“Decesul” proiectului de regionalizare, anunţat oficial

Aceasta după ce inclusiv în vestul ţării, “regionalizarea anticipată” a dat peste cap lucrurile în sistemul vamal şi de finanţe

Liviu Dragnea vorbind despre regionalizareDupă o perioadă de acalmie, în care nici măcar artizanul proiectului, vicepremierul Liviu Dragnea, nu a mai pomenit nimic despre regionalizarea începută în forţă anul trecut, la nivel instituţional, prim-vicepreşedintele P.N.L., Klaus Iohannis, declară că este exclus să se mai iniţieze ceva în acest sens în 2014, din cauza alegerilor, şi că nu se ştie nici care mai e soarta acestui proces, pe viitor. Aceasta după ce tatonările regionalizării, în domenii precum Finanţele sau Vama, au creat un talmeş-balmeş instituţional, inclusiv în vestul ţării, iar oameni din sistem spun că structura rezultată este una mai complicată şi mai prost organizată.

 

“Regionalizarea e moartă”

Prim-vicepreşedintele P.N.L., Klaus Iohannis, a făcut la sfârşi­tul săptămânii trecute o declaraţie care era oarecum aşteptată, susţi­nând că regionalizarea “deocam­da­tă, e moartă” şi nu numai că nu se va face în acest an, dar nici măcar “nu se mai discută”. Klaus Iohan­nis, care conduce în P.N.L. Comisia internă privind regionalizarea, a fost întrebat care este stadiul dis­cuţiilor în cadrul proiectului şi a de­clarat că procesul este, deocam­dată, suspendat. “Regionalizarea, deocamdată, e moartă. Tot. Totul”, a răspuns Iohannis, care a precizat că “nici comisia în care se discută procesul de regionalizare nu dă semne că învie”. Întrebat dacă regionalizarea se mai face în acest an, Iohannis a răspuns: “Anul ăsta cred că nici nu se mai discută”. Prim-vicepreşedintele P.N.L. a mai menţionat că acest proces “nu e bine să fie făcut sub presiunea unor sesiuni de alegeri”.

Cu sau fără legătură cu aceste declaraţii, unii oficiali ai P.S.D. au ţinut să anunţe că partidul nu re­nunţă la ideea de regionalizare şi va introduce regiunea ca unitate administrativă şi în noua Consti­tuţie. Guvernul nu va trece însă şi numărul de regiuni, rezervându-şi dreptul de a stabili ulterior câte vor fi. “Este sigur că noua Constituţie va cuprinde ca formă adminis­tra­tivă şi regiunea. Nu dispare judeţul, ci apare această nouă formă admi­nistrativă, regiunea”, a  declarat senatorul P.S.D. Ioan Chelaru, vicepreşedinte al comisiei de revi­zuire a Constituţiei. Parlamentarul a adăugat că există mai multe variante de regiuni, de opt, zece sau 12 regiuni, dar că acestea vor fi stabilite de Guvern după validarea noii Constituţii prin referendum. “Din câte ştiu, echipa condusă de domnul vicepremier Liviu Dragnea lucrează la un studiu de oportu­nitate şi s-ar putea să avem sur­priza ca rezultatele să spună că es­te mai bine pentru români să fie mai multe regiuni chiar decât 12. Nu mă pot pronunţa însă câte vor fi”, a declarat vicepreşedintele comisiei de revizuire a Constituţiei.

Ioan Chelaru a menţionat că există şi variante de desemnare a noilor conduceri interimare ale re­giunilor: “Există trei variante pen­tru a desemna conducerea interi­mară a regiunilor, până la alegerile din anul 2016. Cert este că se va alege soluţia optimă pentru a rea­liza această tranziţie. După vali­darea referendumului, se poate trece la stabilirea regiunilor şi a tot ceea ce derivă de aici, inclusiv a conducerii acestora, interimare şi apoi alese”.

O grabă care nu-şi avea sensul

În acest context, în care nici susţinătorii fervenţi ai proiectului regionalizării nu se grăbesc să dea declaraţii despre momentul când va începe procesul propriu-zis de regionalizare, dacă va mai începe, este cu atât mai greu de înţeles de ce această regionalizare a fost gră­bită în unele structuri, precum cele subordinate Ministerului Finan­ţe­lor, cu rezultate care, spun oameni din sistem, mai mult au făcut rău instituţiilor “reformate”.

Aceştia susţin că reorganiza­rea sistemului vamal şi fiscal mai degrabă a creat dificultăţi în sis­tem, prin disponibilizările iniţiate, în condiţiile în care schemele ac­tuale de personal sunt insuficiente. Potrivit acestora, prin reducerile de personal şi maniera în care s-a conceput această reorganizare s-a blocat activitatea de supraveghere şi autorizare a societăţilor care se ocupă de producerea şi distribuţia de produse accizabile. În unele judeţe nu s-a prevăzut deloc perso­nal pentru aceste activităţi, extrem de importante şi care aduc venituri statului, iar în alte judeţe a fost transferat personal de la structurile vamale, care să se ocupe de aceste activităţi. Astfel, s-a creat haos şi situaţia, la nivelul sistemului, s-a complicat, nu s-a simplificat.

În ceea ce priveşte criteriile după care s-au ales sediile Direc­ţii­lor Regionale Antifraudă s-a spus de către surse din sistem că aces­tea sfidează logica în destul de mul­te cazuri. Astfel, dacă s-a susţinut că aceste sedii au fost alese în zo­nele de graniţă şi în cele în care evaziunea fiscală este accentuată, cum se explică alegerea unor ora­şe gen Alexandria sau Târgu Jiu?

În vestul ţării, estimau ace­leaşi surse din sistem, vor creşte foarte mult cheltuielile cu cazarea şi transportul, pentru că se va veni de la Deva să se controleze ce se în­tâmplă în Arad şi în Timiş – ju­deţe cu o activitate specifică in­tensă şi încasări bune, iar unele controale de acest gen pot dura luni întregi. 

Totodată, sindicate din do­me­niul Finanţelor au precizat că re­organizarea a blocat distribuirea şi comercializarea produselor acci­za­bile în mai multe judeţe şi că pre­luarea atribuţiilor şi a personalului autorităţii vamale de către Direc­ţiile Generale Regionale a Finan­ţelor Publice a fost realizată doar declarativ în unele zone.

Sindicaliştii au arătat că în ur­ma reorganizării, în judeţe precum Constanţa, Tulcea, Galaţi, Brăila şi Mehedinţi (aflat în subordinea Direcţiei Regionale pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Timişoara), A.N.A.F. a omis să înfiinţeze com­partimente de autorizări şi să preia inspectorii de specialitate din ca­drul fostelor structuri ale autorităţii vamale. Sindicatul Vamal “Unirea” a anunţat că va acţiona în instanţă A.N.A.F. şi că noua schemă de re­organizare a creat extrem de multe nemulţumiri în sistemul vamal vestic, întrucât, în condiţiile în ca­re, oricum, era criză de personal, noua schemă de organizare a dus la disponibilizarea a 35 de angajaţi din structura Direcţiei Regionale Timişoara.

Sorin Ioniţă: “Problema nu stă în crearea de regiuni”

sorin-ionitaÎnsă nu doar în siste­mul fiscal “iminenta” reor­ganizare a produs haos şi complicaţii, prin schimbări instituţionale contro­versa­te. Şi, în contextul noilor declaraţii, nu se ştie care va fi finalitatea acestui proces, şi nici măcar motivaţia nu s-a clarificat. Sorin Ioniţă, expert în reforma adminis­traţiei publice în cadrul Ex­pert Forum, declara recent pentru TIMPOLIS: “Au tot circulat explicaţii, inclusiv de la miniştri, dar ei nu le-au pus pe hârtie, le-au ex­pri­mat verbal, prin confe­rin­­ţe de presă, explicaţii gen să reducem corupţia – deşi aspectul acesta nu are nicio legătură cu regionali­zarea, să reducem aparatul func­ţio­năresc – iar nu are nicio legătură, cel mult îl mă­reşti un pic, să accesăm mai bine fonduri europene – din nou, nu prea are nicio legătură. Polonia, care are regiuni, absoarbe bine fonduri euro­pene, Ungaria, fără regiuni, absoarbe la fel de bine. Deci, se pare că problema nu este în crearea de re­giuni. De ce le înfinţăm tre­buie întrebaţi iniţiatorii acestui proiect. Ce constat, însă, este că toate atenţia publică s-a dus într-o direc­ţie uşor irelevantă, de ge­nul ce judeţe vor fi sau unde va fi capitala regională.”

Lider sindical vamal: “Pentru lucrătorii vamali reorganizarea nu a adus nimic bun”

Gheorghe Paraschiv, liderul Sindicatului Vame­şilor din Regionala Vamală Timişoara, spune că noua re­organizare nu a adus ni­mic bun pentru lucrătorii vamali. “În momentul în care soli­ciţi o adeverinţă, te adresezi Direcţiei Re­gio­nale Vama­le, care se adre­sează mai depar­te Direcţiei Regionale a Fi­nanţelor Pu­blice. Dacă ai ne­voie de o astfel de adeverin­ţă rapid, pentru o spitali­za­re, de pildă? Lucrurile s-au com­plicat, şi avem o condu­cere bicefală – la nivel naţio­nal prin Direcţia Generală a Vămilor, şi locală, prin Di­recţia Regională de Fi­nanţe. Şi se poate întreba în acest context unde începe o com­petenţă şi unde se termină alta”, spune liderul sindical.

Lider sindical din Poliţie: “S-a stricat şi ce mai era bun în sistem”

vasile lincu, pres sind polVicepreşedintele Sin­dicatului Naţional al Poli­ţiştilor şi Agenţilor Vamali „Pro Lex”, Voinea Negoi­ţă, susţine că în scrisorile trimise F.M.I. de către Gu­vern se vorbea doar despre reorganizarea Direcţiilor de Finanţe, în niciun caz a Gărzii Financiare sau Vă­mii. Acesta mai spune că s-a stricat şi ce mai era bun în sistem. “Au rămas unele atribuţii în aer, cum sunt ce­le legate de controlul pro­duselor accizabile, şi apoi ni s-a dat dreptate şi s-au reîn­fiinţat compartimente de control în zone în care fuse­seră desfiinţate abuziv. Am rugat structurile de condu­ce­re din Ministerul Finan­ţelor să nu desfiinţeze ser­viciile financiar-contabile din cadrul Regionalelor Va­male. Le-au desfiinţat şi apoi le-au reînfiinţat che­mând oamenii înapoi de la Finanţe, cu ocazia unui con­trol al unor structuri euro­pene de specialitate. Cred că altul a fost obiectivul din spatele acestui proces. S-a spus că se înfiinţează Direc­ţiile Antifraudă, pentru con­trolul marilor contribuabili şi aducerea mai multor bani la buget. Au trecut de a­tunci luni bune şi spuneţi-mi ce mari controale şi re­zultate aţi văzut. Se con­tro­lează complexe comerciale, unde se numără şlapii de pe tarabe”, spune Voinea Ne­goiţă.

La rândul său, Vasile Lincu, preşedintele Sindi­ca­tului Naţional al Poliţiş­tilor şi Agenţilor Vamali „Pro Lex”,susţine că prin reorganizarea rapidă din sistemul fiscal s-a dorit să se grăbească o regionalizare administrativă, pe nişte zo­ne pentru care erau diverse interese la nivel central. “Urma să se spună apoi: s-a făcut deja regionalizare instituţională pe regiunea asta, trebuie să rămână aşa. Din punctul meu de vedere, întregul proces nu se justifică, şi a adus mai degrabă prejudicii decât beneficii”.

Print Friendly, PDF & Email