Chiar dacă resimte acut restricțiile impuse în contextul pandemiei covid-19 în ceea ce înseamnă traficul aerian și de pasageri, administrația Aeroportului Internaţional Timișoara anunţă că a continuat implementarea proiectelor de dezvoltare demarate anterior și a demarat o nouă serie de proiecte.
Luna trecută au fost finalizate lucrările de construcţie a Terminalului Sosiri Curse Externe Pasageri. Se estimează că în luna iunie terminalul va fi complet funcțional. Valoarea acestui proiect, a cărui construcţie a început în 4 februarie 2019, este de peste 30 de milioane de lei.
A fost demarată procedura de achiziţie de echipamente de siguranță și securitate, proiectul de investiții. Acesta include două achiziții importante: două autospeciale PSI, în valoare de aproape nouă milioane de lei, care urmează a fi cumpărate până în luna iulie, şi a unui sistem integrat pentru controlul de securitate, în valoare de aproape 39 de milioane de lei, care urmează a fi achiziţionat până în octombrie.
Luna aceasta va fi semnat contractul de finanțare pentru realizarea Terminalului Plecări Curse Externe, un proiect în valoare de peste 184 de milioane de lei. Acesta va avea o suprafață construită desfășurată de 12.000 mp, un sistem control de securitate dimensionat pentru șase filtre complet echipate și dotările necesare pentru controlul bagajelor de cală, şapte lifturi de persoane și marfă, 18 ghișee check-in, şase cabine destinate activității Poliției de Frontieră şi şase porți automate de scanare documente. Contractul va fi finalizat în 30 luni, iar terminalul Plecări Externe va fi funcțional începând cu data de 1 ianuarie 2024.
Se lucrează, de asemenea, la realizarea unui Terminal Cargo Aerian de 4.000 mp, care vizează dezvoltarea spațiilor destinate transportului mărfurilor pe calea aerului. Noul terminal cargo urmează să fie funcțional în trimestrul II al anului 2022, dar construirea acestuia, transmite administraţia Aeroportului,va fi demarată numai în condițiile garantării ferme a închirierii pentru întreaga perioadă de amortizare a investiției , de10 -15 ani.
În perioada imediat următoare vor fi achiziţionate servicii de consultanță pentru obținerea finanțării destinate realizării Sistemului Integrat de Securitate Aeronautică. Valoarea totală a proiectului este estimată la 95 de milioane lei și va fi realizat din fonduri europene nerambursabile. Investiția va fi finalizată în luna decembrie 2023.
Vor fi achiziţionate echipamente destinate activităților economice şi non-economice în Domeniul Siguranței Aeronautice, în valoare totală de aproape 25 de milioane de lei. Termenul de finalizare a achiziției este estimat pentru sfârșitul anului 2023.
Conducerea Aeroportului spune că va fi realizat un Centru Intermodal de Transport Pasageri, proiect care presupune realizarea, pe latura de sud a parcării auto, a unei stații CFR (punct oprire) care va permite accesul la aeroport atât al pasagerilor care pleacă din Timișoara, cât și al celor din regiunea Vest care optează pentru acest mijloc de transport. Obiectivul de investiții se află în faza de proiectare a studiului de fezabilitate și va fi realizat de către CFR Infrastructură, cu termen de finalizare estimat pentru sfârșitul anului 2023. Valoarea proiectului este de aproximativ 8,5 milioane de lei.
Anul acesta va începe şi construcţia Centrului Intermodal Cargo Timișoara, care are ca termen de finalizare anul 2030. Terenul pus la dispoziție de către Aeroportul Internațional Timișoara, spune conducerea instituţiie, poate asigura o suprafață de până la 650.000 mp. În primă etapă se va realiza un terminal cargo aerian cu suprafață de 4.000 mp, urmând ca ulterior centrul să fie dezvoltat și pentru zona rutieră și feroviară. Valoarea totală a investiției este estimată la 750 de milioane de lei. Pentru realizarea integrală a proiectului se va avea în vedere cooperarea cu Consiliul Județean Timiș și cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, într-o proporție financiară care nu a fost decisă până în prezent.
De asemenea vor fi făcite reparaţii capitale la pista de decolare – aterizare și la căile de rulare. Costurile sunt estimate la 250 de milioane de lei și vor fi finanțate din bugetul de stat.
„În această situație de revenire, aeroportul trebuie pregătit din toate punctele de vedere pentru creșterea traficului aerian, de pasageri și mărfuri. Zilele acestea se pun bazele realizării unor facilități de transport aerian pentru mărfuri perisabile și animale vii, fără precedent la nivel național. Impactul pe termen imediat și mediu, dar mai ales pe termen lung al acestei investiții va fi unul deosebit pentru producătorii și procesatorii de carne, dar și pentru cei care vor exporta alte categorii de mărfuri perisabile în afara continentului dar și în Uniunea Europeană”, declară Dorel Grădinaru, directorul general al Aeroportului Internațional Timișoara.
Ultimele comentarii