001, privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, Primăria are aproximativ 335 de procese. Acest număr mare de procese e cauzat şi de deficienţele la nivelul comisiilor locale de aplicare a legislaţiei din domeniul fondului funciar. Sunt Primării care continuă să se ghideze în acţiunile legate de retrocedări după propriile reguli.
Un exemplu edificator este cel al solicitărilor de retrocedare făcute în temeiul Legii 10/ 2001. În acest caz, dispoziţiile emise de către Primării, conţinând propuneri de măsuri reparatorii, se centralizează la Prefectură. Pe ultimii doi ani, din 100 de dosare transmise Secretariatului Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor şi asupra cărora s-a exercitat controlul de legalitate, în peste 50 de cazuri (adică jumătate) dosarele au trebuit rambursate Primăriilor, pe motiv că nu respectau legislaţia în vigoare.
În multe dintre aceste procese generate de retrocedări, de foarte multe ori pierdute de instituţii, în virtutea necesităţii respectării legilor proprietăţii, unităţile administrative sunt obligate şi la plata de cheltuieli de judecată, care sunt decontate de la buget, din banii contribuabililor. Multe din aceste procese sunt generate de întârzierile foarte mari cu care se acordă despăgubiri sau se fac puneri în posesie.
Fără soluţii pentru criza terenurilor
Multe din aceste litigii nu par să aibă vreo şansă de a fi soluţionate rapid, întrucât autorităţile judeţene însărcinate cu despăgubirea proprietarilor de terenuri deposedaţi abuziv în perioada comunistă continuă să se confrunte cu o criză acută de teren pentru punerea în posesie a timişenilor care au sentinţe definitive şi irevocabile în acest sens.
Comisia judeţeană pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor are nevoie de mii de hectare pentru a pune în aplicare toate hotărârile definitive şi irevocabile de punere în posesie. Numai în Timişoara şi în zonele limitrofe este nevoie de aproximativ o mie de hectare de teren, şi încă sunt înregistrate cereri de retrocedare.
Deşi sute de mii de titluri de proprietate au fost semnate de Prefectura Timiş de la înfiinţarea acesteia, în 1992, şi până acum, totalizând 520.000 de hectare care au ajuns la foştii proprietari, revoluţionari sau veterani de război, încă se înregistrează cereri de retrocedare, cereri pe care instituţia nu le poate onora.
În prezent, cea mai gravă problemă se înregistrează în comuna Saravale, unde locuitorii cer retrocedarea a 3.000 de hectare, însă localitatea are disponibile doar 600 de hectare de teren. Nu e însă decât un exemplu dintr-un lung şir.
Fostul subprefect de Timiş, Marossy Zoltan (foto), spune că Timişoara este campioană la acest deficit de terenuri, dar că probleme mari sunt şi în localităţile din jurul municipiului, unde şi preţurile terenurilor au fost mai mari înainte de criză. “Nu este niciun secret că, în general, în Timişoara şi în jurul Timişoarei, în comunele limitrofe sunt cele mai mari probleme legate de retrocedări, pentru că nu se mai găsesc suprafeţele necesare punerii în posesie. Pe lângă Giroc, Ghiroda, Dumbrăviţa probleme mari legate de retrocedări mai sunt însă şi la Lovrin sau Periam”, spune Marossy Zoltan.
Cum ultimele rezerve de teren ale Statului sunt necesare pentru multiplele proiecte de infrastructură care sunt planificate în judeţ, de la tronsoane de autostradă până la centre intermeodale de transport sau parcuri industriale ori fotovoltaice, criza de terenuri şi miile de procese aferente nu dau semne că s-ar putea stopa în Timiş, ci, din contră, situaţia pare a fi tot mai greu de rezolvat, de la an la an.
Ultimele comentarii