Ca gestionar al banilor pentru reabilitările de drumuri judeţene, Consiliul Judeţean ar trebui să ştie “la metru” lungimea acestor segmente de drum, pentru a nu plăti în plus fonduri pentru asfaltarea unor porţiuni de carosabil care nu există. Recent, administraţia judeţeană a constatat că o parte din măsurătorile pe care le avea pentru drumurile judeţene nu se potrivesc cu realitatea şi a decis să facă unele ajustări. Iniţiativa vine după ce, în urma unor controale, Curtea de Conturi a recomandat C.J. Timiş, dar şi unor Primării să mai măsoare o dată metrajul unor drumuri pentru a căror reabilitare au dat bani de la buget.
“Există diferenţe între lungimea înscrisă şi cea de pe teren”
Consiliul Judeţean Timiş a adoptat recent o documentaţie pentru măsurarea lungimii reale a drumurilor judeţene şi constituirea unei baze de date în sistem electronic care să cuprindă lungimile reale ale acestor porţiuni de drum din judeţ. Până acum, C.J. Timiş se raporta, şi atunci când era vorba de reabilitări de drumuri, la nişte măsurători de acum 12 ani, din 2011, atunci stabilindu-se că lungimea totală a drumurilor judeţene este “de aproximativ 1145 km”.
C.J. Timiş recunoaşte acum că, “pe parcursul timpului, ca urmare a efectuării măsurătorilor topografice, necesare elaborării documentaţiilor tehnice în faza de proiectare şi execuţie, s-a constatat că pentru unele drumuri judeţene, există diferenţe între lungimile înscrise în Dispoziţia privind încadrarea drumurilor publice (din anul 2001) şi lungimea măsurată pe teren”.
C.J. Timiş mai spune că până acum Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri, din subordinea sa, a executat pe drumurile judeţene atât lucrări de întreţinere şi reparaţii a părţii carosabile, cât şi lucrări de investiţii, astfel încât o mare parte a încadrărilor specificate în Dispoziţia privind încadrarea drumurilor publice, din 2001, s-a modificat.
Totodată, construirea din ultimii ani a autostrăzilor Arad – Timişoara şi Timişoara – Lugoj – Deva a determinat devierea unor sectoare ale drumurilor judeţene.
“Aceste aspecte duc la unele deficienţe privind realizarea operativă şi eficientă a serviciului de administrare a drumurilor judeţene”, susţin reprezentanţii C.J.T.
În vederea actualizării dispoziţiei de încadrare a drumurilor judeţene, din punct de vedere al lungimii şi al tipului de îmbrăcăminte asfaltică, s-a impus măsurarea lungimilor reale privind drumurile judeţene aflate în Timiş. În acest sens, C.J. Timiş a încheiat în acest an un contract de servicii pentru elaborarea documentaţiei ”Măsurarea lungimii reale a drumurilor judeţene. Constituirea bazei de date în sistem electronic”. Noile măsurători au fost incluse într-o documentaţie aprobată de către C.J. Timiş. Şi, în urma noilor măsurători, cu tot cu includerea în segmentul de drumuri judeţene a unor porţiuni de drumuri comunale şi a unor segmente asfaltate în ultimii ani de către Direcţia de Drumuri şi Poduri Judeţene Timiş, s-a ajuns la concluzia că lungimea totală a drumurilor judeţene, inclusiv a celor comunale preluate de către C.J.Timiş, în vederea încadrării acestora în categoria drumurilor judeţene, este de 1278,074 de kilometri.
Deci, o diferenţă sensibilă faţă de lungimea de 1145 de kilometri pe care o ştia C.J. Timiş din 2001 şi la care se raporta. “Aceste distanţe au fost calculate iniţial topometric. În ultimii ani s-au realizat însă măsurători prin satelit sau prin alte metode moderne de măsurare şi, în urma acestor demersuri, s-au stabilit distanţele mai exact”, spune Gheorghe Bologa, preşedintele Comisiei Economice a Consiliului Judeţean Timiş.
“Marje de eroare” de trei kilometri, la reabilitări
Realizarea de măsurători noi pentru drumurile judeţene nu este întâmplătoare, ci vine după ce Curtea de Conturi a constatat că nu există nici pe departe o evidenţă clară pe acest segment, şi a recomandat realizarea de măsurători care să reflecte situaţia reală. Astfel, într-un raport de audit făcut public de Curtea de Conturi, a fost realizată o analiză pe ultimii ani a modului în care s-au repartizat şi cheltuit în Timiş banii destinaţi reabilitării, modernizării şi construcţiei de drumuri judeţene şi comunale. Potrivit raportului de audit, care face referire, retroactiv, la o perioadă care începe cu anul 2009, sumele alocate pentru reabilitări de drumuri judeţene nu au fost evidenţiate corespunzător, deşi era vorba de zeci de milioane de lei.
Auditorii au constatat contabilizarea interesantă a distanţei drumurilor pe care s-au făcut lucrări de reabilitare, existând diferenţe semnificative între realitate şi situaţia scriptică, pe baza căreia, de altfel, s-a făcut plata. Din verificarea efectuată de auditorii publici externi asupra existenţei veridicităţii datelor privind distanţele măsurate şi cuprinse în dispoziţia C.J. Timiş, privind încadrarea drumurilor publice deschise circulaţiei publice, s-a constatat că aceste distanţe – date de lungimea drumurilor judeţene – sunt inexacte. În plus, “urmare a măsurătorii efectuate atât la faţa locului, cât şi prin sistemul Google Earth, se constată diferenţe majore ale distanţelor, diferenţe date de aceste măsurători, cu abateri de până la trei kilometri faţă de lungimea drumului”.
Conform aceluiaşi audit, modalitatea de evidenţiere şi calcul a drumurilor judeţene este adesea haotică, neunitară. Auditorii au constatat ce antemăsurători se fac pe lungimi echivalente de drum (cu şase metri lăţime), au verificat licitaţiile care se adjudecă pe lungimi echivalente de drum şi au constatat că execuţia lucrării se decontează pe metri pătraţi de covor asfaltic, iar recepţia la terminarea lucrărilor se face potrivit obiectului contractului, “fără a identifica strict lungimea sectorului şi metrii pătraţi de covor asfaltic realizat. În acest mod de prezentare a lucrărilor se depăşesc în mod constant lungimile poziţiilor kilometrice”.
Auditorii au recomandat C.J. Timiş să analizeze retroactiv contractele atribuite în ultimii ani şi recuperarea, în primul rând, a banilor daţi pe lucrări plătite la dublu. Actualei conduceri a administraţiei judeţene i s-a cerut, pe de o parte, verificarea tuturor lucrărilor efectuate de agenţii economici contractanţi ce se suprapun ca şi poziţii kilometrice, începând cu perioada 2009, iar pe de alta, recuperarea sumelor angajate şi plătite în perioadele de garantare tehnică, prin stabilirea întinderii şi recuperarea prejudiciilor aduse bugetului judeţean.
De aceea, C.J. Timiş a fost nevoit să iniţieze în regim de urgenţă măsurarea drumurilor judeţene şi comunale.
Consilierii Opoziţiei acuză alocări mici, în raport cu contribuţiile
În acest an consilierii judeţeni P.D.-L. au realizat o situaţie a alocărilor bugetare, pe judeţe, pentru lucrări de reabilitare la drumuri judeţene sau comunale şi pentru echilibrarea bugetelor locale din sumele defalcate din TVA.
Conform acestora, Timişul se regăseşte în topul judeţelor cu cele mai mici sume repartizate pe locuitor pentru drumuri judeţene şi comunale, având alocată suma de 20 de lei pe persoană.
“3,53% din sumele pentru drumuri judeţene şi comunale vin în Timiş. Adică, pentru fiecare timişean este alocată o sumă medie de 20 de lei pentru drumuri judeţene şi comunale, în acest an. La aceştia se mai adaugă 67,69 de lei pentru echilibrarea bugetelor locale”, spune consilierul judeţean P.D.-L. Tiberiu Lelescu (foto).
Într-un top al sumelor alocate pe persoană, din cele 41 de judeţe, Timişul se află pe locul 21 pentru sumele defalcate din TVA, destinate drumurilor judeţene şi comunale. Cu siguranţă, nu aceeaşi proporţie o are şi în topul contribuţiilor la bugete, prin taxele şi impozitele plătite, Timişul fiind unul dintre judeţele cu cele mai mari sume încasate la bugetul de stat. Astfel, deşi s-a promis că lucrurile nu vor sta aşa, se menţine situaţia în care Timişul rămâne mare contribuabil şi mic beneficiar.
Distanţe relative şi la Primăriile comunale
De exemplu, la Primăria Secaş, Curtea de Conturi constata că distanţa Timişoara – Secaş era „relativă”, reţinându-se faptul că la decontarea deplasărilor a fost luată în calcul o distanţă de 140 de kilometri pentru Secaş – Timişoara dus – întors, în condiţiile în care calculatorul distanţelor rutiere afişează o distanţă de 120 de kilometri dus – întors. “Astfel, la fiecare deplasare a fost decontată o cantitate de 10,5 litri (140 km -7,5%), faţă de 9 litri (120 km – 7,5%) cât era normativul stabilit de reglementările legale în vigoare (7,5 litri la 100 km parcurşi pe distanţa cea mai scurtă)”, se arăta în raportul din acest an al gestionării finanţelor publice locale, întocmit de Curtea de Conturi.
Gheorghe Bologa declară că, deşi se mai încearcă să se facă unele speculaţii cu lungimea unor drumuri, la nivelul unor Primării, Curtea de Conturi a dovedit că le poate găsi cu uşurinţă. “Se mai întâmplă să se speculeze în cazul unor lucrări de reabilitare, de exemplu, fiind trecute scriptic distanţe mai mari decât cele reale, probabil în ideea ca unii primarii să mai facă rost în acest fel de pungi cu cadouri pentru electorat. Însă aceste cazuri ies de obicei la iveală, la controlul Curţii de Conturi”, mai spune Gheorghe Bologa.
Ultimele comentarii