Parlamentul European a stabilit că, din 2015, toate autovehiculele vândute în U.E. trebuie să poată apela automat serviciile de urgenţă atunci când sunt implicate într-un accident grav. S.T.S., gestionara sistemului de apelare rapidă în caz de urgenţă 112, susţine că România este pregătită, ca infrastructură, pentru generalizarea utilizării acestui sistem.
Utilizare generalizată de anul viitor
Noi reguli care spun că din 2015 toate modelele noi de autovehicule vândute în U.E. trebuie să poată apela automat serviciile de urgenţă atunci când sunt implicate într-un accident grav au fost votate la sfârşitul săptămânii trecute de deputaţii europeni de la Comisia pentru piaţa internă. Prin intermediul acestui sistem, un autovehicul implicat într-un accident grav va apela automat serviciile de urgenţă. Apelul poate fi declanşat şi manual. Sistemul va transmite date despre locul şi ora accidentului. “Noul sistem eCall ar putea salva până la 2.500 de vieţi pe an şi acest argument mi se pare decisiv pentru intoducerea acestui serviciu de apelare de urgenţă în toată UE”, spune raportorul ceh P.E. Olga Sehnalová.
În momentul de faţă, 0,7% din autovehiculele pentru pasageri din spaţiul comunitar sunt echipate cu sisteme de apelare automată a numerelor de urgenţă.
România, prima ţară europeană care a pregătit infrastructura pentru sistemul eCall
“România este prima ţară din Europa care, prin Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, a pregătit infrastructura pentru serviciul de urgenţă eCall”, ne-a declarat colonelul Adrian Fulea, purtătorul de cuvânt al S.T.S.
Reprezentanţii STS spun că dispozitivele eCall de apelare automată în caz de accident a serviciului unic de urgenţă 112 vor costa între 50 şi 100 de euro şi pe aceste aparate se va putea folosi orice tip de cartelă. Dispozitivele pot fi simple, respectiv pot avea doar funcţia de eCall, sau pot fi dotate cu microfon sau cu posibilitatea ataşării unui microfon sau chiar a unor camere video.
În cazul unui accident auto, sistemul eCall instalat pe maşină va apela automat dispeceratul 112, odată cu transmiterea de informaţii relevante privind locul evenimentului şi date tehnice ale vehiculelor implicate. Serviciile de urgenţă vor interveni cu mai mare rapiditate, inclusiv în situaţia nedorită în care pasagerii nu mai au capacitatea de a vorbi. Sistemul permite şi apelarea manuală de la bordul vehiculului.
Reprezentanţii S.T.S. mai spun că, după introducerea serviciului eCall, începând cu 1 octombrie 2015, dezvoltarea acestuia nu trebuie să se oprească la acest nivel, ci va trebui să se adapteze permanent noilor tehnologii şi nevoilor populaţiei în scopul salvării de vieţi omeneşti, concomitent cu păstrarea confidenţialităţii şi cu protecţia datelor cu caracter personal. “Implementarea armonizată şi operarea la scară europeană a serviciului eCall vor contribui în fiecare an la salvarea a sute de vieţi omeneşti, la reducerea gravităţii rănilor şi a traumatismelor cauzate de accidentele rutiere”, apreciază reprezentanţii S.T.S.
Luarea de măsuri pentru reducerea accidentelor şi deceselor pe drumurile europene este imperios necesară, avertizează oficialii S.T.S. În 2009, aproximativ 35.000 de persoane au decedat şi 1,5 milioane au fost rănite în 1,15 milioane de accidente rutiere înregistrate doar în reţeaua de drumuri europene.
Alertarea imediată în caz de accident şi cunoaşterea exactă a locaţiei acestuia reduce timpul de răspuns al echipelor de intervenţie cu 50% în mediul urban şi cu 40% în mediul rural. Datorită acestei reduceri de timp, eCall poate salva până la 2.500 de vieţi în U.E., în fiecare an, şi va limita efectele a zeci de mii de răniri grave. eCall va conduce, totodată, la aplicarea mai rapidă a tratamentului, cu perspective de recuperare mult mai bune ale victimelor. Ajungerea mai devreme la locul accidentului va permite şi degajarea rapidă a acestuia, reducând astfel riscul unor accidente secundare şi scăzând timpul de congestie a traficului, a risipei de carburant şi a emisiilor de dioxid de carbon.
În termeni financiari, pierderile U.E. cauzate de accidentele rutiere se ridică la 160 de miliarde de euro pe an. Se estimează că, dacă toate autovehicule ar fi echipate cu sistemul eCall, se obţine o reducere anuală de 20 de miliarde de euro a acestor pierderi anual.
Din datele statistice ale S.T.S. reiese că şoferii timişeni implicaţi în accidente care necesită intervenţia echipajelor de descarcerare ştiu că pot suna la 112 pentru a cere ajutor. Luna trecută, potrivit S.T.S., în Timiş au existat 414 cazuri de apelare la 112 în care s-a solicitat intervenţia Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare.
Ultimele comentarii