Compania Naţională a alocat un buget impresionant pentru deszăpezirea drumurilor europene, naţionale şi ale celor câteva sute de kilometri de autostradă. Kilometrul de drum curţat de zăpadă sare de 5.000 de euro. Un fel de „deszăpezire de aur”, ironizează Opoziţia, care spune că, la aşa preţuri, Finlanda se poate uita cu invidie spre noi.
Mai mulţi bani pentru Timişoara decât pentru Braşov
În iarna 2013 – 2014, deszăpezirea unui kilometru de drum va costa 5.370 de euro, conform datelor publicate, zilele acestea, de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Pentru aceeaşi operaţiune, finlandezii şi islandezii plătesc 1.200 de euro/kilometru, iar suedezii, 1.400 de euro/kilometru.
Potrivit unui comunicat de presă al C.N.A.D.N.R., D.R.D.P. Timişoara va beneficia, conform Acordului-cadru pentru perioada 2013 – 2015, de o sumă importantă, mai mare cu peste 30 la sută decât cea a D.R.D.P. Braşov.
“Cu tot acest buget impresionant, Guvernul Ponta a reuşit să îşi bată propriul record, stabilit anul trecut la 5.300 de euro/kilometru, însă acest lucru nu înseamnă că autorităţile nu vor fi, din nou, «surprinse» de venirea iernii. Ne amintim că, anul trecut, câteva zile de ninsoare şi viscol au aruncat aproape jumătate de ţară într-un haos greu de imaginat: drumuri naţionale şi autostrăzi închise două săptămâni, sute de localităţi izolate complet, zeci de mii de oameni rupţi complet de lume, fără electricitate şi astupaţi de zăpadă. Şi toate acestea din cauza unei tehnici de deszăpezire cu totul originală: neintervenţia”, acuză Radu Lambrino, preşedintele Partidului Mişcarea Populară Timiş.
Acesta mai spune că şi Finlanda, unde zăpada ţine o jumătate de an, s-ar putea uita cu invidie la România, dacă la noi, kilometrul de drum deszăpezit costă de aproape cinci ori mai mult decât în “ţara lui Moş Crăciun”. “Deşi România nu îl găzduieşte pe Moş Crăciun, se pare că Moş Gerilă este încă prezent pe meleagurile autohtone, deghizat în Victor Ponta. După ce le-a mărit chiar şi de 25 de ori salariile clienţilor politici din companiile de stat, guvernanţii s-au gândit să le facă un cadou şi firmelor de casă ale acestora, în operaţiunea intitulată «deszăpezirea de aur»”.
Nimeni la licitaţiile C.N.A.D.N.R.
Ministrul pentru Marile Proiecte, Dan Şova, a declarat, recent, că anul acesta a introdus mai multe criterii pentru acordarea contractelor de deszăpezire, iar surpriza a fost că nu a mai venit nimeni la licitaţii.
Dan Şova a arătat că a preluat C.N.A.D.N.R. anul trecut, în plină iarnă, şi a făcut cu acest prilej şi economii de 30% din bugetul alocat pentru deszăpezire. „Anul acesta, când am făcut bugetul, l-am scos cu 25% mai mic decât cel de anul trecut, din start, şi am introdus criterii, de control, de performanţă, şi am avut o surpriză foarte interesantă. Nu a mai venit nimeni la licitaţie. Când am introdus criterii gen «Domnule, cât dai cu antiderapant, atât plătesc, cât deszăpezeşti, atât plătesc», nu a mai venit nimeni la licitaţie. Am organizat la licitaţii până am căzut jos, în toate felurile posibile, avem doar 56% din teritoriul naţional acoperit”, afirma Dan Şova, citat de Mediafax.
El a mai arătat că se vor da şi celelalte lucrări, prin negociere directă, firmelor care deja au câştigat licitaţii. Ministrul Şova a anunţat că, începând din luna aprilie 2014, se va face licitaţie internaţională pentru deszăpezire: „Vă garantez că toate firmele europene sau româneşti care vor să fie plătite pentru ceea ce deszăpezesc şi pentru materialul antiderapant împrăştiat şi nu vor să fie plătiţi pe înţelegeri (…) vor veni la licitaţii”.
Ultimele comentarii