După ce, la sfârșitul anului trecut, Ministerul Transporturilor a recunoscut că finanțarea Băncii Europene de Reconstrucție și Dezvoltare pentru reabilitarea Gării de Nord Timișoara a expirat și că va trebui găsită o nouă sursă de finanțare, lucrurile au rămas în același stadiu. Adică, fără niciun fel de perspectivă. Încă nu s-a găsit nicio soluție sau sursă de finanțare, ceea ce „împinge” această reabilitare, dorită și așteptată de ani de zile, într-un viitor nedefinit.
Sursă de finanțare încă neidentificată
Anul trecut, în noiembrie, Ministerul Transporturilor, prin vocea ministrului Ramona Mănescu, a recunoscut că finanțarea pentru Gara de Nord a fost pierdută:„În prezent, C.F.R. S.A. trebuie să găsească o altă sursă de finanțare, deoarece împrumutul B.E.R.D. a expirat, și, de asemenea, trebuie elaborat proiectul tehnic pentru restul lucrărilor de executat”.
Între timp, situația nu s-a reglementat în niciun fel, nefiind identificată nicio sursă de finanțare. „Nici pomeneală, nu s-a identificat niciun fel de sursă de finanțare deocamdată”, afirmă Mircea Benec, directorul Regionalei C.F.R. Timișoara.
Pierderea finanțării a fost un final previzibil al maratonului de contestații, rezilieri contractuale și neîndepliniri de obligații asumate prin contract care au marcat acest proiect care, în Timișoara, e în lucru de mai bine de un deceniu. Banii pe care Statul i-a pierdut anul trecut au fost la dispoziția sa din 2003, când Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. S.A. a contractat un credit extern în valoare de 24 de milioane de euro, de la B.E.R.D., finanțarea fiind garantată de către România, reprezentată de Ministerul Finanțelor Publice, pentru execuția de lucrări de modernizare a cinci mari stații de cale ferată din țară – Constanța, Iași, Cluj, Timișoara și Craiova –, precum și pentru servicii legate de supervizarea lucrărilor, care au fost atribuite de la București. Dacă în cazul celorlalte patru stații C.F.R. lucrurile au fost puse în practică întocmai, la Timișoara s-au împotmolit din cauza neînțelegerilor cu antreprenorii. Banii au rămas la dispoziția Statului român până la sfârșitul anului trecut, când perioada de acordare a expirat.
Finanțarea de la bugetul local, considerată foarte dificilă
Proiectul de reabilitare a Gării de Nord a fost luat în discuție și la ședința de plen a Consiliului Local de săptămâna trecută, când mai mulți consilieri locali, evidențiind faptul că Guvernul nu a alocat, din nou, niciun leu pentru această investiție, au propus ca Primăria Timișoara să încheie parteneriate cu Executivul, pentru refacerea Gării de Nord și pentru celelalte tronsoane ale șoselei de centură.
„Am fi dorit ca în acest buget să fie prevăzut un parteneriat cu S.N.C.F.R. pentru rezolvarea problemei de la Gara de Nord. Nu cred că ar fi o problemă ca domnul primar, care este vicepreședinte al P.N.L. la nivel național, să poată să negocieze cu Ministerul Transporturilor, astfel încât această poartă rușinoasă de intrare în Timișoara să primească o înfățișare care să ne facă cinste. Litigiile s-au finalizat. Deci, acestea sunt prioritățile Timișoarei, noi vedem un buget plin de studii de fezabilitate care se plimbă de la an la an și se ignoră promisiunile electorale”, declara, în plen, consilierul local P.D.-L. Ștefan Constantin Sandu.
În replică, primarul Nicolae Robu afirma că nu pot fi prevăzute fonduri pentru centură și Gara de Nord, pentru că aceste obiective nu aparțin Primăriei Timișoara: „Nu ne sunt indiferente aceste obiective, am făcut foarte mult lobby și voi continua să insist la ministerele de resort. Avem inclusiv disponibilitatea, dacă lucrul acesta va fi absolut necesar, de a ne asocia la acele proiecte, numai că asta e mai greu de făcut, pentru că asocierea ar presupune inclusiv să devenim coproprietari, în funcție de volumul de bani pe care i-am aloca”.
O ipoteză admisă și de directorul Regionale C.F.R. Timișoara, Mircea Benec: „Personal, nu cred că se poate realiza o finanțare de la bugetul local. Nu cred că atât valoarea rămasă a lucărilor, respectiv două milioane de euro ar fi principalul impediment, cât faptul că Primăria nu poate să bage bani în ceva care aparține altcuiva. Procedural, legal, este foarte dificil să se realizeze acest lucru”.
În campania electorală care a precedat ultimele alegeri locale, însă, reabilitarea „în regim de urgență” a Gării de Nord se regăsea pe pliantele electorale ale U.S.L.
Ultimele comentarii