Raportul GRECO, un test pentru guvernarea Dăncilă

Premierul Viorica Dăncilă va avea de ales între a ţine cont de recomandările GRECO şi a desfiinţa Secţia pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, dovedind că vrea să schimbe linia anti-justiţie pe care s-au plasat în ultimii ani şi PSD, şi guvernarea, sau le va putea ignora, demonstrând că interesele României în raport cu partenerii săi europeni sunt mai puţin importante decât cele de clan politico-penal.

 

Raportul GRECO (Grupul Statelor împotriva Corupţiei, organism al Consiliului Europei la care au aderat 49 de state, printre care şi SUA), un Raport de follow-up, care urmează unui Raport ad-hoc adoptat în martie 2018), arată că doar una dintre cele cinci recomandări făcute României anul trecut au fost implementate. Una dintre cele ignorate vizează funcţionarea controversatei Secții pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, înfiinţată în noiembrie 2018, prin ordonanţă de urgenţă, ca armă de cuminţire sau şantaj a magistraţilor care mai au curajul să intre peste afacerile oamenilor Puterii şi ale susţinătorilor acestora. O secţie pe care GRECO o numeşte „anomalie a cadrului instituţional”, reamintind că „a evaluat crearea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție ca una dintre cele mai controversate modificări; a fost văzută ca o anomalie a cadrului instituțional existent, care ar putea conduce la conflicte de competență și ar putea fi folosită necorespunzător și supusă unei ingerințe nejustificate în procesul de justiție penală. (…) GRECO este în mod serios îngrijorat de consecințele pe care aceste evoluții le au asupra independenței sistemului judiciar, precum și asupra luptei împotriva corupției în România, și insistă ca Secția de urmărire penală pentru investigarea infracțiunilor din justiție să fie desființată.”

La fel cum, în primăvara anului trecut, fostul ministru al Justiţiei, Tudorel Toader – care părea să se fi erijat în avocat al puşcăriabililor de la putere, clama că „expertul GRECO nu poate să treacă peste voința legiuitorului național, voință verificată de CCR”, acum, în mod previzibil, s-a activat instantaneu parte din corul celor care, de ani de zile, scot panglici suveraniste de câte ori dinspre Occident vine o critică la adresa derapajelor instituţionale autohtone. Sunt din aceeaşi zonă cu cei care, când nu le convine vreo critică din partea partenerilor externi ai României şi mai ales când unele reacţii oficiale ale instituţiilor euro-atlantice ameninţă să le strice jocurile şi să le vulnerabilizeze reţeaua subterană, recurg, în mod fals şi manipulativ, la placa cu „imixtiunea în treburile interne”, cu „suveranitatea”, cu „România colonie”.

Europarlamentarul PSD Maria Grapini, de exemplu, nu a ratat ocazia să se exprime pe subiect, neieşind din cadrul unei retorici deja cunoscute: „Intrarea în Schengen și ridicarea MCV trebuie rezolvate pentru că merităm asta, nu pentru că acceptăm mici sau mari cedări de legislație! Este tot o chestiune de suveranitate.”

Lumea Justiţiei, un partener mediatic de încredere al PSD-ALDE în lupta lor cu „statul paralel” se poate spune, elogiat şi citat intens de propaganda rusă, scrie că „GRECO ne tratează ca pe o colonie – Experţii GRECO imixtionează grav în politica penală a României”. Pentru completarea tabloului, doi dintre ziariştii care scriu al LuJu, Răzvan Savaliuc și Adina Anghelescu-Stancu, au fost menţionaţi într-o investigaţie Newsweek, ca „justiţiari plătiţi de PSD” care, în 2018, „au facturat prestații pentru PSD” de peste 300.000 de lei prin firma Jurindex Media SRL.

Florin Iordache riposta şi el, ţâfnos, şi invoca în mod parşiv argumentul că Parlamentul e singurul care poate modifica legislația. Da, este forul legislativ, dar ceea ce nu spune Florin Iordache este că majoritatea parlamentară are obligaţia să ţină cont şi de regulile clubului euro-atlantic din care România face parte, să nu promulge legi care afectează democraţia, statul de drept, separaţia puterilor în stat, cum au făcut, de altfel, nu o dată în ultimii şapte ani.

Ce te faci, însă, ca om cinstit, dacă majoritatea parlamentară lucrează în favoarea unui grup infracţional organizat, dacă emite legi pentru a scăpa de răspundere penală politicieni de la vârful Puterii ori legi menite să relaxeze legislaţia penală favorizând afacerile ilicite cu bani publici pe care le au oameni ai Puterii sau camarila lor politico-financiară? Ajungi să te simţi mai în siguranţă doar ştiind că ţara este inclusă într-un mecanism internaţional de monitorizare, parte, la rândul său, a unui club care oferă beneficii, dar imune şi reguli şi obligaţii. Recomandările GRECO nu sunt opţionale, cum clamează unii. O arată Regulamentul de procedură al GRECO, la art. 30, care prevede că membrii GRECO trebuie să se conformeze recomandărilor și să le pună în practică într-o limită de timp stabilită de GRECO. Dar, sigur, aceste reguli pot fi şi ignorate de Puterea politică. Pe riscul nostru, însă.

După încarcerarea lui Liviu Dragnea, premierul Viorica Dăncilă a declarat că PSD va abandona controversatele modificări aduse la legile justiţiei în numele unei zise reforme judiciare. Acum este un moment în care va arăta dacă a făcut declaraţie cu bună-credinţă sau din demagogie. Va avea de ales între a ţine cont de recomandările GRECO şi a desfiinţa SIIJ, dovedind că într-adevăr vrea să schimbe linia anti-justiţie pe care s-au plasat în ultimii ani şi PSD, şi guvernarea, că vrea să repare dezastrele făcute în justiţie în ultimii doi ani şi jumătate. Sau le va putea ignora, demonstrând că interesele României în raport cu partenerii săi europeni sunt mai puţin importante decât cele de clan penal-politic şi că este captiva unor astfel de găşti care au dus, în ultimii doi ani, un deloc dezinteresat război cu Justiţia independentă.

 

Articol publicat şi în Puterea a Cincea.

Print Friendly, PDF & Email