19% dintre adolescenţii români abandonează liceul. Cauza care stă în spatele abandonului este cel mai adesea sărăcia, care afectează îndeosebi copiii din mediul rural. Rectorul UVT anunţă că susţine decontarea integrală a costurilor de transport ale elevilor navetiști.
„Am discutat mult în această perioadă a Bacalaureatului și a admiterilor despre statistici, numere, elevi care au absolvit sau nu, elevi admiși la universitate sau nu. Există un grup de copii însă care nu e inclus în niciuna dintre aceste statistici, nici în cele legate de Bacalaureat, nici în cele privitoare la admiteri. Acest grup este cel al elevilor care ies din învățământ înainte de a termina clasa a XII-a”, declară rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.
Acesta citează un studiu al UNICEF potrivit căruia 19% dintre adolescenţii români cu vârste cuprinse între 15-18 ani abandonează liceul. Cauza care stă în spatele abandonului este cel mai adesea sărăcia, care afectează îndeosebi copiii din mediul rural, care au un risc cu 30% mai mare de a renunța la studiile preuniversitare decât cei din mediul urban.
În acest context, spune Marilen Pirtea, sprijină inițiativa Asociației Elevilor din Constanța care solicită decontarea integrală a navetei elevilor care studiază în altă localitate decât cea de domiciliu. „Consider că demersurile acestora sunt mai mult decât binevenite, măsura propusă fiind o necesitate în lupta împotriva abandonului școlar, a sărăciei și a excluziunii sociale a copiilor din mediul rural. Nu se poate să prevedem în Constituție dreptul la educație publică gratuită, dar să limităm accesul propriu-zis al copiilor la școală. Nu se poate să ignorăm în continuare faptul că în România unul din cinci adolescenți renunță la studii. Suntem printre primele state din UE în ceea ce privește abandonul școlar; în Bulgaria, procentul este de 12,9%, iar în Ungaria e 11,4%”, declară recatorul UVT.
Dincolo de aspectele ce țin de echitate, mai spune el, există și aspecte economice care fac cu atât mai importantă sprijinirea elevilor din mediul rural: „Cercetări științifice au arătat că înzestrarea naturală nu ține cont de statutul în societate. Se nasc copii talentați și inteligenți și în familiile din mediul rural, cu nivel de educație mai scăzut și cu venit mai mic”. Marilen Pirtea subliniază că de modul în care se va reuşi integrarea acestor copii în școală depinde viitorul lor.
„Ce vrem, cetățeni integrați, care plătesc taxe și facturi și asigură bunăstarea familiei, sau asistați social? Deja avem zone în România, cum este Timișoara, unde șomajul este aproape zero și unde astfel de tineri sunt căutați de către angajatori. Pentru a susține o economie în dezvoltare, trebuie să asigurăm pregătirea de personal calificat, de experți și profesioniști a căror activitate să mărească competitivitatea economiei noastre”, adaugă rectorul UVT.
Acesta atrage atenţia asupra faptului că izolarea copiilor din mediul rural, prin lipsa de politici care să le faciliteze accesul la educație, devine nu doar o problemă de echitate, ci și o problemă de competitivitate a economiei românești. „Nu ne aflăm în postura în care să ne permitem să neglijăm potențialul acestor copii, și nici nu ar fi etic să o facem. Eliminarea plafonului sumelor decontate pentru transportul elevilor navetiști va costa mult mai puțin statul român decât efectele ignorării tinerilor din mediul rural”, adaugă Marilen Pirtea.
Acesta anunţă, în context, că sprijină solicitarea lansată de Asociația Elevilor din Constanța, pe care o vede ca depășind limitele sectorului educațional, invitând reprezentanţii acestei asociaţii la o colaborare pe teme de interes comun pentru modernizarea învățământului românesc.
Ultimele comentarii