Se doreşte modificarea Codului rutier astfel încât să fie limitată circulaţia autovehiculelor înmatriculate în alte state şi conduse de către rezidenţi români. Motivul? Maşinile înmatriculate în Bulgaria, conduse de către cetăţeni români, au fost responsabile de 8% din accidentele produse anul trecut în România, cu toate că raportat la parcul auto naţional numărul acestora abia depăşteşte două procente. Un lucru îmbucurător, raportat la Timiş este faptul că numărul înmatriculărilor este în creştere în judeţ, ceea ce înseamnă că înmatriculările în Bulgaria nu reprezintă o variantă demnă de luat în seamă pentru majoritatea şoferilor timişeni.
Statistici îngrijorătoare
În 2013 autovehiculele înmatriculate în Bulgaria au fost implicate pe teritoriul României în 942 de accidente de circulaţie, soldate cu victime omeneşti, dintre care, potrivit Poliţiei Române, în 691 de situaţii, adică în 73% din cazuri, vinovăţia a aparţinut conducătorilor auto. În total, anul trecut s-au produs 8.550 de accidente de circulaţie, din care au rezultat 1.859 de persoane decedate şi 8.155 de persoane grav rănite.
În momentul de faţă, în România sunt înmatriculate 4,8 milioane de autoturisme şi vehicule comerciale. Raportat la acest număr, maşinile înmatriculate în Bulgaria reprezintă 2,3%, însă calculat la numărul de accidente, maşinile înmatriculate în Bulgaria reprezintă peste 11% din numărul total de accidente. Mai mult, dacă se raportează la numărul de cazuri în care şoferul unei maşini înmatriculate în Bulgaria, din cele peste 8.500 de accidente, 8% au avut ca vinovat conducătorul unui vehicul înmatriculat la sud de Dunăre.
În acest context, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România susţine limitarea autovehiculelor înmatriculate în alte state. „APIA susţine modificarea Codului rutier astfel încât să fie limitată circulaţia autovehiculelor înmatriculate în alte state şi conduse de către rezidenţi români, modificare realizată printr-o măsură inspirată din practica europeană. Prin acest lucru se doreşte limitarea problemelor legate de siguranţa în trafic, dar şi a problemelor legate de decontarea asigurărilor”, au spus oficialii APIA.
Principala problemă a maşinilor înmatriculate în Bulgaria este faptul că acestea sunt deţinute oficial de cetăţeni bulgari, pe numele cărora sunt înscrise sute sau chiar mii de maşini, potrivit unor surse apropiate Poliţiei, motiv pentru care în cazul unui incident rutier, identificarea conducătorului auto este foarte dificilă.
Astfel de măsuri au fost adoptate de mai multe ţări membre ale UE, tocmai pentru a permite identificarea uşoară a conducătorilor auto în cazul unui eveniment rutier, dar şi pentru eliminarea evaziunii fiscale.
Pierderi financiare pentru Statul român
Un vehicul înmatriculat într-un alt stat va plăti taxă de primă înmatriculare şi impozit anual în statul respectiv, nu în cel în care circulă, unde are obligaţia doar de a plăti taxa de drum. Românii au luat decizia de a înmatricula maşini în Bulgaria pentru a evita taxa de primă înmatriculare, care din 2007 încoace a cunoscut mai multe denumiri şi forme de calcul, astfel încât aceştia au contribuit la bugetul de stat al Bulgariei, şi nu la cel al României. Luând în calcul o taxă de poluare medie de 1.000 de euro, Statul român a pierdut peste 100 de milioane de euro într-o perioadă în care a fost nevoit să reducă salarii, să taie din investiţii şi să contracteze împrumuturi de la Fondul Monetar Internaţional. În plus, Statul pierde anual bani nu numai din neîncasarea taxei la prima înmatriculare, ci şi din impozitul anual care merge direct în bugetul bulgar.
Printre ţările care au limitat circulaţia maşinilor conduse de rezidenţi dar înmatriculate în alte ţări se numără Olanda, Spania, Finlanda şi Ungaria, unde cetăţenii obişnuiau să înmatriculeze maşini la mâna a doua în Slovacia.
Numărul de înmatriculări, în creştere în Timiş
Din acest punct de vedere, un aspect îmbucurător, raportat la Timiş este faptul că numărul înmatriculărilor este în creştere în judeţ. “Conform datelor centralizate pentru bilanţul pe şase luni, se constată o creştere a numărului de înmatriculări cu peste 10%”, declară Dan Jurcă, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise şi Înmatriculări Auto Timiş. Acest lucru este de natură să sugereze că înmatriculările în Bulgaria nu reprezintă o variantă demnă de luat în seamă pentru majoritatea şoferilor timişeni.
Potrivit statisticilor RAR, în fiecare an, un procent semnificativ din maşinile înmatriculate în Timiş, peste 30%, sunt autoturisme la mâna a doua, aduse din ţările vest europene. Totuşi, mai mult de jumătate dintre maşinile aduse din străinătate şi trecute prin verificările RAR Timiş sunt destinate vânzării în alte judeţe. Anual, la un număr mediu de peste 35.000 de verificări RAR întreprinse la nivelul judeţului, 35% vizează maşini aduse din străinătate.
Ultimele comentarii