După ce ani de zile au existat tot felul de semnale şi nemulţumiri legate de relaţia consumator – furnizor pe piaţa energiei electrice, nu structura de specialitate, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, ci DNA a făcut publice seriile de nereguli descoperite pe această piaţă greu accesibilă. Procurorii DNA au arătat că tocmai complicităţile din cadrul ANRE au dus la nereguli, suportate de consumatori. În Timiş, reclamaţiile legate de facturarea energiei electrice plecau de la Oficiul Judeţean de Protecţie a Consumatorului cătr ANRE, indicată ca singura instituţie abilitată să le rezolve.
O situaţie considerată revoltătoare
Reuşind să demonstreze pentru prima oară existenţa unor complicităţi bănuite între oficiali ai ANRE şi o serie de furnizori de energie, DNA consideră revoltător că stabilirea tarifelor la energie electrică în funcţie de înţelegeri şi interese se reflectă în facturile suportate de consumatori, potrivit referatului cu propunerea de arestare a vicepreşedintelui ANRE, Claudiu Dumbrăveanu, şi a unui director Enel, respinsă, însă, de instanţă. “Este revoltătoare situaţia că stabilirea tarifelor la energie electrică în funcţie de înţelegeri şi interese personale sau de grup, iar nu pe criterii economice obiective, se reflectă în ultimă instanţă, în facturile suportate de consumatorii de produse şi servicii”, se menţionează în referatul prin care DNA a cerut Tribunalului Bucureşti, în 6 iunie, arestarea preventivă a vicepreşedintelui ANRE, Claudiu Dumbrăveanu, şi a directorului Enel, Florin Gugu.
Potrivit anchetatorilor, caracterul necuvenit al foloaselor obţinute, constând în încheierea acordului-cadru şi a celor două contracte de execuţie lucrări, precum şi în obţinerea de referinţe pentru licitaţii ulterioare, rezidă, în primul rând, în modul în care s-a asigurat selectarea de către decizionalii Enel a firmei ElectroAlfa International, prin aceea că directorul din Enel, Florin Gugu, a avut în vedere contribuţia lui Claudiu Sorin Dumbrăveanu la obţinerea unor soluţii avantajoase pentru Enel. Sens în care a ţinut cont de intervenţia acestuia în favoarea firmei agreate, chiar in condiţiile in care se cunoştea că aceasta practica preţuri mai mari decât preţul pieţei, existând o viciere a deciziei de desemnare a câştigătorilor.
Şi la nivel local Enel a transmis un comunicat legat de faptul că tarifarea energiei electrice a devenit subiectul unor dezbateri publice. “Considerăm important să subliniem faptul că tariful pentru consumatorul final este stabilit în piaţă pentru toţi furnizorii de către ANRE şi se aplică pentru toţi clienţii de pe piaţa reglementată, neputând fi schimbat arbitrar de niciun furnizor. Eventualele schimbări în tarifele facturate către clienţi pe piaţa reglementată vor fi implementate, ca şi până acum, în conformitate cu legislaţia şi reglementările în vigoare pentru piaţa de energie electrică, ca urmare a deciziilor ANRE”, se arată în punctul de vedere al Enel, care îi îndrumă spre ANRE pe cei care doresc mai multe informaţii.
Şi, cum era de aşteptat, şi oficialii ANRE au precizat că “documentele invocate în spaţiul public cu privire la tarifele aprobate pentru Enel respectă principiile prevăzute de legislaţia primară în vigoare, sunt tehnic şi legal argumentate, profesionist întocmite şi nu favorizează niciun operator sau companie din domeniul reglementat de ANRE, inclusiv societatea Enel.”
Cerc închis, în cazul sesizărilor consumatorilor
Prin prisma acestor fapte prezentate de procurorii anticorupţie, se poate deduce cam ce finalitate ar fi putut să aibă şi o serie de sesizări transmise din Timiş de către consumatori nemulţumiţi de relaţia cu distribuitorii de energie electrică. În cazuri legate de distribuţia de energie, Comisariatul Teritorial de Protecţie a Consumatorului nu are decât rolul de transmitere a sesizărilor către Bucureşti, la ANRE. Structură desemnată ca fiind instituţia competentă să gestioneze cazuri de acest gen. Însă ANRE nu are o structură locală şi nu are nici măcar un reprezentant la nivel judeţean.
De altfel, în urmă cu câteva săptămâni, TIMPOLIS a solicitat ANRE să prezinte câte acţiuni de control a realizat în anii 2012 şi 2013, în urma unor sesizări ale unor consumatori din Timiş, cu privire la nereguli în relaţia cu furnizorii de utilităţi (gaze naturale, energie electrică), care a fost finalitatea acestor controale sau verificări, precum şi câte sesizări ale unor consumatori din Timiş cu privire la nereguli în relaţia cu furnizorii de utilităţi a primit ANRE, în anii 2012 şi 2013.
Răspunsul primit nu a lămurit nimic din toate aceste chestiuni. Ni s-a recomandat să consultăm “capitolul special dedicat acestei activităţi din Raportul de activitate al ANRE”.
Problema e că în raportul respectiv, pe secţiunea de control, Timişul nu apare nominalizat, singurele referiri vizând nişte seminarii organizate pe plan local. Ca atare, timişenii care vor să vadă câte plângeri trimise ANRE din judeţ au fost soluţionate, pentru a şti dacă are măcar sens să se angreneze într-un demers de petiţionare, nu au de unde să obţină această informaţie.
De altfel, de multe ori, parlamentarii timişeni au fost nevoiţi să îndeplinească o funcţie de curea de transmisie între consumatorii timişeni care semnalau diverse anomalii sau abuzuri legate de furnizarea energiei electrice şi A.N.R.E. Din cauza multelor sesizări pe această temă, primite de la timişeni, unii senatori şi deputaţi timişeni s-a alăturat grupului de parlamentari care au propus crearea, în Senat, a unei Comisii de Anchetă privind obligaţiile contractuale ale furnizorului de energie electrică. Această comisie nu a fost înfiinţată deocamdată.
Senator liberal: “ANRE ar trebui să fie controlată exclusiv de către stat”
Senatorul PNL de Timiş Petru Ehegartner s-a numărat printre parlamentarii care au făcut interpelări repetate către ANRE, legate de sesizări ale unor consumatori din judeţ. “Nu numai eu, ci mulţi alţi parlamentari au făcut interpelări către ANRE, aducând la cunoştinţa responsabililor aspecte suspecte legate de domeniul furnizării energiei electrice. În calitate de vicepreşedinte al Comisiei pentru transport şi energie a Senatului, am întâlniri săptămânale cu reprezentanţii ANRE, şi am remarcat nu o dată o poziţie obtuză pe chestiuni destul de simple, care ar fi trebuit să fie clare.”
Senatorul liberal apreciază că această instituţie ar trebui să fie aflată exclusiv sub controlul statului şi să se implice mult mai mult în protejarea consumatorilor casnici. “Din păcate, am constatat că şi Guvernul sprijină ANRE în poziţii cel puţin ciudate legate de domeniul energiei. Pot da exemplu avizul negativ dat de Guvern unui proiect de lege în care se propunea ca, la gaze, consumatorul să plătească excat ce citeşte, adică să nu fie contorizat pe metri cubi şi să plătească kilowaţi, într-o conversie greu de înţeles”.
Petru Ehegartner apreciază că ANRE ar trebui să treacă în subordinea Parlamentului. Iar în privinţa recentului scandal, este de părere că ar fi trebuit ca o instituţie de specialitate, nu DNA, să ancheteze şi să descopere nereguli pe piaţa energiei.
Preşedinte FALT: “Am aşteptat din partea ANRE doar o poziţie echilibrată”
Preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Locatari Timişoara, Petru Olariu, care a solicitat de nenumărate ori clarificări, la nivel de ANRE, atunci când apărea anomalii în relaţia consumator-furnizor de energie, pe plan local, spune că a aşteptat mereu o poziţie echilibrată, care să nu favorizeze nici furnizorul, nici consumatorul.
“Din ce am constatat însă, de cele mai multe ori furnizorul avea câştig de cauză. La întâlniri cu reprezentanţi ai ANRE sau ai Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice am constatat o poziţie de superioritate nejustificată. La o ultimă întâlnire de acest gen, am întrebat de ce nu suntem consultaţi când se stabilesc tarifele şi am cerut să vedem nota de fundamentare a deciziei de stabilire a preţului. Am fost refuzaţi, spunându-ni-se că acest document este secret. Şi atunci, se poate vorbi despre o relaţie normală între furnizor şi consumator ? Am cerut ANRE, de foarte multe ori, să reglementeze problema facturilor Enel, care ajung nu o dată la consumatori după data scadenţei. Nu s-a făcut absolut nimic”, mai spune Petru Olariu.
Ultimele comentarii