În ciuda promisiunilor, legate de resuscitarea învăţământului profesional din Timiş, acesta rămâne plafonat la un nivel destul de redus. Deocamdată, este greu de spus dacă vor fi suplimentate cele 18 clase de învăţământ profesional existente la nivelul judeţului. Conform unor surse din sistemul educaţional, deşi există cerere de muncitori calificaţi din partea patronatelor, extrem de puţine companii private, mari angajatoare, se implică sau acordă bani sau stadii de practică în sprijinirea învăţământului profesional.
Suplimentarea claselor profesionale, sub semnul întrebării
Deşi reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş se declară convinşi de faptul că piaţa muncii solicită meseriaşi calificaţi, pregătiţi de învăţământul profesional, este greu de prognozat în momentul de faţă dacă formele de învăţământ de acest fel vor fi suplimentate la nivelul judeţului, totul depinzând de decizia sau acordul autorităţilor de la Bucureşti. În prezent, în judeţ sunt numai 18 clase de învăţământ profesional, în care învaţă puţin peste 500 de tineri. Este vorba despre şapte clase de mecanică, câte trei de construcţii, respectiv turism şi alimentaţie, două pe domeniul electric şi câte una de electromecanică, industrie alimentară şi pielărie.
„Clasele profesionale sunt din ce în mai căutate, pentru că piaţa muncii cere meseriaşi pe care, deocamdată, nu îi are. Ministerul Educaţiei spune că va fi modificată prevederea legislativă care îi aduce pe copii în şcoala profesională abia după clasa a IX-a. În Timiş, cele mai căutate profiluri sunt cele de mecanică, pentru că nu mai avem meseriaşi. Nu trebuie să ne mire faptul că tinerii se orientează spre mecanică sau construcţii, asta se cere pe piaţa muncii acum”, declară inspectorul şcolar general Cornel Petroman.
În Timiş a existat în acest an şcolar şi o propunere de înfiinţare a unor clase de estetică şi îngrijire a corpului, dar s-a renunţat la idee, pentru că nu s-a înscris nimeni. „Totul depinde şi de interesul manifestat de către elevi. Degeaba înfiinţăm forme de învăţământ profesional la care nu se înscrie nimeni. Oricum, în momentul de faţă nu se poate spune cu exactitate dacă numărul de clase de învăţământ profesional va fi suplimentat în Timiş din anul şcolar viitor. Abia în cursul lunii noiembrie se vor stabili primele planuri de şcolarizare”, declară Halasz Francisc, inspector general adjunct al Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş.
„Susţinerea mediului de afaceri e mai mult teoretică”
Profesorul Ştefan Vlaston, preşedintele Asociaţiei EduCer, spune că, din păcate, mediul privat, deşi susţine că are nevoie de forţă de muncă bine pregătită, se implică foarte puţin sau deloc în sprijinirea învăţământului profesional. „În general, în actualul sistem, sunt mulţi copii care, după terminarea clasei a opta, abandonează şcoala, şi nici învăţământul profesional, nici cel liceal nu mai este o alternativă pentru ei. Constatăm însă că nici patronatele nu se implică suficient în susţinerea învăţământului profesional, aşa cum se întâmplă în vestul Europei. Mediul de afaceri din România se plânge că nu are muncitori pregătiţi, dar nu face nimic pentru a ajuta şcolarizarea de specialitate. Aşteaptă ca Statul să-i instruiască gratuit pe viitorii lor angajaţi. Am constatat că mai degrabă multinaţionalele, franceze sau germane, se implică în parteneriate cu unităţile şcolare, absolvenţii având şi un loc de muncă sigur”, susţine reprezentantul EduCer.
Acesta mai spune că în Franţa sau în Austria a vizitat peste 50 de campusuri şcolare profesionale finanţate de către patronate, care organizează învăţământul într-un mod practic: şase luni de şcoală şi şase luni de practică, pentru ca elevii să poată dobândi şi cunoştinţele, dar şi deprinderile practice necesare viitorului loc de muncă.
În România, în schimb, pe lângă lipsa unui astfel de sprijin, planurile de regionalizare a învăţământului profesional nu sunt în niciun caz de natură să stimuleze această formă de şcolarizare, dimpotrivă. „Acum s-a stabilit că şi aceste şcoli vor trece în subordinea Consiliilor Judeţene, în condiţiile în care reprezentanţii mai multor administraţii judeţene au declarat că nu ştiu ce să facă cu aceste unităţi. Nu au specialişti pe aceste segment, nu au competenţe şi cunoştinţe necesare pentru realizarea curriculelor. De aceea, nu cred că învăţământul profesional se va dezvolta în România următorilor ani”, estimează Ştefan Vlaston.
Acesta mai spune că, în mod normal, Statul ar trebui să stimuleze, prin subvenţionări sau reduceri de taxe şi impozite, implicarea mediului privat în învăţământul profesional: „Şi autorităţile, şi patronatele se plâng că lipsesc meseriaşii, lipsesc muncitorii bine pregătiţi. Dar, de fapt, nimeni nu face nimic concret în acest sens. Nu este greu de înţeles că nu poate să apară forţă de muncă bine pregătită fără niciun fel de investiţii. Este un cerc vicios din care se pare că încă nu există capacitatea să se iasă”.
Şcolile profesionale, desfiinţate inexplicabil în 2009
La începutul acestui an, când era în fruntea Ministerului Educaţiei, fostul ministru, Ecaterina Andronescu, declara că printre priorităţile aflate în discuţii la stabilirea bugetului pe 2013 se numără obţinerea fondurilor pentru atelierele şi şcolile profesionale. Această precizare este surprinzătoare în contextul în care, în 2009, chiar Ministerul Educaţiei, pe atunci condus tot de Ecaterina Andronescu, a decis, peste noapte, desfiinţarea şcolilor de artă şi meserii, începând cu anul şcolar 2009 – 2010. Decizia a fost ţinută o vreme la secret, noua cifră de şcolarizare fiind anunţată cu doar câteva săptămâni înainte de începerea noului an şcolar 2009 – 2010. Aceasta, însă, nu mai prevedea locuri pentru şcolile de arte şi meserii, alocând doar locuri pentru învăţământul liceal cu cele trei profiluri ale sale: teoretic, vocaţional, respectiv profesional şi tehnic.
În momentul în care a luat unilateral decizia desfiinţării acestui tip de învăţământ, Ministerul Educaţiei nici nu a oferit o explicaţie plauzibilă. În noua variantă, care prevedea exclusiv învăţământ liceal, elevii de la liceele tehnice nu aveau posibilitatea dobândirii unor cunoştinţe tehnice solide, întrucât numărul de ore alocat instruirii practice era mult prea mic. În plus, nu s-a ţinut cont de faptul că acumularea simultană a disciplinelor teoretice, de specialitate şi a instruirii practice depăşeşte cu mult puterea de asimilare a multor elevi.
Până la acel moment, erau alocate locuri în planul de şcolarizare şi şcolilor de arte şi meserii. Când s-a decis desfiinţarea acestora, în Timiş funcţionau 25 de astfel de unităţi, majoritatea, pe lângă grupurile şcolare tehnice, deşi una singură avea statutul declarat de şcoală de arte şi meserii. Niciuna nu a rezistat “curentului reformist” promovat atunci în sistemul educaţional. În vara anului 2011, influenţat în mare măsură şi de rezultatele extrem de slabe ale examenului de bacalaureat din acel an, Ministerul Educaţiei anunţa că pregăteşte, începând din anul şcolar 2011 – 2012, reînfiinţarea şcolilor profesionale.
Şi în opinia unor reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean, desfiinţarea şcolilor profesionale a fost o iniţiativă nefericită, care nu a ţinut cont de realităţile de pe piaţa muncii şi de cerinţele angajatorilor. Aceştia au precizat că pe piaţa muncii este nevoie de oameni pregătiţi în diverse meserii pentru care nu trebuie neapărat să fi promovat un examen de bacalaureat şi, în plus, trebuie să se accepte că sunt şi tineri cărora intelectul nu le permite să promoveze examenul de bacalaureat, şi atunci prin aceste şcoli profesionale li se oferă posibilitatea de a se realiza în viaţă, prin învăţarea unor meserii şi acumularea unor deprinderi tehnice, care le oferă şansa de a avea calificarea necesară pentru dobândirea unui loc de muncă bine plătit.
Reprezentanţii I.S.J. confirmă şi ei că pe piaţa locală a muncii este mare nevoie şi de meseriaşi. Este un lucru afirmat inclusiv în urma întâlnirilor avute periodice, la Prefectură, în cadrul Comisiei de Dialog Social, cu oamenii de afaceri – nu doar cu cei români, ci şi cu investitori francezi şi germani care activează în Timiş. În opinia I.S.J, nu doar multinaţionalele ar trebui să fie interesate de învăţământul profesional, ci şi întreprinderile mici şi mijlocii din Timişoara, pentru că şi aceste I.M.M.-uri pot absorbi o bună parte din absolvenţii acestor şcoli profesionale reînfiinţate.
Potrivit Legii Educaţiei, procesul educaţional în şcolile profesionale durează doi ani. În primul an, elevii fac 40% teorie (525 de ore) şi 60% practică (740 de ore), iar în anul al doilea, fac 25% teorie (315 ore) şi 75% practică (885 de ore), practica obligatorie la angajator fiind de cinci săptămâni. Practica se poate organiza şi la şcoală, dacă unitatea de învăţământ are toate capacităţile necesare şi dacă contractul dintre firmele angajatoare şi şcoală prevede acest lucru.
Înainte de 1990, şcolile profesionale erau ţinta predilectă a elevilor. După clasa a X-a, între 16 – 19 ani, pe baza unor contracte de şcolarizare între şcoli şi unităţi economice şi între acestea şi elevi, copiilor le erau asigurate locuri de muncă, după terminarea şcolii.
Ultimele comentarii