O mostră de descentralizare în cel mai pur stil românesc şi un posibil indiciu a ceea ce ne aşteaptă în perioada următoare este felul în care Guvernul a înţeles să scape de răspunderea finanţării căminelor de bătrâni, pasând problema pe umerii autorităţilor locale. Aşa se face că, acum, pe sfârşit de an, Consiliul Judeţean Timiş este nevoit să majoreze sumele alocate iniţial pentru ca unităţi precum Căminul de bătrâni din Lugoj să poate funcţiona mai departe în condiţii normale.
Suplimentare de buget, pe sfârşit de an
Printre ultimele proiecte de hotărâre care vor fi aprobate de Consiliul Judeţean Timiş în acest an se numără şi unul care prevede încheierea unui Act adiţional la Contractul de asociere realizat în acest an pentru finanţarea de către Consiliul Judeţean a Căminului pentru persoane vârstnice Comloşu Mare. Primăria Comloşu Mare, în subordinea căreia se află, nu poate acoperi toate costurile de finanţare, mai ales în condiţiile în care, la ultima rectificare bugetară, Primăriile din Timiş au primit sume cuprinse între 5.000 şi 12.000 de lei. Aşa se face că în acest an, pentru a nu se ajunge la situaţia extrem de ciudată a închiderii unor cămine de bătrâni, C.J. Timiş a trebuit să preia cofinanţarea Căminului de bătrâni Comloş. Prin acest contract, impus cu ordin de la Guvern, care s-a spălat pe mâini elegant de problema cofinanţării căminelor de bătrâni, Timişul şi comuna Comloşu Mare s-au obligat să finanţeze activitatea Căminului pentru persoane vârstnice. C.J. Timiş a acordat iniţial un milion de lei, după care, printr-o adresă a conducerii Căminului pentru bătrâni Comloşu Mare, i s-a solicitat suplimentarea transferurilor alocate cu suma de 200.000 de lei. Pentru că, spune C.J. Timiş, „din veniturile Comunei Comloşu Mare nu pot fi alocate sume suplimentare, nefiind prevăzute în contractul de asociere” şi, de altfel, ştiind foarte bine ce sume a alocat în acest an acestei Primării, administraţia judeţeană a făcut un proiect de hotărâre care vizează suplimentarea contribuţiei la finanţarea Căminului de bătrâni Comloşu Mare. Ar fi fost culmea ca administraţia judeţeană să refuze acordarea acestei suplimentări, în condiţiile în care a majorat în repetate rânduri, cu sume considerabile, bugetul alocat pentru echipa de fotbal A.C.S. Poli, de pildă.
Este foarte interesantă însă argumentarea C.J. Timiş, care a face o analiză a contextului actual, care spune destul de multe despre ce înseamnă actuala „guvernare cu aplecare spre latura socială”. Suplimentarea este motivată prin „creşterea alarmantă a preţurilor la alimentele de bază precum şi la întreţinere (energie, electrică, căldură, întreţinerea clădirilor etc.), achiziţionarea de medicamente pentru asistaţi (toţi asistaţii fiind suferinzi de boli cronice), achiziţionarea de alimente (norma de hrană fiind de 8,30 de lei pe zi de asistat), achiziţionarea de combustibil solid pentru centrala termică din dotare(în prag de iarnă), precum şi achiziţionarea unor materiale pentru întreţinere şi funcţionare.”
„E un dezastru, din punct de vedere al finanţării. Iar la rectificarea bugetară, în loc să se dea bani asistenţei sociale, i s-au luat fonduri, şi au fost direcţionate spre alte domenii. Aşa înţelege actualul Guvern că trebuie să trateze segmentul asistenţei sociale”.
Adrian Marcu, liderul Federaţiei Sindicale Pro Asistenţă Socială Timiş
În mod normal, nu C.J. Timiş, nici Primăria Comloş, ci Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, după cum îi spune şi numele, ar fi trebuit să fie principalul finanţator al căminelor de bătrâni din judeţ.
Adrian Marcu, liderul Federaţiei Sindicale Pro Asistenţă Socială Timiş, spune însă că în sistemul de asistenţă socială s-a ajuns la un grad de subfinanţare cronică, acutizată după recentele rectificări bugetare. „E un dezastru, din punct de vedere al finanţării. Iar la rectificarea bugetară, în loc să se dea bani asistenţei sociale, i s-au luat fonduri, şi au fost direcţionate spre alte domenii. Aşa înţelege actualul Guvern că trebuie să trateze segmentul asistenţei sociale”, spune liderul sindical.
Descentralizare originală
La începutul acestui an, consilierii judeţeni au votat un proiect de hotărâre prin care se parafa o asociere între C.J. Timiş şi Consiliile Locale Jimbolia şi Comloşu Mare, în vederea finanţării căminelor pentru persoane vârstnice din cele două localităţi.
Potrivit Legii privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, Primăriile au obligaţia organizării serviciilor de îngrijire temporară şi permanentă a persoanelor vârstnice. De aceea, în Jimbolia şi Comloşu Mare cele două instituţii sunt organizate şi funcţionează în subordinea Primăriilor. Doar că acestea au dificultăţi tot mai mari legate de asigurarea fondurilor.
Reprezentanţii C.J. Timiş spun că finanţarea activităţii acestor cămine nu poate fi asigurată de Consiliile Locale, motiv pentru care, în ultimii ani, s-a încercat identificarea altor variante de finanţare. Astfel, începând cu anul 2009, s-a revenit la dispoziţiile unei legi mai vechi, din 2006, privind finanţele publice locale, potrivit căreia repartizarea sumelor pentru echilibrarea bugetelor locale se face de către Direcţia Generală a Finanţelor Publice. Aceasta în condiţiile în care nu mai exista posibilitatea repartizării unor sume suplimentare către Consiliile Locale Jimbolia şi Comloşu Mare, rămânând ca deficitul de finanţare pentru cămine să fie acoperit, cel puţin pentru 2009, din bugetul judeţului, prin întocmirea unor contracte de asociere atât cu Consiliile Locale respective, cât şi cu cele două cămine pentru persoane vârstnice. Această situaţie, spun reprezentanţii C.J. Timiş, s-a repetat şi în 2010, 2011 şi 2012, întocmindu-se în fiecare an acte adiţionale la contractul de asociere din 2009.
Situaţia nu e foarte clară nici acum şi e una tipic românească, pentru că şi în atribuţiile Consiliilor Locale, cât şi în cele ale administraţiei judeţene sunt prevăzute competenţe în domeniul protecţiei persoanelor vârstnice, iar legislaţia prevede posibilitatea finanţării unor cheltuieli privind asistenţa acordată persoanelor în vârstă, şi de la bugetele locale şi de la bugetele proprii ale judeţelor.
Însă, pentru că nici C.J. Timiş, nici Consiliile Locale nu au stat bine cu bugetul în acest an, s-a propus o soluţie de compromis, respectiv împărţirea responsabilităţii finanţării. În acest sens, s-a cerut o estimare a bugetelor necesare pentru funcţionarea celor două cămine, pentru acest an, şi s-a estimat că e nevoie de 1,55 de milioane de lei pentru Căminul Comloşu Mare şi 1,6 milioane de lei, pentru cel din Jimbolia. Aşa se face că, la începutul anului, administraţia judeţeană stabilea că va sprijini prin cofinanţare cele două cămine cu un milion de lei, la Comloşu Mare, şi 800.000 de lei, la Jimbolia. Între timp însă, aceste sume s-au dovedit a fi insuficiente.
Pentru ce au fost desfiinţate 67 de spitale?
În aceste condiţii, în care Statul îşi arată, la nivel de Guvern şi Ministere, lipsa de preocupare pentru căminele de bătrâni din ţară, a devenit evident că planul de desfiinţare a 67 de spitale din ţară, pus în practică de Ministerul Sănătăţii în 2011, sub pretextul că Statul doreşte înfiinţarea de cămine de bătrâni în aceste unităţi, era în mod evident bazat pe o argumentaţie falsă. Încă din momentul luării acelei decizii, sindicatele din Sănătate au exclus această variantă, susţinând că demersul de transformare este doar un bluf, pentru că majoritatea spitalelor desfiinţate nu au infrastructura, poziţionarea şi dotările necesare pentru a întruni minimele standarde necesare pentru a fi autorizate şi a funcţiona ca unităţi de îngrijire pentru vârstnici.
De altfel, reprezentanţii Ministerului Muncii, căruia i-au fost pasate în prima fază spitalele desfiinţate, au verificat aceste unităţi spitaliceşti şi au anunţat că o bună parte dintre ele nu vor deveni niciodată cămine de bătrâni, pentru că ar fi nevoie de investiţii uriaşe pentru a le transforma în aşa fel încât să întrunească standardele impuse pe plan european, legate de îngrijirea vârstnicilor.
În acest moment, potrivit contabilizării făcute de Ministerul Muncii, doar cinci din cele 67 de spitale pot funcţiona ca şi cămine de bătrâni. Nici unul nu este, însă, din Timiş. De altfel, Timişul, unde au fost desfiinţate două spitale – Centrul de Sănătate Buziaş şi Spitalul Ciacova –, nici măcar nu se regăseşte pe lista de solicitanţi de finanţare pentru Programul naţional “Dezvoltarea reţelei naţionale de cămine pentru persoanele vârstnice”, unde s-au înscris până în prezent 22 de spitale, din 15 judeţe.
Ultimele comentarii