În urmă cu două luni, conducerea Primăriei Timişoara ieşea la rampă cu declaraţii războinice legate de periclitarea şanselor de finanţare cu fonduri europene a proiectului de management al traficului şi supraveghere video din Timişoara, din cauza contestaţiilor făcute de către unele firme participante la licitaţii. Între timp, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a analizat aceste plângeri, dând dreptate contestatarilor. După cum prezintă situaţia cei de la CNSC, nu contestatarii, ci Primăria – prin greşelile legate de documentaţia de atribuire – pare să pună în pericol acest proiect.
Contestaţii clarificate
Primarul Timişoarei, Nicoale Robu, se arăta, în urmă cu aproximativ două luni, nemulţumit de faptul că legislaţia din România în domeniul achiziţiilor publice permite potenţialilor ofertanţi depunerea de contestaţii repetate la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, punându-se în pericol în acest fel proiectele care beneficiază de finanţare europeană. Nicolae Robu a dat ca exemplu licitaţia pentru proiectul de management al traficului şi supraveghere video în Timişoara, proiect care, spunea el, riscă să piardă finanţarea europeană, din pricina depăşirii termenelor asumate iniţial.
Între timp, însă, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a soluţionat contestaţiile. Concluziile nu sunt favorabile pentru Primărie. Astfel, două contestaţii depuse de două firme ofertante diferite – Swarco Traffic România şi Aniva Consult Technology – au fost câştigate de aceste companii, CNSC precizând că există probleme legate de felul în care Primăria a realizat documentaţia aferentă acestei achiziţii.
În cazul contestaţiei realizate de Swarco Traffic România, prin care aceasta a solicitat, printre altele, suspendarea procedurii de achiziţie publică în cauză, CNSC a decis că admite suspendarea procedurii de achiziţie publică. Ulterior, analizând într-o nouă decizie contestaţiile, CNSC a decis, din cauza neregulilor constatate în felul în care Primăria şi-a întocmit documentaţia, să anuleze întreaga procedură de atribuire şi toate eventualele acte subsecvente acesteia. „Documentaţia de atribuire, aşa cum a fost aceasta modificată prin măsurile de remediere, conţine abateri grave de la legislaţia achiziţiilor publice care nu mai pot fi remediate, fără a se încălca principiile care guvernează materia achiziţiilor publice”, spune CNSC. Şi această constatare ar trebui să fie avută în vedere de către conducerea Primăriei înainte de a denunţa sistemul în conferinţe de presă şi de a apăra până în pânzele albe propriii funcţionari, care au realizat o documentaţie de achiziţie inutilizabilă. Conform acestor constatări, în niciun caz firmele contestatare, ci chiar Primăria îşi pune în pericol acest proiect.
CNSC a precizat punctual motivele anulării procedurii de atribuire, „pe considerentul existenţei unor abateri grave de la prevederile legislative”, lista de nereguli fiind lungă, fără posibilitatea ca deficienţele să fie remediate. Astfel, documentaţia de atribuire avea lacune mari, CNSC solicitând clarificarea unor aspecte legate de tipul tehnologiilor de realizare a înregistrărilor şi de capacitatea de stocare în ceea ce priveşte suplimentarea sau nu a numărului de camere video necesare pentru procesul de înregistrare, modificarea numărului de licenţe operare server şi măsura în care costurile generate se mai încadrează în valoarea estimată publicată. Iniţial, caracteristicile tehnice şi modul de conectare a aplicaţiei de control a convorbirilor de voce în mediul VoIP, clarificarea sau completarea (după caz) a aspectelor legate de cele 102 camere video şi rata de înregistrare a acestora.
Tolerând aceste greşeli şi abateri, Primăria riscă mult. Proiectul are o valoare de peste 43 de milioane de lei, cu cofinanţare europeană nerambursabilă de 35 de milioane de lei. Sistemul va fi operat de la nivelul unui centru de comandă, amplasat pe bulevardul Iuliu Maniu, destinat coordonării activităţilor de management al traficului şi supravegherii video.
Pentru monitorizarea traficului, acesta va fi dotat cu echipamente, respectiv un panou de afişaj central de tip perete – imagine, pe care vor fi proiectate imagini transmise din toate cele 134 de intersecţii din oraş. Centrul va funcţiona 24 de ore din 24. Prin proiect se prevede realizarea unui sistem de management al traficului prin dotarea celor 90 de intersecţii deja semaforizate cu camere de supraveghere şi echipamente de control trafic, extinderea sistemului de semaforizare la încă 44 de noi intersecţii şi dotarea acestora cu echipamente de control trafic şi camere de supraveghere, dar şi instalarea a 17 panouri de afişare, şapte radare de viteză, 13 radare de informare şi 37 de sisteme de detecţie a trecerii pe culoarea roşie a semaforului. Implementarea sistemului se estimează că va conduce la reducerea poluării cu noxe cu până la 40%, iar etapa de execuţie a lucrării este de 12 luni.
Consilier local: „Primăria nu a prezentat niciodată Consiliului Local o situaţie legată de procedurile de achiziţie contestate şi refăcute”
Consilierul local PDL Ştefan Constantin Sandu susţine că Primăria, în pofida solicitărilor făcute pe această temă, nu a prezentat niciodată în Consiliul Local o situaţie a procedurilor de achiziţie contestate la CNSC şi a celor pierdute, în cazul cărora a fost necesară refacerea procedurii, lucru care a dus la tergiversarea proiectelor pentru care s-a făcut achiziţia.
„Se spune că în astfel de situaţii se pot pune în pericol finanţările europene ale proiectelor, însă nu se precizează că în destul de multe cazuri CNSC stabileşte că documentaţia de atribuire nu a fost realizată în mod corect de către Primărie. Dacă nu ar exista lacune şi greşeli în aceste documentaţii de atribuire, firmele nu ar avea cum să conteste cu succes procedurile de atribuire. S-a discutat nu o dată despre faptul că la unele proceduri apar criterii subiective de atribuire”, precizează alesul local.
Primarul a cerut SRI să elucideze cauzele tergiversării unei alte licitaţii
Situaţia legată de contestaţiile aferente Proiectului de management al traficului şi supraveghere video în Timişoara şi declaraţiile războinice ale Municipalităţii, care se dovedesc neîntemeiate, nu este singulară. Antologic a fost şi cazul de acum un an, când conducerea Primăriei Timişoara solicita, în iunie 2013, intervenţia SRI pentru a elucida cauzele ce au dus la tergiversarea licitaţiei pentru construcţia incineratorului de deşeuri de la Chişoda: „Este o investiţie în valoare de 60 de milioane de euro fără TVA, aproape 75 de milioane de euro cu TVA. Sesizez public SRI să investigheze ce se ascunde în spatele acestor contestaţii repetate care ne împiedică să realizăm acest incinerator deosebit de important pentru Timişoara”. Însă o parte din motive ar fi trebuit căutate chiar în interiorul instituţiei, întrucât CNSC a constatat încă din 2012 neconformităţi la caietul de sarcini întocmit de Primărie, neconformităţi care, prin contestaţiile pe care le-au generat, au contribuit şi ele la întârzierea proiectului.
CNSC a făcut publice unele dintre documentele de soluţionare a contestaţiilor făcute pentru acest proiect, din care reiese că măcar o parte din vina pentru tergiversarea proiectului o poartă chiar structuri specializate din subordinea Municipalităţii timişorene, fiind o serie de neconformităţi şi greşeli confirmate în caietul de sarcini. CNSC a cerut astfel eliminarea din capitolul „Lucrări de construcţii din caietul de sarcini” a pasajelor eronate în care se face referire la lucrări de modificare, reabilitare, restaurare a lucrărilor de construcţii, precum şi actualizarea caietului de sarcini şi a modelului de contract sectorial de lucrări cu informaţii precise referitoare la cuantumul sau limitele de negociere a daunelor contractuale. CNSC specifica în acest context că procedura putea continua abia după efectuarea acestor modificări şi publicarea lor pe portalul de achiziţii publice SEAP.
Ultimele comentarii