Spitalul CFR Timişoara se pregăteşte de o altă permutare

Sincopele de finanţare ar putea şubrezi de tot reţeaua sanitară

Salon-spitalSpitalul CFR Timişoara ar putea trece în subordinea Consiliului Judeţean, după o serie de permutări între Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Transporturilor, care au avut consecinţe negative din punct de vedere al continuităţii asigurării resurselor bugetare. Sindicatele feroviare se tem că acest şir de schimbări de subordonare ar putea duce la închiderea unităţii.

 

Modificarea schimbării

Spitalul CFR din Timişoara ar urma să fie preluat de Spitalul Judeţean, deci să treacă în subordinea Consiliului Judeţean Timiş. Preşedintele CJ Timiş, Titu Bojin, a anunţat că a discutat acest transfer la nivel central şi a primit acordul în acest sens. În noul context, se discută şi despre trecerea unor secţii ale Spitalului Judeţean în actualul spaţiu al Spitalului CFR şi despre transferul Clinicii de Psihiatrie de pe strada Iancu Văcărescu, în condiţiile în care imobilul urmează să fie retrocedat. „Am pregătit documentaţia pentru preluarea Spitalului CFR. Urmează să fie aprobată trecerea Spitalului CFR către Spitalul Judeţean, prin Consiliul Judeţean. Spitalul Judeţean va decide ce secţii vor fi şi să-l preluăm, existând varianta de schimbare a destinaţiei medicale pe zonele pe care noi le aveam deficitare şi posibilitatea de a găsi o soluţie inclusiv pentru Văcărescu, pe care trebuie să-l eliberăm la sfârşitul anului 2015”, a spus Titu Bojin.

Ping-pong instituţional

În timpul reformelor din mandatul lui Relu Fenechiu la Ministerul Transporturilor, a fost iniţiat transferul spitalelor CFR din subordinea acestui minister în cea a Sănătăţii. Pentru că transferul a fost scriptic şi, în realitate, din punct de vedere al bugetelor, aceste spitale au rămas ale nimănui, s-a bănuit că se doreşte închiderea lor, pentru a se face loc, unor spitale şi clinici private. După ce Relu Fenechiu şi-a terminat prematur mandatul, pentru merge în penitenciar, şi după un scandal mediatic de proporţii, aceste unităţi au revenit la Transporturi.

În acest context era invocat faptul că spitalele respective trebuiau desfiinţate pentru a face loc spitalelor şi clinicilor private, mai ales ţinând cont de faptul că pentru fiecare judeţ este stabilit un normativ de număr maxim de paturi care pot fi acceptate să funcţioneze în unităţile spitaliceşti. Şi această ipoteză s-ar fi susţinut în cazul Timişului, unde este în pregătire realizarea mai multor spitale private, unul cu sprijinul nemijlocit al CJ Timiş.

Transferarea Spitalelor CFR dintr-o parte în alta a avut ca efecte directe şi imediate subfinanţarea lor drastică, reducerea numărului de paturi şi crearea unei situaţii fără precedent, în care ceferiştii care lucrează în structurile de siguranţă a circulaţiei au rămas fără controalele medicale şi psihologice obligatorii. Aceasta, din cauza acestui statut incert, întrucât o parte din spitalele CFR nu au mai primit acreditare de la Autoritatea Feroviară. De această situaţie au profitat din plin cabinetele private.

Plimbarea spitalelor de la un minister la altul nu a fost gratuită. Au existat costuri birocratice mari legate de transfer, s-au depus eforturi organizatorice şi s-a complicat şi mai mult statutul şi structura acestor unităţi. Sumele pierdute ajungând la câteva sute de mii de euro. Iar două policlinici CFR (una din Piteşti şi alta din Arad – care ţine de Spitalul CR Timişoara) s-au închis, personalul acestora fiind trimis în şomaj.

“Din punctul meu de vedere, ar fi o mare greşeală ca Spitalul CFR, în forma actual, să se închidă. Pe partea de policlinică, de exemplu, noi avem nişte analize care trebuie făcute periodic, şi pe care le efectuam acolo fără probleme. Acum am înţeles că se vor scoate la licitaţie, şi, în final, statul va plăti mai mult”, ne-a declarat Constantin Petreanu, reprezentantul timişean al Federaţiei Sindicale „Drum de Fier”.

Print Friendly, PDF & Email