Ministerului Transporturilor i-a fost cerut, recent, să analizeze posibilitatea desfiinţării principalei structuri responsabile de lucrările la infrastructura rutieră, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Problemele legate de anumite porţiuni din autostrada Lugoj-Deva se numără printre motivaţiile acestui demers.
Motive de reflecţie
În urma mai multor petiţii transmise pe canale oficiale, Ministerului Transporturilor i-a fost cerut să analizeze posibilitatea desfiinţării Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, pentru o eficientizare a lucrărilor şi proiectelor de pe acest segment.
„România este codaşa Europei la capitolul autostrăzi. Mai multe proiecte de infrastructură rutieră zac în sertarele unor manageri plini de bune intenţii, iar rezultatele pe partea de licitaţii şi achiziţii sunt dezastruoase. La capitolul afaceri păguboase marcă înregistrată CNAIR putem încadra cu succes reparaţiile la cei 200 de metri din autostrada Orăştie-Sibiu şi tronsonul de 15 kilometri, de pe lotul II al autostrăzii care leagă oraşele Lugoj-Deva”, se arată într-o interpelare parlamentară recentă, transmisă Ministerului Transporturilor.
În plus, se mai arată în această adresă oficială, la CNAIR sunt oameni, mulţi fără o minimă pregătire în domeniu, care încasează lunar salarii uriaşe: „Vorbim de aproximativ 6000 de angajaţi, din care mai bine de jumătate sunt şefi”. În aceeaşi interpelare transmisă Ministerului Transporturilor este solicitată desfiinţarea CNAIR şi crearea unei noi structuri administrative.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, nu a lăsat de înţeles, în răspunsul dat acestor petiţii, nici că este, nici că nu este de acord cu argumentaţia şi cererea în sine. „Ministerul Transporturilor are stabilită ca şi prioritate eficientizarea activităţii administratorului reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi în scopul implementării corespunzătoare a proiectelor de infrastructură” a fost răspunsul dat.
Directorul executiv al Asociaţiei ProInfrastructura, Ionuţ Ciurea, spune că există nemulţumiri nu doar cu privire la CNAIR, ci şi în legătură cu alte companii-cheie din domeniul transporturilor, cu privire la anumite numiri în funcţie de criterii politice, nu de competenţă, şi cu privire la datoriile pe care un om politic sau altul le are faţă de anumite persoane.
„Autostrada-muzeu”, devenită celebră
Motivul invocat acum pentru desfiinţarea CNAIR, legat de vestul ţării, a făcut obiectul a numeroase articole în presa din Banat şi nu numai. Controversele au fost legate de faptul că, potrivit Asociaţiei Pro Infrastructura, porţiunea din Lotul II al Autostrăzii Lugoj-Deva ar fi trebuit să poată fi folosit de către şoferi încă din 15 decembrie 2016, prima dată de inaugurare anunţată. Apoi s-a vehiculat data de 20 decembrie 2016, apoi, începutul lunii ianuarie 2017, apoi, sfârşitul lunii ianuarie, apoi, data de 10 februarie, pentru ca deschiderea să se facă abia în luna martie anul acesta.
În timpul în care acest tronson a fost închis, pe DN 68A, între localităţile Dumbrava şi Margina, adică pe porţiunea de drum naţional paralelă cu „autostrada-muzeu”, s-au produs accidente, care, poate, ar fi fost evitate dacă se deschidea tronsonul de autostradă finalizat. De exemplu, pe 11 ianuarie, două autotrenuri de mare tonaj s-au izbit frontal pe drumul ce leagă Lugojul de Făget, paralel cu autostrada păstrată „în ţiplă” pentru marea inaugurare ministerială.
Ultimele comentarii