Cu prilejul publicării, zilele trecute, a raportului anual privind gestionarea finanţelor publice locale, Curtea de Conturi confirmă aceleaşi nereguli legate de semnalizarea rutieră din Timişoara pe care le constata şi în raportul precedent, când a cerut Municipalităţii măsuri pentru remedierea anomaliilor descoperite. Acum, constată aceleaşi nereguli, concluzionând că nu s-a schimbat nimic.
Probleme identice cu cele consemnate anul trecut
După ce, în raportul anterior privind gestionarea finanţelor publice locale, Curtea de Conturi constata, în urma controlului făcut la Primăria Timişoara, nereguli majore legate de contractul încheiat de Municipalitate pentru semnalizarea rutieră din oraş, era de aşeptat ca, între timp, la nivelul administraţiei locale, să se ia nişte măsuri pentru normalizarea situaţiei şi eliminarea neregulilor. Aşteptările de acest gen sunt însă anulate de ultimul Raport privind gestionarea finanţelor publice locale, publicat de către Curtea de Conturi zilele trecute, raport în care se constată exact aceleaşi reguli ca acum un an, semn că nimic nu s-a schimbat între timp.
Faptul că Primăria încă nu ştie exact ce lucrări de semnalizare a plătit în ultimii ani este consemnat de către Curtea de Conturi, exemplificând „cu deficienţele consemnate cu ocazia verificării modului de recepţionare a lucrărilor efectuate de către S.C. Rosign S.A.”. Acelaşi contract cu societatea Rosign, încheiat de către Primăria Timişoara pentru semnalizare rutieră, apare consemnat în acelaşi raport cu nereguli imputate Municipalităţii în valoare de 3,07 milioane de lei. Constatarea este întărită cu concluziile unui control al Gărzii Financiare Timiş: „În urma verificării de către comisarii Gărzii Financiare pentru perioada 2010 – 2012 a derulării contractului pentru semnalizare rutieră încheiat de Primăria Timişoara au fost consemnate abateri financiare estimate în sumă de 3,07 milioane de lei.”
Consilierul local P.D.-L. Simion Moşiu spune că aceste confirmări oficiale ale anomaliilor legate de semnalizarea rutieră în oraş nu sunt urmate de măsuri concrete luate la nivelul Primăriei Timişoara: „A constatat Curtea de Conturi că nu este normal ce se întâmplă. A venit şi Garda Financiară şi a constatat nereguli. Şi care este urmarea la nivelul Primăriei? Ce s-a întâmplat, cine a fost demis? Sunt doi ani îndată de când tot aşteptăm contabilizarea semnelor de circulaţie pe care Primăria le-a plătit în Timişoara, fără să primim vreun răspuns”.
Primăria încă nu ştie câte indicatoare a plătit
Controversele legate de contractul încheiat de Municipalitatea timişoreană, pe 14 ani, pentru semnalizarea rutieră din Timişoara continuă, în mare parte din cauza modalităţii dezastruoase prin care Primăria a gestionat acest contract de-a lungul anilor. Încă de când au început primele controverse, mai mulţi consilieri locali au cerut Primăriei o situaţie exactă a indicatoarelor pe care le-a plătit. Situaţie care, fiind vorba de cheltuirea banilor publici, ar fi trebuit să existe şi să fie întocmită la virgulă.
În urma acestor interpelări, conducerea Primăriei a recunoscut anul trecut ceea ce se bănuia de multă vreme: faptul că, deşi a plătit aceste indicatoare din bani publici, nu ştie câte s-au montat şi unde. Primarul Nicolae Robu anunţa atunci consilierii că este în derulare acţiunea de inventariere a tuturor semnelor de circulaţie şi a semafoarelor existente în oraş: “Din păcate, la Direcţia Patrimoniu nu s-a dispus un asemenea inventar, dar ce să ne mai mirăm, dacă nu au fost în inventar clădiri, terenuri şi ştiţi bine la ce dimensiune se ridică lipsa din evidenţele respective”.
Şi viceprimarul Traian Stoia spulbera orice dubii legate de posibilitatea existenţei vreunei astfel de evidenţa la Primărie: “Se lucrează la inventarierea semnelor de circulaţie din municipiu, pentru a se afla un număr cât de cât apropiat de realitate. Un inventar al acestora nu a existat la Primărie, şi de aceea e nevoie acum de această acţiune de inventariere”.
În ciuda acestor angajamente şi promisiuni făcute anul trecut, rezultatele concrete încă nu au apărut, în sensul că nu s-a făcut public din partea Direcţiei Tehnice nici măcar un rezultat preliminar al verificărilor şi numărătorii paralele a indicatoarelor din municipiu.
Nereguli la fel ca acum un an
În raportul privind gestionarea finanţelor publice locale, Curtea de Conturi confirmă faptul că, deşi ar fi trebuit să ţină o evidenţă strictă a acestor lucrări de semnalizare rutieră realizate din bani publici, Primăria Timişoara nu a făcut acest lucru. Auditorii publici externi au constatat că elementele de semnalizare furnizate Municipalităţii – indicatoare, borne, calmatoare de trafic, panouri de orientare – nu fac obiectul înregistrării în evidenţele tehnico-operative, altfel spus, facturile de prestări servicii şi furnizare de materiale semnalizatoare sunt înregistrate doar valoric în contabilitate în contul cheltuieli cu întreţinerea şi reparaţiile, fără a afecta conturile de imobilizări – pentru mijloacele fixe sau conturile de stocuri – pentru obiectele de inventar.
Aceeaşi problemă a inventarierii a fost remarcată de Curtea de Conturi şi în raportul de control dat publicităţii acum doi ani, când, în cazul Primăriei Timişoara se preciza că nu a respectat reglementările legale privind efectuarea inventarierii generale a patrimoniului, nici pe cele care prevăd obligativitatea corelării datelor din bilanţ cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situaţia reală a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii. Ceea ce nu poate oferi o imagine fidelă a patrimoniului municipiului.
În urma auditului de acum un an, Curtea de Conturi a solicitat Primăriei inventarierea şi stabilirea naturii tuturor bunurilor din intersecţiile semaforizate şi a materialelor de semnalizare din oraş (inclusiv a calmatoarelor de trafic şi a stâlpişorilor de delimitare). Mai mult, Municipalităţii timişorene i s-a cerut reglementarea corespunzătoare a activităţii de semaforizare şi semnalizare din punct de vedere al necesităţii, oportunităţii şi legalităţii. Lucru care nu s-a întâmplat.
Stâlpi şi indicatoare din belşug
Stâlpii de semnalizare şi delimitare, plătiţi prin aceste contracte şi amplasaţi pe domeniul public, fac obiectul unor nemulţumiri ale unor consilieri locali, legate de oportunitatea plasării acestora în anumite zone, şi despre necesitatea acestor investiţii. Aceştia spun că în destule zone din oraş stâlpii mai mult încurcă traficul decât să îl disciplineze. Plasarea unor astfel de stâlpi pe tronsoane circulate, mai spun aceiaşi aleşi locali, este în totală contradicţie cu lucrările de deszăpezire, pentru că există scuza perfectă pentru care plugurile nu intră pe anumite tronsoane – pentru că acolo sunt puşi stâlpi de semnalizare. Plugurile nu pot intra sau, dacă intră pe anumite porţiuni, smulg aceşti stâlpi, care ulterior dispar sau sunt distruşi. Conform aceloraşi voci din Consiliul Local, sunt zone în care, din cauza stâlpilor, ambulanţa nu poate depăşi coloana, şi nu poate ajunge la timp la o intervenţie
Oportunitatea amplasării acestor stâlpi nu este adusă în discuţie doar în cazul celor care delimitează sensuri. Sunt zone, precum Calea Torontalului, în care zeci de stâlpi de acest gen au fost plasaţi pe trotuare, pentru a împiedica accesul autoturismelor şi parcarea abuzivă pe trotuare. Doar că aceşti stâlpi, care costă destul de mult, nu par să-i intimideze pe şoferii care caută parcări cât mai aproape de locul în care lucrează sau la care au treabă. Aşa se face că pe strada Miresei, de exemplu, care face legătura între Calea Torontalului şi Aradului, din câteva zeci de stâlpi de demarcaţie puşi pe trotuare au mai rămas în picioare doar câţiva, restul fiind doborâţi de şoferi, probabil din cauza sistemului destul de slab de ancorare în pavaj.
Pe lângă stâlpi, Timişoara pare să nu ducă lipsă nici de indicatoare. Anul trecut, era nominalizat la nivel naţional cazul străzii Paul Morand, unde, de-a lungul a mai puţin de 300 metri, sunt amplasate 29 de indicatoare cu “oprirea interzisă”, încă 29 de plăcuţe care atenţionează şoferii că, dacă opresc, ar putea să le fie ridicate maşinile, precum şi alte indicatoare rutiere. În total peste 70 de indicatoare amplasate pe mai puţin de 300 de metri.
Ultimele comentarii