Rectorul UPT: „România ar trebui să înceapă o campanie de atragere a investitorilor care s-au retras din Rusia”

Florin Drăgan. Foto: UPT

Autoritățile din România ar trebui să înceapă o campanie de atragere a investitorilor care s-au retras din Rusia, în urma războiului, consideră  rectorul Universității Politehnica Timișoara, Florin Drăgan. Adăugând că România ocupă o poziție strategică foarte bună, stă încă bine în ceea ce privește costurile, dar are nevoie de o strategie coerentă centrată pe nevoile investitorilor.

 

„La ora actuală spațiul ex-sovietic nu mai este tentant pentru majoritatea multinaționalelor prezente acolo, din cauza riscului investiției. Statul român trebuie să aibă o strategie de revigorare a industriei prin atragerea acestor investitori care caută o piață mai sigură. Pe plan mondial asistam deja la o criză a diverselor componente electronice, iar problemele se vor amplifica din cauza războiului. Situația este similară în domeniul automotive. Mai mulți producători de mașini din Europa și-au restrâns activitatea sau au diminuat producția unor modele pentru a se concentra doar pe segmentele unde au cea mai mare marjă de câștig. Toate acestea se întâmplă pentru că aveau investiții importante în Rusia sau lucrau cu furnizori aflați în zona de conflict și acum nu mai pot primi componente importante pentru producția unui automobil”, declară rectorul Universității Politehnica Timișoara, conf. univ. dr. Florin Drăgan.

Acesta anunţă că s-a întâlnit, zilele trecute, cu reprezentanții unor companii multinaționale pentru a afla cum poate România să atragă investitorii dornici să deschidă piețe noi sau să extindă producția în țara noastră pentru a compensa pierderile cauzate de conflictul militar declanşat de Rusia în Ucraina.

Rectorul UPT declară că, în urma discuţiilor, a identificat trei direcții pe care statul român ar trebui să le urmeze: deschidere și reducerea birocrației, crearea unor parcuri industriale compacte, precum și investiții în cercetare și testare, în parteneriat cu universitățile.

„Avem parcuri industriale însă majoritatea sunt mici și oferă doar spațiu. În Timișoara, de exemplu, investitorii majori sunt împărțiți în toate zonele orașului pentru că nu a existat o strategie coerentă și comună de dezvoltare. Se simte nevoia creării unor parcuri de dimensiuni mari, care să aducă în același loc majoritatea fabricilor și cărora să li se ofere servicii comune și să coexiste în urma unei strategii bine puse la punct. Avem deja modelul Oradea care funcționează foarte bine și ar putea fi implementat în mai multe zone ale țării. De asemenea, multe fabrici își testează diverse produse în Ungaria sau alte țări pentru că la noi nu au infrastructura necesară”, declară Florin Drăgan.

Atragerea acestor companii, estimează el, va crește concurența de pe piața resursei umane. În prezent rata șomajului este de mică, iar fabricile mari deja sunt implicate într-un proces amplu de digitalizare: „România stă foarte bine în continuare în ceea ce privește costurile, avem oameni foarte bine pregătiți, iar zona de vest este foarte bine poziționată în ceea ce privește accesul la infrastructură. Investițiile statului în infrastructura altor regiuni pot aduce mai mult ca oricând alte investiții externe. Marele dezavantaj este că în România a crescut prețul energiei mai mult decât în orice țară, iar aceste companii sunt mari consumatoare de gaz și electricitate. Ele au nevoie de o stabilitate a prețurilor pentru că fug deja de pe o piață periculoasă, iar predictibilitatea este mereu un avantaj.”

Print Friendly, PDF & Email