Cei interesaţi de mărci românești, publicitate și grafică, dar și cei care își doresc să (re)descopere atmosfera din casele românilor şi din magazinele din perioada interbelică și din cea comunistă sunt invitați să viziteze muzeul pop-up de publicitate și branduri românești Made in RO, din Iulius Town. Sunt mii de exponate, printre care și o colecție impresionantă de branduri din Banat.
Iulius Town găzduiește până pe 13 iunie un muzeu pop-up nonconformist. Cele peste 2.500 de exponate care spun povestea unor branduri celebre din viața de zi cu zi a mai multor generații ne îndeamnă să redescoperim ceea ce a înseamnat producția și designul Made in RO.
Selecția de lucrări de artă publicitară și obiecte reunește piese autentice din patru perioade de timp distincte: antebelic, interbelic, perioada comunistă și întoarcerea la capitalismul din perioada contemporană – conţinând atât printuri (afişe, ziare, reviste), cât şi obiecte reprezentative pentru designul industrial de produse de larg consum, în decoruri autentice de epocă, prezentând o cronică fizică a memoriei economiei României în care se promovează identitatea culturală și istorică a industriilor creative.
În cadrul expoziţiei poate fi admirată o colecție-cabinet de curiozități, care cuprinde „anunciuri” venite din alte timpuri, alături de o expunere de mărci naționale mai vechi și mai noi, precum: șoșoni Mociornița, ateliere de croitorie și încălțăminte interbelice, motoretele Victoria sau Mobra, apoi binecunoscutul Guban, ciorapi Adesgo, pastele de dinți Cristal și Kalodont, locomotivele Malaxa, Loteria Română, CEC, uleiul Luboil-Unirea, Revistele Realitatea Ilustrată, Dimineața și ale Oficiului Național de Turism, săpunurile Pisica și Cheia, lămpile Tungsram M.R., cosmeticele Farmec, primele sticle de Pepsi-Cola și CI-CO sigilate, fabrica de telefoane Standard, PECO, Dacia, biscuiții Eugenia, ciocolățica ROM, mașinăriile de gătit Aragaz, aspiratorul Ideal, Danubiana, Electronica și Tehnoton Iași, bicicletele Pegas, supele Supco, magazinele Unirea și Victoria, Brifcor, apoi mărcile anilor ’90 care au anunțat sosirea capitalismului și multe altele.
Publicul poate afla și cum a apărut publicitatea ca activitate în România, dar și poveștile din spatele reclamelor și ale brandurilor naționale de altădată. Sunt expuse obiecte autentice și artefacte ale brandurilor iconice, ambalaje, afișe, materiale grafice, propagandă politică, postere, machete, ziare și reviste cu reclame, produse casnice de larg consum, cosmetice, jucării, textile, electronice și electrocasnice, produse alimentare, clipuri TV, reclame din arhive, mașini autohtone și multe alte surprize expoziționale din alte vremuri trecute, produse dedicate industriei și brandurilor iconice din Iași, dar și o colecție impresionantă inclusiv de mărci emblematice pentru regiunea Banatului.
Programul Made in RO deține și o componentă educativă pentru pasionații de arte vizuale, design, modă, publicitate, istoria media, personalități și practicieni din domeniul comunicării, dar și publicul larg, nostalgic sau simplu amator al mărcilor naționale.
Expoziția este găzduită de Iulius Town între 1 – 13 iunie. Intrarea este liberă, iar evenimentul este cuprins și în programul celei de a XVI-a ediții a Nopții Muzeelor, care va avea loc în data de 12 iunie.
La finalul lunii mai a putut fi admirată în Palas Iași. Următoarea destinație a exponatelor este Iulius Mall Cluj. Proiectul Made in RO este inițiat și organizat de Asociația ESCU.
Ultimele comentarii