Un proiect care a vizat modernizarea transportului public intermodal din Timișoara va permite utilizarea, începând cu 1 iunie, în mod gratuit, a 300 de biciclete. Care ar urma să fie utilizate cu precădere pentru deplasarea între stațiile de transport în comun.
Reprezentanții Municipalității anunţă că Primăria Timișoara a finalizat proiectul intitulat „Modernizarea stațiilor de transport public intermodal la nivelul Polului de Creștere Timișoara”. În cadul căruia au fost achiziționate 300 de biciclete, care vor putea fi utilizate, gratuit, începând cu 1 iunie. Bicicletele vor putea fi închiriate în regim self-service, de la 25 de stații de închiriere amplasate în oraș. Bicicletele ar urma să fie utilizate cu precădere pentru deplasarea între stațiile de transport în comun, timpul maxim permis pentru fiecare utilizare fiind de o oră.
Proiectul, a cărui valoare totală aprobată a fost de 7.489.225,70 lei, din care s-au cheltuit, până la final, 6.831.195,41 lei, a beneficiat de o finanțare nerambursabilă din fonduri europene de 5.025.956,78 lei. Sumele investite au permis, pe lângă achiziționarea celor 300 de biciclete, și realizarea unei rețele de 25 de stații de închiriere, precum și dezvoltarea, pe teritoriul oraşului, a unei rețele de piste și trasee destinate bicicliștilor, amenajarea unor intersecții și repararea a 23 de kilometri de piste deja existente. În plus, din fondurile alocate proiectului s-au construit și 11 stații de transport în comun și a fost derulată și o campanie de promovare a bicicletei ca mijloc de transport.
Potrivit informațiilor oferite de managerul de proiect Andreea Bălan, proiectul recent finalizat va permite administrarea sistemului pentru stațiile de biciclete, în baza colectării tuturor datelor la nivelul a două servere centrale, localizate în sediul Primăriei. De pe aceste servere, vor putea fi accesate rapoarte care vor include date referitoare la gradul de utilizare și de ocupare a bicicletelor, fișe ale utilizatorilor sau indicatori de stare. Întreaga rețea de stații astfel realizată operează prin intermediul internetului, acesta reprezentând suportul de transmitere a datelor, informează reprezentanții echipei de implementare a proiectului. Aceștia precizează că protocoalele de comunicații de date, precum și procedurile de autentificare la sistem sunt securizate conform standardelor existente în domeniu.
Autentificarea utilizatorilor la sistem se va realiza pe baza unui card de acces personal, care le va fi eliberat utilizatorilor în 9 dintre cele 13 centre RATT de vânzare de bilete, iar operarea cu interfața rețelei se va face prin intermediul unor ecrane senzitive. Eliberarea bicicletelor se va face prin comandă automatizată, în urma identificării utilizatorilor de către sistem, iar mecanismele automate de securizare cu care sunt prevăzute bicicletele sunt de tip anti-vandal, acestea fiind dotate și cu sisteme de protecție pentru cazul în care intervin pene de curent sau alt gen de erori. Conectivitatea stațiilor la internet va fi posibilă grație unor tehnologii avansate (conexiune LAN, wireless sau GSM).
Referindu-se la modul în care, începând cu 1 iunie, vor putea fi utilizate bicicletele, primarul Nicolae Robu a explicat că, în perspectivă, se va încerca integrarea cardurilor care vor permite utilizarea bicicletelor în cadrul cardului RATT, care ar urma să îngăduie, astfel, și dreptul de utilizare a bicicletelor amplasate în stațiile RATT. „Acum, cei interesaţi trebuie să îşi ia un card special de la 9 din cele 13 chioşcuri ale RATT. Totul este gratuit. Cetăţeanul trebuie să prezinte buletinul, să completeze nişte formulare, se notează CNP-ul de pe buletin, astfel încât să se ştie în orice moment la cine este fiecare bicicletă”, explică edilul.
Managerul proiectului, Andreea Bălan, a precizat și că, întrucât este vorba despre un sistem de transport public intrermodal, bicicletele nu vor putea fi utilizate în scop de agrement. În momentul în care se va demara producerea cardurilor, va fi întocmit și un regulament de utilizare care va prevedea inclusiv intervalul pentru care este valabil un împrumut. Interval care, în acest moment, este de o oră, la expirarea căreia, dacă persoana care a împrumutat bicicleta nu o restituie, se declanșează sistemul de alarmare.
Bicicletele vor putea fi utilizate gratuit timp de cinci ani, după care reprezentanții Primăriei vor decide asupra valorii taxei de închiriere și asupra modului în care se va proceda cu acestea.
Frumos din partea lor. Astfel de proiecte ar trebui incurajate cat mai des, pentru a dezvolta acest segment, al populatiei care merge cu bicicleta, in detrimentul mijloacelor de transport clasice.