Un proiect de iniţiativă legislativă supus recent dezbaterii în Parlamentul European a readus în atenţia opiniei publice un subiect extrem de controversat: cel al liberalizării avorturilor în spaţiul european. Proiectul nega embrionului aflat în diverse stadii evolutive calitatea umană şi invoca necesitatea creării unor mecanisme care să îngrădească dreptul personalului medical să recurgă la obiecţia pe motive de conştiinţă pentru a justifica refuzul de a mai efectua întreruperi de sarcină.
O iniţiativă extrem de controversată
Iniţiativa deputatului socialist portughez Edite Estrela – care viza liberalizarea avorturilor – a fost supusă votului în plenul Parlamentului European la finalul lunii octombrie. Atunci, proiectul a fost respins cu 351 de voturi, în vreme ce 319 europarlamentari s-au pronunţat în favoarea sa şi 18 s-au abţinut. Europarlamentarii români care au votat favorabil proiectului au fost Renate Weber, Norica Nicolai, Victor Boştinaru, Corina Creţu, Minodora Cliveti, George Sabin Cutaş, Vasilica Viorica Dăncilă, Ioan Enciu, Cătălin Sorin Ivan, Ioan Mircea Paşcu, Daciana Octavia Sârbu, Claudiu Ciprian Tănăsescu.
Proiectul îi nega copilului aflat în stadiul fetal calitatea umană. Subiectul în sine, ale cărui implicaţii de natură etică, filosofică şi religioasă sunt extrem de complexe, a fost amplu dezbătut şi în rândul societăţii civile europene, care s-a mobilizat prompt, născând o contraofensivă cetăţenească intitulată “Unul dintre noi ECI(2012)000005”, care a strâns peste 1.400.000 de semnături din toate ţările europene, inclusiv din România.
Şi asta deoarece câteva paragrafe au stârnit controverse majore. Astfel, în cuprinsul paragrafului 34, textul iniţiativei legislative propune ca ”în ceea ce priveşte drepturile omului şi sănătatea publică, serviciile de calitate privind avortul să devină legale, sigure şi accesibile tuturor în cadrul sistemelor publice de sănătate din statele membre, inclusiv femeilor nerezidente care solicită adesea aceste servicii în alte ţări din cauza legislaţiei restrictive în materie de avort din ţara lor de origine”. Apoi, finalul paragrafului 35 include şi o recomandare adresată statelor membre, cărora le este solicitat ”să reglementeze şi să monitorizeze recurgerea la obiecţia pe motive de conştiinţă în profesiile-cheie, pentru a se asigura că asistenţa în materie de sănătate reproductivă este garantată ca drept fundamental”.
În replică faţă de această abordare, textul petiţiei „Unul dintre noi” îi atenţionează pe susţinătorii proiectului că demnitatea şi integritatea embrionului uman trebuie respectate şi că U.E. ar trebui să interzică şi să pună capăt finanţării activităţilor ce implică distrugerea embrionilor umani, în special în domeniul cercetării, al ajutorului pentru dezvoltare şi al sănătăţii publice.
Respingerea proiectului Estrela în forma iniţială în care el a fost supus dezbaterilor în Parlamentul European şi retrimiterea sa în comisia de specialitate pentru a fi reanalizat a fost socotit o izbândă a activiştilor pro-viaţă. Faptul nu echivalează însă cu respingerea definitivă a proiectului de pe agenda de discuţii a P.E. Proiectul va fi readus în dezbatere în perspectivă, într-o altă formă.
Un singur partid din România a reacţionat împotrivă
În România, iniţiativa civică “Unul dintre noi” şi petiţia aferentă au beneficiat de un grad de cunoaştere destul de scăzut, iar discuţiile despre implicaţiile avortului, precum şi consideraţiile de natură etică, filosofică sau religioasă au rămas aproape exclusiv în apanajul reprezentanţilor bisericilor sau al specialiştilor în bioetică.
Singurul partid politic care a formulat o poziţie tranşantă pe marginea controversatului proiect a fost Noua Republică. Potrivit reprezentanţilor N.R., “nicio persoană, spital sau instituţie nu poate face obiectul presiunilor, nu poate fi considerată responsabilă sau discriminată în vreun fel pentru că refuză să efectueze, să accepte efectuarea în incinta sa sau să asiste la practici care ar putea provoca moartea unui embrion uman”. N.R. reclamă că “raportul Estrela” neagă dreptul statelor naţionale de a decide în acest domeniu şi anunţă că va monitoriza activ procesul de vot din Parlamentul European şi va face publică lista tuturor europarlamentarilor români care au votat în favoarea acestei iniţiative, pe motiv că acţionează împotriva interesului naţional al României.
România, lider european la incidenţa avorturilor
În 2012, în România au avut loc în medie 400 de avorturi pe zi, fapt care ne plasează pe primul loc în Europa în ce priveşte rata avorturilor. Un element îngrijorător se leagă de numărul mare al tinerelor cu vârsta cuprinsă între 11 – 19 ani care au optat pentru întreruperi de sarcină. Doar în intervalul ianuarie 2012 – martie 2013, peste 10.000 de adolescente au recurs la avort. Şi aici vorbim doar despre întreruperile de sarcină făcute în sistemul sanitar de stat. Deci, luându-le în calcul şi pe cele făcute în sistemul sanitar privat, care nu sunt însă făcute publice, numărul acestora e mult mai mare.
Dr. Ionel Cioată : „Nu ne poate fi impusă o dictatură a conştiinţei”
Avortul denotă nu doar necunoaşterea sau neaplicarea unor tehnici de contracepţie, ci şi fragilul nivel de asumare a unor concepte ce derivă din cultura religioasă tradiţională ortodoxă. Invocarea obiecţiei morale este socotită încă o excepţie în România, deşi ea a devenit un fapt obişnuit în multe dintre ţările Europei occidentale. Unde, mai bine de jumătate din personalul medical de specialitate nu practică sau nu a practicat niciodată avortul, invocând contradicţia dintre solicitarea pacientului şi principiile religioase sau morale proprii.
În rândul medicilor din Timişoara există profesionişti care se prevalează de dreptul lor de a invoca obiecţia pe motive de conştiinţă.
Unul dintre cei care fac uz de acest drept, încă din anul 2000, este medicul timişorean Ionel Cioată. Acesta spune că este unul dintre semnatarii petiţiei online „Unul dintre noi”, care s-a opus din start iniţiativei legislative a deputatului Edite Estrela. „Nicio lege din lume nu ne poate limita dreptul la a invoca obiecţia pe motive de conştiinţă”, a declarat tranşant medicul timişorean. „Dacă Dumnezeu ne îngăduie fiecăruia dintre noi dreptul la liberul arbitru, atunci cu atât mai puţin o lege ne poate îngrădi dreptul la a ne manifesta liberul arbitru. Nu ne poate fi impusă o dictatură a conştiinţei şi nici o limitare a drepturilor noastre civile, morale sau religioase. Noi nu suntem în măsură să putem decide asupra vieţii unei fiinţe, chiar dacă această fiinţă se află doar în stadiul de embrion. Această viaţă este dată de Dumnezeu şi, încă din prima clipă, cea a unirii spermatozoidului cu ovulul, în acea minune care se întâmplă, se nasc nişte forţe. Aceasta este forţa vieţii, care vine de la Dumnezeu, aşa că putem vorbi despre o formă de viaţă încă din prima clipă”, declară dr. Ionel Cioată referindu-se la specificările din textul proiectului de iniţiativă legislativă potrivit cărora embrionului îi era negată natura umană.
În legătură cu motivele care l-au determinat să opteze pentru dreptul la a invoca obiecţia pe motive de conştiinţă, Ionel Cioată declară că există nevoi mult mai importante şi mai elevate decât nevoile materiale, iar acestea sunt nevoile sufletului. “Eu sunt ortodox şi am avut de multe ori întâlniri de suflet admirabile cu oameni deosebiţi, şi nu numai din sfera religioasă. Şi, în urma discuţiilor, am decis aceasta… Ceea ce făceam eu ca medic nu era drumul pe care eu trebuia să mai merg, nici pentru mine, nici pentru sufletul meu. Orice copil care vine pe lume vine de la Dumnezeu şi trebuie socotit ca fiind un dar, iar viaţa va dovedi ce dar aduce acel copil cu sine. Pentru că tot ceea ce se întâmplă în viaţă are un scop, un rol. De multe ori, Dumnezeu îţi dă alături un suflet, iar prezenţa lui te poate salva de la însingurare sau de la disperare. Dar de asta îţi vei da seama abia pe parcurs. Viaţa este un dar care nu trebuie nesocotit. Sunt oameni care stau o viaţă întreagă în scaun cu rotile şi nu pot să se mişte. Şi cu toate astea trăiesc şi îşi doresc să trăiască”, mai spune dr. Cioată. Acesta face un apel pentru “unirea inimilor” şi la lupta pentru viaţă, “şi aici, în România, şi pretutindeni în lume, pentru că aceşti copii care vin acum pe lume reprezintă viitorul”.
Dr. Cioată susţine că aceasta este raţiunea pentru care orice prevedere legală care ar limita drepturile personalului medical la invocarea obiecţiei de conştiinţă sau care ar limita accesul tinerelor femei la consilierea împotriva avortului „este împotriva omului şi a laturii sale spirituale”.
Poziţia Bisericii Ortodoxe, una singură şi foarte cunoscută
Chestionat la rândul său asupra poziţiei Bisericii Ortodoxe în privinţa liberalizării avorturilor, în contextul readus recent în discuţie de deputatul socialist Edite Estrela, preotul Marius Florescu, purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Banatului, spune că punctul de vedere al reprezentanţilor Bisericii Ortodoxe “este unul singur şi acesta este foarte cunoscut”. B.O.R. rămâne pe o opoziţie fermă faţă de orice măsură care ar nesocoti viaţa, indiferent de stadiul evolutiv în care se află ea.
Ultimele comentarii