Regionalizarea ANAF stârneşte nemulţumiri

ANAFNoua reorganizare a ANAF, care a dus la centralizarea regională a compartimentelor pentru contribuabili mijlocii, stârneşte nemulţumiri în vestul ţării, unde compartimentele pentru contribuabili mijlocii din judeţele învecinate au fost preluate de către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Timişoara.

 

Contribuabili puşi pe drumuri

Noua reorganizare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a centralizat în Direcţiile Regionale fostele compartimente care se ocupau de contribuabilii mijlocii la nivel judeţean. Astfel, unii contribuabili mijlocii din judeţele Arad, Hunedoara sau Caraş-Severin s-au trezit că trebuie să vină la Timişoara atunci când au nevoie de anumite documente, aglomerând structurile de specialitate de pe plan local.

La Arad, de pildă, Confederaţia Patronatului Român şi-a exprimat public nemulţumirea, arătând că peste 400 de oameni de afaceri sunt puşi pe drumuri, trebuind să vină la Timişoara atunci când au nevoie de anumite documente fiscale. “Încetul cu încetul, instituţiile au început să fie mutate de la Arad la Timişoara, astfel încât cred că se forţează regionalizarea. Noi, arădenii vom fi nevoiţi să mergem acolo să obţinem o adeverinţă că nu avem nevoie de adeverinţă. Vom fi decapitalizaţi complet dacă vom fi nevoiţi să începem să umblăm pe la Timişoara pentru orice document”, declară Marin Crişan, preşedintele Filialei Arad a Confederaţiei Patronatului Român.

Reprezentanţii aceleiaşi filiale arădene spun că, pe vremea în care era doar raion, dacă se trimitea o cerere de la Arad, dura trei luni până se primea un răspuns. “Mai mult, în Zona de Vest era un singur centru universitar, la Timişoara, iar tinerii noştri plecau acolo la studii şi mulţi nu se mai întorceau acasă. Am trăit vremurile acelea şi nu îmi doresc să se mai repete”, adaugă Marin Crişan.

Dintr-un total de 609 contribuabili mijlocii care erau administraţi de Arad, 406 s-au mutat la Timişoara, la nou înfiinţata Administraţie pentru Contribuabili Mijlocii. În cazul deschiderii sau închiderii unor puncte de lucru şi calculul timbrului de mediu pentru autovehicule, contribuabilii mijlocii trebuie să vină la Timişoara.

Fost ministru de Finanţe: “Nu aşa se organizează ANAF-ul!”

Problema a fost luată în discuţie zilele trecute în Parlament, fostul ministru de Finanţe, Gheorghe Ialomiţianu, făcând o declaraţie virulentă pe această temă, în plenul Camerei Deputaţilor. “Legat de reorganizarea ANAF-ului, e un principiu, şi la Bucureşti, şi la Bruxelles, şi la Londra, şi la Paris, unitatea fiscală trebuie să fie apropiată de contribuabili. Păi, prin modul de organizare al ANAF-ului, se continuă acea politică care a început în 2015, îndepărtaţi contribuabil de ANAF, prin reorganizarea administraţiei contribuabililor mijlocii. Pentru că nu aveţi un sistem electronic. Sigur, că m-aş bucura ca toţi să-şi declare impozitele, să le plătească de acasă, dar nu funcţionează. Colegul de la Hunedoara, trebuie să meargă până la Timişoara, colegi din Alba trebuie să meargă până la Braşov, să-şi plătească unele taxe”, a precizat Gheorghe Ialomiţianu.

Fostul ministru de Finanţe a continuat să-şi exprima nemulţumirea în acelaşi mod, reproşând reprezentanţilor Ministerului Finanţelor prezenţi la şedinţa Parlamentului: “Punem oamenii pe drumuri. Nu aşa se organizează ANAF-ul! Şi, pe urmă vă plângeţi că nu aveţi bani pentru indemnizaţiile pentru creşterea copiilor sau alţi bani, pentru că prin modul de funcţionare o să aveţi din ce în ce mai puţini bani.”

“Pro Lex”: “E nevoie de timp şi personal suplimentar, nu se ştie de ce”

Voinea Negoiţă, vicepreşedinte al Sindicatului Naţional al Poliţiştilor şi Vameşilor ”Pro Lex”, anunţă că noile măsuri de reorganizare au provocat nemulţumiri şi în sistem. “Atunci când se realizează o organizare trebuie să se ştie de la ce premise se porneşte şi ce efecte se urmăresc. Este greu de înţeles de ce era nevoie de această centralizare a compartimentelor pentru contribuabili mijlocii. La cei mari era poate de înţeles, cazuistica era mai complicată. Cred că, în cazul contribuabililor mijlocii, se puteau găsi soluţiile cele mai potrivite pentru toată lumea la nivel judeţean. Şi în sistem noua reorganizare a creat nemulţumiri, nu este normal să meargă un inspector de la Timişoara la Deva să verifice un agent economic sau o persoană fizică. Este nevoie de timp şi personal suplimentar pentru a se implementa noile măsuri”, precizează Voinea Negoiţă.

În opinia sa, trebuiau găsite metode pentru a ajuta agenţii economici, nu pentru a le complica viaţa. “Vă dau un exemplu antologic – s-a spus că s-au simplificat nişte norme legate de TVA, şi în noua variantă nu mai sunt nouă pagini de norme, sunt 17”, ne-a mai declarat liderul sindical.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

jurnalist Timpolis, mircea.pavelescu@timpolis.ro