Reprezentanţii mai multor O.N.G.-uri avertizează că, prin forma actuală a proiectului descentralizării, autorităţile administraţiei locale vor avea putere absolută în domeniile mediului şi patrimoniului, controlul asupra activităţii pe aceste segmente fiind imposibil. Din acest punct de vedere, perspectivele nu sunt foarte optimiste nici în Timiş, unde autorităţile locale au la activ numeroase cazuri de gestionare dezastruoasă a problemelor legate de mediu şi patrimoniu.
Auto-control şi auto-reglementare
Coaliţia pentru Mediu, din care fac parte peste 70 de O.N.G.-uri, a anunţat săptămâna trecută că, dacă proiectul descentralizării va rămâne în această variantă, va face o sesizare la Guvernul României pentru a opri acest proiect şi va sesiza şi Comisia Europeană. “Autorităţile locale vor putea demola clădiri de patrimoniu sau vor face proiecte prin care normele de mediu vor fi afectate şi, atâta timp cât autorizaţiile şi avizele necesare vor fi emise tot de ele, nu se va putea face nimic. Dacă se încalcă legea, instituţia de control care ar trebui să reclame astfel de abateri de la lege ar fi tot în subordinea autorităţii care a făcut greşeala”, declară reprezentanţii Eco-Civica.
Reprezentanţii O.N.G.-urilor spun că atribuţiile Ministerului Culturii de avizare a intervenţiilor asupra monumentelor istorice şi a zonelor istorice sunt transferate Direcţiilor Judeţene pentru Cultură, care vor fi în subordinea Consiliilor Judeţene. Asta în condiţiile în care este evident că Direcţiile Judeţene nu vor contrazice proiectele Consiliilor Judeţene în subordinea cărora se află. De asemenea, Agenţiile Judeţene de Protecţia Mediului trec în subordinea Consiliilor Judeţene, “deci, nu îşi vor exercita corect funcţia de avizare a proiectelor avansate de administraţiile locale în subordinea cărora se află”, specifică reprezentanţii Coaliţiei pentru Mediu.
“De exemplu, o Primărie mare iniţiază un proiect, al cărei beneficiar este tot ea. Practic, Primăria îşi va acorda singură avizul de mediu, avizul de la cultură şi autorizaţia de construcţie. Nu va mai exista niciun fel de control. Autoritatea locală va avea putere absolută”, declară Roxana Wring, preşedinte al Asociaţiei ProDoMo. Ea mai reclamă că nu există un studiu de impact pentru acest proiect de descentralizare: “De fapt, în expunerea de motive a acestui proiect de lege se arată că se promovează prosperitatea. Poate, prosperitatea baronilor locali”.
Conform noii legi, instituţiile care ar trebui să reclame eventuale probleme se vor afla în subordinea Consiliilor Judeţene şi vor avea un buget stabilit de aceste instituţii, dar şi directori numiţi politic, mai spun reprezentanţii O.N.G.-urilor. “Este clar că nu se vor reclama şi acuza singuri în astfel de cazuri. Se încurajează astfel corupţia şi abuzul”, au mai arătat reprezentanţii Eco-Civica.
Reprezentanţii O.N.G.-urilor au făcut referire la o directivă europeană aprobată în 9 octombrie, ce priveşte evaluarea proiectelor de mediu, care, în expunerea de motive, precizează că Agenţiile de Mediu din anumite state nu sunt suficient de independente, recomandarea generală fiind cea pentru o mai mare independenţă, dar şi pentru evitarea conflictului de interese.
Guvernul va aproba pe 14 noiembrie proiectul de buget pentru anul viitor şi proiectul de lege privind descentralizarea, urmând ca, foarte probabil pe 19 noiembrie, Executivul să îşi angajeze în Parlament răspunderea pentru descentralizare. Potrivit proiectului, Direcţiile Judeţene pentru Cultură şi Patrimoniu, Direcţiile Judeţene pentru Sport şi Tineret, Palatele Copiilor sunt transferate la Consiliile Judeţene, în vreme ce Cluburile Copiilor şi Cluburile Sportive Şcolare sunt transferate Consiliilor Locale.
Perspective deloc optimiste pentru Timiş
Este greu de crezut că puterea transferată Primăriilor şi Consiliului Judeţean pe probleme de mediu şi patrimoniu va avea efecte benefice în Timiş, unde în ultimii ani au existat numeroase situaţii de gestionare dezastruoasă a problemelor de mediu şi patrimoniu. Pe partea de mediu, primul argument ar fi amenzile de la Garda de Mediu, la care Primăria Timişoara a fost “abonată” în ultimii ani. Ceea ce înseamnă că nu este în niciun caz în postura de a se auto-controla pe linie de mediu. Cosmetizările şi tăierile aberante ale copacilor din Timişoara, şi depăşirea indicatorilor pe poluarea aerului sunt doar câteva din motivele pentru care Primăria Timişoara a încasat amenzi deloc mici de la Garda de Mediu în ultimii ani.
Însă exemplul cel mai bun al felului în care Primăria Timişoara a înţeles să gestioneze problemele de mediu, în privinţa cărora ar putea rămâne suverană în următorii ani, este celebrul caz al Staţiei de monitorizare a calităţii aerului din Calea Şagului. Pe fondul scandalului generat de anunţul că România risca amenzi de sute de mii de euro pe zi din cauza încălcării normelor de poluare asumate prin Tratatul de aderare, Direcţia de Mediu a Primăriei Timişoara a avut ideea de a planta copaci ornamentali de tip tuia în jurul staţiei de monitorizare a calităţii aerului din Calea Şagului. Autorităţile de mediu avertizau atunci că, din cauza arborilor, datele obţinute de staţie nu vor mai indica adevăratele valori ale poluării atmosferice, ci unele mai reduse. În plus, potrivit prevederilor legale, Primăria trebuia să anunţe în prealabil intenţia plantării acestor copaci în zonă şi, cu siguranţă, nu ar fi primit aprobare. Cu tot scandalul iscat, copacii au rămas în zonă. Situaţia pare să se fi reglementat pe cale naturală. Arborii de tuia plantaţi în jurul staţiei nu au rezistat şi s-au uscat. Însă în zonă au mai rămas plantaţi nişte corcoduşi care, deocamdată, sunt mici.
Pe viitor însă, asemenea devieri de la normele legale ar putea să nu mai fie sancţionate în niciun fel. Însă nu doar Primăria Timişoara are carenţe în ceea ce priveşte respectarea reglementărilor de mediu. Foarte multe Primării din judeţ au dovedit că nu prea au tangenţă cu acest segment din cauza faptului că zonele naturale protejate din aria lor de acoperire nu au beneficiat de niciun proiect de finanţare şi nicio investiţie în ultimii ani.
Sretko Milanovici, biolog muzeograf la Secţia de Ştiinţele Naturii a Muzeului Banatului, afirmă că lipsesc proiectele cu finanţare europeană derulate în Timiş, care să vizeze protejarea habitatelor naturale. Şi aceasta pentru că, de multe ori, în varianta în care oricum apelează la firme de proiectare, care să le scrie, contra-cost, proiecte pentru obţinerea de granturi, Primăriile preferă să acceseze fonduri pentru diverse proiecte de infrastructură, şi nu pentru habitatele naturale din zona lor de acoperire. Tocmai de aceea, Ministerul Mediului, prin structurile sale, ar fi trebuit să se ocupe de implementarea unor astfel de proiecte.
În ceea ce priveşte patrimoniul care, de asemenea, va ajunge, conform noii legi a descentralizării în subordinea şi controlul absolut al autorităţilor locale, este suficient să se amintească exemplul Casei Mühle. Aceasta, una dintre clădirile-simbol pentru arhitectura Timişoarei, ridicată în secolul al XIX-lea, pe bulevardul Mihai Viteazul numărul 3, a ajuns o ruină în urma unui şir de evenimente similar cu cel al altor imobile de patrimoniu distruse în oraşul de pe Bega.
În campania electorală, actuala conducere a Primăriei Timişoara a promis reglementarea acestei situaţii şi un control strict pe linie de urbanism, pentru ca astfel de situaţii să nu se mai repete. Este greu de spus ce s-a ales de aceste promisiuni. Poliţia Locală şi Inspectoratul Teritorial de Construcţii Timiş sunt printre puţinele instituţii care au întreprins demersuri concrete, dând amenzi pentru lucrările efectuate ilegal şi dispunând stoparea imediată a acestora.
Vicepreşedinte Eco-Civica: “Cine va împiedica autorităţile locale să cosmetizeze
indicatorii reali?”
Dan Trifu, vicepreşedintele Organizaţiei Eco-Civica, spune că, prin noua legislaţie ce vizează descentralizarea, autorităţile locale se vor auto-controla pe chestiunile legate de mediu şi patrimoniu şi nu va mai fi posibilă nicio intervenţie de la nivel central care să sancţioneze eventualele derapaje: “Ceea ce se întâmplă prin proiectul de descentralizare este tipic pentru România. Se vrea adoptarea unor reglementări care sunt în totală contradicţie cu cele europene. Pe mediu, Parlamentul a adoptat recent un amendament ce vizează aplicarea unei Directive europene ce specifică foarte clar că autorităţile de mediu trebuie să fie absolut independente, în niciun caz în subordinea autorităţilor locale”.
În marile aglomerări urbane, mai spune Dan Trifu, ar trebui să existe o monitorizare independentă pe chestiunile legate de calitatea aerului unde, de exemplu, România riscă sancţiuni dure pe plan european. “Cine va împiedica autorităţile locale să cosmetizeze, să măsluiască indicatorii reali? E cunoscută situaţia de la dumneavoastră, de la Timişoara, cu acei arbuşti plantaţi în jurul unei staţii de monitorizare a aerului, deşi reglementările de mediu interzic acest lucru”, mai spune Dan Trifu.
Preşedinte Ariergarda: “Pe patrimoniu, autorităţile locale au gestionat situaţia dezastruos”
Daniel Vighi, preşedintele Ariergarda şi membru al Comitetului Civic pentru Apărarea Patrimoniului oraşului Timişoara, declară că în ceea ce priveşte patrimoniul, autorităţile locale, în Timişoara cel puţin, au gestionat situaţia dezastruos, în ultimii ani. “Pot spune că autorităţile locale s-au descurcat catastrofal pe acest segment şi sunt vinovate de dezastrul de astăzi. S-au înstrăinat în tot oraşul clădiri valoroase de patrimoniu, s-au distrus situri valoroase”. Daniel Vighi apreciază că societatea civilă va trebui să-şi asume acest risc, în varianta reglementării doar la nivel local a chestiunilor legate de patrimoniu, şi să fie întărit segmentul O.N.G., care să fie foarte vigilent la toate derapajele. “Totul depinde de societatea civilă, care trebuie să sancţioneze prompt toate neregulile, inclusiv prin formularea de plângeri penale pentru cei din instituţiile publice care se fac vinovaţi de distrugerea unor clădiri-monument reprezentative pentru oraş”, mai spune Daniel Vighi.
Ultimele comentarii